Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÖSSZEFÜGGŐ, EGYÉNI ISKOLAI GYAKORLAT II.
Azonosító
BMEGT51M566
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
0
Laboratórium
79
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
17
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU (8 kredit idegen nyelven teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A szakmai tanári szakképzettségnek megfelelő szakmai képző intézményben – a tanárképzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra építve – a gyakorlati tanári ismeretek és kompetenciák megszerzése, a szakmai tanári kompetenciák fejlesztése. A pedagógussá válás, a pedagógusidentitás tudatosításának, formálódásának megalapozása és gyakorlati kipróbálása. A megfelelő szakmai szakirányultságú szakképző intézményben elméletigényes szaktárgyi tanítási órák megfigyelése és megtartása az előírt mennyiségben. A pedagógusi munkához való reflektív viszonyulás gyakorlása. Az iskola, az intézményrendszerbe ágyazottság, a tanulók, tanulócsoportok tényekre alapozott megismerése, és az ezek alapján történő pedagógiai folyamat tervezése. A szakképzés törvényi szabályozásának megfelelő, oktatói feladatrendszer megismerése. Cél az is, hogy a jelöltek a pedagógusközösség aktív tagjaivá váljanak, ismerkedjenek a szervezet életével, megtapasztalják az egymástól való tanulás, az innováció előnyeit, valamint megtanuljanak felelősséget vállalni saját munkájukért és szakmai fejlődésükért. A pedagógus komplex feladatrendszeréből nagyobb hangsúlyt kap a megismerés, a megfigyelés, a tapasztalatszerzés, a konzultáció, a hospitálás és pedagógusi reflexiók szerepe. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. képesség a tanulók megismerésére, a sajátos nevelési igényű valamint hátrányos helyzetű tanulók támogatására, a megfelelő eredménnyel járó módszerek feltárására
Képesség
  1. képesség a tanulócsoportok megismerésére és fejlődésük nyomon követésére, illetve az erre alkalmas módszerek és adatgyűjtő eszközök készítésére és alkalmazására
  2. képesség az osztálytermi támogató tanulási környezet létrehozására a közösségben jelentkező feszültségek, konfliktusok kezelésére, a tanulók motiválásának, a tanulás hatékonyságának kialakítására és fenntartására
  3. Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
  1. a pedagógia, pszichológia, illetve a szaktudományi területen szerzett széles körű elméleti ismeretek értelmezése a tantermi munkában, azok közvetítése, valamint a hétköznapi életben való alkalmazása, építve a különböző tudásterületek közötti összefüggésekre,
  2. a szakmai nevelés lehetőségeinek felismerése a gyakorlatban,
  3. a szakmai képzés tartalmi szabályzóinak megismerése az iskolai környezetben. Ezek alkalmazása a tervezésben és adaptálásuk a tantermi gyakorlatra.
  4. a kompetencia alapú szaktárgyi tartalom tanórai elsajátításában saját élményű tapasztalatok megszerzése
  5. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
  1. önállóság és felelősség a tanári teljesítmény eredményességének megítélésében
  2. a reflektív gondolkodás továbbfejlesztése

Oktatásmódszertan

Saját élményű tapasztalatszerzés, órai megfigyelések, iskolai tapasztalatok gyűjtése és reflektív elemzések készítése, dokumentálása. Egyéni munkák, kommunikáció írásban és szóban a képzés szereplőivel, IKT-alapú eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Lenkovics Ildikó (é.n.): A tanítás tanulása Segédanyag a gyakorlati tanításhoz http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/02_a_tanitas_tanulasa.pdf
  • Belső oktatási segédanyagok, dokumentumsablonok
  • Lükő, István: A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje, KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE 13: 1-2 pp. 317-336., 20 p. (2015) http://www.trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/1992447697
  • Rakaczkiné Tóth Katalin (2006, szerk.): Pedagógiai gyakorlat. SZIE GTK Humántudományi Nyelvi és Tanárképző Intézet, Gödöllő
  • 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről
  • Miguel Martínez Lucio, Sveinung Skule, Wilfried Kruse, Vera Trappmann: Regulating Skill Formation in Europe: German, Norwegian and Spanish Policies on Transferable Skills In: European Journal of Industrial Relations Volume 13 Number 3 pp 323–340
  • Katri Aaltonen, Annica Isacsson, Jari Laukia, Liisa Vanhanen-Nuutinen: Practical skills, education and development Vocational Education and Training in Finlanland HAAGA-HELIA University of Applied Sciences
  • Noble, G. S.,Mogyoros, J., Roa, L.,Frost, T., Ivanov, Tran-Nguyen,and Kilkenny: The student-teacher becomes the teacher-student: educator preparation for post-secondary students to enrich high school student stem learning in the Discovery educational initiative In: Proceedings 2022 Canadian Engineering Education Association (CEEA-ACEG22) Conference

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (beadandó feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése-, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése-, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített beadandó feladat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2.Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a beadandó dokumentumok elkészítését, illetve az elkészített beadandó feladatok igazolását egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (beadandó feladat): 60
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 90-95
79-89
Közepes 66-78
Elégséges 50-65
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
tanórák tartása 56
félévközi készülés az óratartásra, óravázlatok készítése 56
hospitálás, ismerkedés az iskolai élettel 190
konzultálás mentortanárral, vezetőtanárral 188
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
Összesen 510

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. Tájékozódás az egyéni összefüggő gyakorlat céljairól, feladatairól, követelményeiről, beosztásárólA szakképző intézmény megismerése, kapcsolatfelvétel az intézménnyel és mentortanárralSzaktárgyi órákra való felkészülés (tanóratervek, tanulói segédanyagok, stb.), tanulást támogató eszközök készítése, IKT alkalmazások feltárása.Az adott gyakorlóhelyi szakképző intézmény szaktárgyi órán kívüli tevékenységeinek megismerése. Pl.: szakköri foglalkozás, tanulmányi versenyre való felkészítés, osztályfőnöki tevékenység, tehetséggondozás, hátrányos helyzetű tanulókkal való foglalkozás, közösségi szolgálat, stb.A szakképző intézmény, mint szervezet működésének megismerése. Pl.: az intézmény külső kapcsolatai (pl. pedagógiai szakszolgálat, szülői munkaközösség, potenciális munkaadók, duális szakképzés gyakorlóhelyei, stb.), tantestületi-, munkaközösségi értekezletek, az intézmény értékelési rendszere, stb.Az egyéni szakmai fejlődés előmozdításáért végzendő tevékenység. A tapasztalatok szakszerű dokumentálása Hospitálások (óralátogatások) szaktárgyi órán, és osztályfőnöki órán. Óraelemzések, reflektív önértékelések készítése.Szaktárgyi órák megtartása. A tanórai tapasztalatok reflektív megbeszélése a mentorral, reflektív önértékelés.Szaktárgyi órán kívüli tevékenységeinek elemzése, megbeszélése.A szakképző intézmény, működésében való bekapcsolódás, részvétel.Egyéni fejlesztési tervekkel kapcsolatos korábbi esettanulmányok megismeréseA mentor segítségével, lehetőség szerint egy kiválasztott tanulóra vonatkozó egyéni fejlesztési terv elméleti leírása.Az egyéni összefüggő gyakorlat kötelező dokumentumaink a kitöltése, igazolása és beküldése.A félév zárása, tapasztalatok összegzése.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Feketéné Dr. habil Szakos Éva egyetemi docens fekete.e@eik.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.