Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Economics (2 terms) - with a teaching qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role:
Recommended semester: 2
Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - with a teaching qualification, from 2021/22/Term 1
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 2
Objectives
The acquisition of practical teacher knowledge and competencies, the development of professional teacher competencies, based on the theoretical knowledge and practical experience gained in teacher training, in a professional training institution corresponding to the professional teacher qualification. Becoming a teacher, establishing the awareness and formation of the teacher identity and testing it in practice. Observing and holding theory-intensive subject teaching hours in the prescribed amount in the vocational training institution with the appropriate professional specialization. Practicing a reflective approach to teaching work. The fact-based knowledge of the school, its embeddedness in the institutional system, the students and student groups, and the planning of the pedagogical process based on these. Acquaintance with the teacher's task system in accordance with the legal regulation of vocational training. The goal is also for the candidates to become active members of the teaching community, get to know the life of the organization, experience the benefits of mutual learning and innovation, and learn to take responsibility for their own work and professional development. From the teacher's complex system of tasks, the role of getting to know, observing, gaining experience, consulting, hosting and teacher's reflections is given greater emphasis. The subject offers an opportunity to develop foreign language competences through the analysis of the literature and the presentation of research results.
Academic results
Knowledge
- A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése terén
- képesség a tanulók megismerésére, a sajátos nevelési igényű valamint hátrányos helyzetű tanulók támogatására, a megfelelő eredménnyel járó módszerek feltárására
- A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése terén
- képesség a tanulócsoportok megismerésére és fejlődésük nyomon követésére, illetve az erre alkalmas módszerek és adatgyűjtő eszközök készítésére és alkalmazására
- képesség az osztálytermi támogató tanulási környezet létrehozására a közösségben jelentkező feszültségek, konfliktusok kezelésére, a tanulók motiválásának, a tanulás hatékonyságának kialakítására és fenntartására
Skills
- A szakmódszertani és a szaktárgyi kompetenciák terén
- a pedagógia, pszichológia, illetve a szaktudományi területen szerzett széles körű elméleti ismeretek értelmezése a tantermi munkában, azok közvetítése, valamint a hétköznapi életben való alkalmazása, építve a különböző tudásterületek közötti összefüggésekre,
- a szakmai nevelés lehetőségeinek felismerése a gyakorlatban,
- a szakmai képzés tartalmi szabályzóinak megismerése az iskolai környezetben. Ezek alkalmazása a tervezésben és adaptálásuk a tantermi gyakorlatra.
- a kompetencia alapú szaktárgyi tartalom tanórai elsajátításában saját élményű tapasztalatok megszerzése
- A pedagógiai folyamat tervezése terén
- a jelölt képessé válik a látott tanóra/tanórán kívüli tevékenységek során tapasztaltak összevetésére a didaktikai szempontokkal (így: az óra célja és tartalma, az óra felépítése és szervezése, az órán alkalmazott oktatási stratégia és módszerek, a tanulók munkája és magatartása, az óra eredményessége)
- továbbfejlődés a tanórai motiváció módjainak és a tanulásirányítási formák eredményességének reflektív értékelési, önértékelési képessége terén
- Able to analyze foreign language literature and present research results.
Attitude
- A tanulás támogatása, szervezése és irányítása terén
- képesség szakterületén a tanítási programok, tanulási egységek, tanítási órák tervezésére, a tanulók számára szükséges tananyagok, taneszközök, információforrások megválasztására, a taneszközök rendszerbe szervezésére
- az informatikai kompetenciák birtoklása és azok felhasználása az osztálytermi munkában, illetve a diákok önálló tanulásának irányításában
- A pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése terén
- a szakmai képzés tartalmi szabályozásának dokumentumai által megszabott ellenőrzés, mérés és értékelés módszereinek ismerete
- előrehaladás a szaktárgyi sajátosságoknak megfelelő tanulói teljesítménymérési módszerek és eszközök készítésének és alkalmazásának képessége terén
- a szakképzés rendszerében jellemző belső és külső mérések rendszerének átfogó ismerete
- It analyzes foreign language literature independently and displays the results independently.
Independence and responsibility
- A kommunkáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás terén
- a tanulókkal folytatott (szóbeli és/vagy írásbeli) kommunikációs gyakorlat lehetőségeinek és tapasztalatainak elemzésében való jártasság továbbfejlesztése
- a tanítási órán/tanórán kívüli tevékenységekben alkalmazható módszerek értékelésében való jártasság továbbfejlesztése
- Az autonómia és felelősségvállalás terén
- önállóság és felelősség a tanári teljesítmény eredményességének megítélésében
- a reflektív gondolkodás továbbfejlesztése
Teaching methodology
Gaining personal experience, class observations, collecting school experiences and creating and documenting reflective analyses. Individual work, written and oral communication with the participants of the training, use of ICT-based tools and techniques.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom:
- Lenkovics Ildikó (é.n.): A tanítás tanulása Segédanyag a gyakorlati tanításhoz http://www.nyf.hu/bgytk/sites/www.nyf.hu.bgytk/files/docs/02_a_tanitas_tanulasa.pdf
- Belső oktatási segédanyagok, dokumentumsablonok
- Lükő, István: A tanítás-tanulás rendszerszemléletű modellje, KÉPZÉS ÉS GYAKORLAT: TRAINING AND PRACTICE 13: 1-2 pp. 317-336., 20 p. (2015) http://www.trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/1992447697
- Ajánlott irodalom:
- Rakaczkiné Tóth Katalin (2006, szerk.): Pedagógiai gyakorlat. SZIE GTK Humántudományi Nyelvi és Tanárképző Intézet, Gödöllő
- 8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről
- Kaz Stuart , Mette Bunting , Pete Boyd , Paul Cammack , Peter Hornbæk, Frostholm , David Thore Graveson , Sidse Hølvig Mikkelsen , Geir Moshuus & Steve Walker: Developing an equalities literacy for practitionersworking with children, young people and families through action research In: Educational action research 2020, VOL. 28, NO. 3, 362–382 https://doi.org/10.1080/09650792.2019.1593870
- Jörg Markowitsch, Jens Bjørnåvold:Scenarios for vocational education and training in Europe in the 21st century, In: Hungarian Educational Research JournalDOI: 10.1556/063.2021.00116
- Inom Nasution, Nadhilah Ajrina, Annisa Hananiyah, Suci Ramadhani, Pitri Ristia Ningsih, Hemalia Putri: Supervision of Education in Improving the Quality of Education in Schools In: Edumaspul Journal Pendidikan Vol. 6 – No. 2, year (2022), page 2301-2307
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 6 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (beadandó feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése-, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése-, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített beadandó feladat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2.Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése, tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, a szaktudományi, a szaktárgyi és a tantervi tudás-, a pedagógiai folyamat tervezése-, tanulás támogatása, szervezése és irányítása-, pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése-, a kommunikáció, a szakmai együttműködés és pályaidentitás -, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a beadandó dokumentumok elkészítését, illetve az elkészített beadandó feladatok igazolását egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (beadandó feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Aktív részvétel a tanórákon, házi feladat elkészítése.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 90-95 |
Good | 79-89 |
Satisfactory | 66-78 |
Pass | 51–65 |
Fail | 50 |
Retake and late completion
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
tanórák tartása | 56 |
félévközi készülés az óratartásra, óravázlatok készítése | 56 |
hospitálás, ismerkedés az iskolai élettel | 160 |
konzultálás mentortanárral, vezetőtanárral | 188 |
házi feladat elkészítése magyar vagy idegen nyelven | 20 |
Összesen | 480 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Feketéné Dr. habil Szakos Éva egyetemi docens | (fekete.e@eik.bme.hu) |