Programme: Vocational instructor BSc - Technical instructor specialisation (from 2021/22/Term 1)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 4
Objectives
The main goal of teaching the subject is that the knowledge of generations becomes part of the pedagogical thinking of professional teachers. In the 4.0 period of the industrial revolution, we are not only experiencing large-scale changes in economic and social processes, but significant transformations are also taking place in education. The course aims to prepare students for how to work with students using the appropriate communication style, taking into account the changed role of teachers and the difference between generations. The course also creates an opportunity to develop skills related to the application of communication technologies, during which many useful methods for teaching the 14-18-year-old age group can be learned. The subject offers an opportunity to develop foreign language competences through the analysis of the literature and the presentation of research results.
Academic results
Knowledge
- 1. Knows the concept of generation and its literary background.
- 2. Knows generational theories.
- 3. Knows key competences, especially digital competence.
- 4. Knows and can apply the possibilities provided by information and communication technologies.
Skills
- Able to recognize his own values, strengths and qualities that need improvement.
- Able to adapt to the challenges of the age, using the potential inherent in different methods.
- Able to apply and incorporate interactive content into lessons.
- Able to create an open atmosphere.
- Able to analyze foreign language literature and present research results.
Attitude
- 1. Empathetic, seeks to get to know others.
- 2. Constructive person.
- 3. It is open to new opportunities in education.
- 4. He considers the acquisition of a reflective way of thinking to be extremely important.
- 5. Open and cooperative in completing tasks.
- It analyzes foreign language literature independently and displays the results independently.
Independence and responsibility
- Performs tasks independently based on the given resources.
- Has basic theoretical knowledge.
- Demonstrates a responsible attitude during his work.
- A reflective person who takes critical comments into consideration and produces continuous improvement.
- Cooperative. In cooperation with the other members of the group, he uses his theoretical and practical knowledge and skills in order to successfully implement the joint work.
Teaching methodology
Lectures, discussion, independent tasks, tasks prepared in group work.
Materials supporting learning
- 1. Steigervald, K. (2020). Generációk harca - Hogyan értsük meg egymást? Partvonal Kiadó, Budapest.
- 2. Tari, A. (2011). Z generáció. Tericum Kiadó, Budapest.
- 3. Tari, A. (2017). Bátor generációk. Tericum Kiadó, Budapest.
- 4. Tari, A. (2019). Online illúziók - offline valóság. Tericum Kiadó, Budapest.
- 5. Törőcsik, M., Szűcs, K. & Kehl, D. (2014): Generációs gondolkodás. A Z és az Y generáció életstílus csoportjai. Marketing & Menedzsment, 2014/II. különszám, p3-15.
- 6. Nemes, O. (2019). Generációs mítoszok - Hogyan készüljünk fel a jövő kihívásaira? HVG Könyvek Kiadó, Budapest.
- 7. Pais, E. R. (2013). Alapvetések a Z generáció tudomány kommunikációjához. Pécsi tudomány Egyetem, Pécs. https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/mti/pais_alapvetesek_a_z_generacio_tudomany-kommunikaciojahoz_-_tanulmany_2013.pdf (letöltve: 2022. 09. 15.)
- Suciani Latif, Nur Fadhilah Umar , Yasdin : Different 21st Century Skills Among Z Generation in The Higher Education Based on The Level of Students, and Gender Difference In: Journal of Educational Science and Technology Volume 8 Number 3 December 2022 page 210-219 p-ISSN:2460-1497 and e-ISSN: 2477-3840 DOI: https://doi.org/10.26858/est.v8i3.36106
- Febiana Kornelia Wu and Fitri Nur Mahmudah: The Role of Teachers in Improving Creative Learning Models for Z Generation In: Asian Journal of Education and Social Studies 25(1): 48-60, 2021; Article no.AJESS.80253 ISSN: 2581-6268
- Arjen Wals, William Pinar, Thomas Macintyre: Curriculum and pedagogy in a changing world DOI: https://doi.org/10.56383/YUDJ7139
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat és ennek órai prezentációja (önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás) alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A beadandó egy legalább 5 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. 2. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés második részét képezi. A dolgozat témáját prezentáció formájában is elő kell adni. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 40
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 88–95% |
Good | 76–87% |
Satisfactory | 63–75% |
Pass | 51–62% |
Fail | <50% |
Retake and late completion
A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 16 |
házi feladatra felkészülés | 44 |
házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven | 20 |
egyéb felkészülés | 40 |
Összesen | 120 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | An introduction to the aims of the subject. |
2. | Discussion of requirements. |
3. | Definition of generation. |
4. | Values and generations. |
5. | Impact of Industry 4.0 on generations. |
6. | Generational myths. |
7. | Globalised generations.Characteristics of Generation X. |
8. | Characteristics of Generation Y. |
9. | Generation Z characteristics. |
10. | Generation Alpha |
11. | Communication between generations. |
12. | Presentation of presentations. |
13. | Conclusion of the semester, summary. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
- | - | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |