Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
PÁLYAORIENTÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51M557
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
9
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. habil. Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU (1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.11.29.) az 580884/8/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.11.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy oktatásának fő célja, hogy a szakmai tanárok pedagógiai gondolkodásának elidegeníthetetlen részévé tegye a pályaválasztási tanácsadás modern értelemben vett, pályaorientáció életút-támogató dimenziójának értelmezését. A kurzus arra kívánja felkészíteni a hallgatókat, hogy saját életpályájukat tudatosan építsék, és az életpálya-építési kompetenciákat fejlesztő pedagógiai tevékenység megismerése által tudjanak pályaorientációs feladatokat végrehajtani iskolai munkájuk során. Mindez az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák megismertetése, az oktatás megváltozott pályaorientációs feladatának felismertetésén keresztül, a tanulók pályaorientációs felkészítésének folyamatként való kezelése szemlélet átadásával történik. A kurzuson a hallgatók olyan készségeinek formálása valósul meg, melyek segítségével sikeresen tudnak megfelelni a munkahelyi és a társadalmi elvárásoknak. Mindemellett a 14-18 éves korosztály nevelésének, oktatásának megfelelő feladatokat és módszereket is elsajátítanak. A tantárgy lehetőséget kínál az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztésére a szakirodalom elemzése és a kutatási eredmények bemutatása révén.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az élethosszig tartó tanulás fogalmát, szakirodalmi hátterét.
  2. Ismeri az életpálya-építést támogató pályaorientáció elméleti alapjait.
  3. Ismeri a kulcskompetenciákat.
  4. Ismeri az életpálya-építési kompetenciákat.
Képesség
  1. Képes saját értékeinek, erősségeinek és fejlesztésre szoruló tulajdonságainak felismerésére.
  2. Képes a tanulók érdeklődésének felkeltésére.
  3. Képes egyszerűbb konfliktuskezelési technikák alkalmazására.
  4. Képes a képzéssel és munkavállalással kapcsolatos információk kezelésére.
  5. Képes az idegen nyelvű szakirodalom elemzésére, a kutatási eredmények bemutatására.
Attitűd
  1. Törekszik mások megismerésére.
  2. Konstruktív a feladatmegoldások során.
  3. Befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  4. Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmód elsajátítását.
  5. Nyitott a pedagógusokat a szakképzésben körülvevő kapcsolatháló megismeréséhez
  6. Az idegen nyelvű szakirodalmat önállóan elemzi, az eredményeket önállóan megjeleníti.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Birtokában lesz szakterülete alapvető elméleti tudásának.
  3. Felelősségteljes hozzáállást tanúsít a pedagógus szakma iránt.
  4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  5. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását. 2. Birtokában lesz szakterülete alapvető elméleti tudásának. 3. Felelősségteljes hozzáállást tanúsít a pedagógus szakma iránt. 4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket. 5. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • 1. Borbély-Pecze T. B. (2018):
  • 2. Pogátsnik Monika (2020): A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak (kiadás alatt)
  • 3. Szilágyi Klára (szerk.) (2012): A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban, Az elektronikus kiadvány a TÁMOP 5.4.4.-09/1-C. 2009-0001 „Képzésfejlesztés az összetartozásért” projektje keretében készült Hungarian edition © ELTE TáTK, 2012
  • 4. Kálmán Anikó: Élettávú tanulás. Elektronikus tananyag 2010, Budapest https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elettavu_tanulas/ET/setjs223g.htm
  • Ajánlott irodalom:
  • 1. Új Pedagógiai Szemle (2019/7-8): Borbély-Pecze T. B., Fazakas I., Juhász Á.: Pályabolyongás. Pályaorientációról a Szakképzés 4.0 stratégia kapcsán, 95-106. https://www.researchgate.net/publication/317304744_Az_eletuttamogato_palyaorientacio_rendszere_habilitacios_tanulmanykotet
  • 2. https://www.researchgate.net/publication/336916669_Palyabolyongasok_-_Palyaorientaciorol_a_Szakkepzes_40_strategia_kapcsan
  • 3. Borbély-Pecze T. B. (2019): A munka jövője és a munkaügyi szolgálatok Európában. https://www.researchgate.net/publication/331641309_A_munka_jovoje_es_a_munkaugyi_halozatok_Europaban_az_EU_PES_Halozat_dokumentumanak_osszefoglaloja
  • 4. Borbély-Pecze T. B. (2018): Értékek és pályatanácsadás Magyarországon.https://www.researchgate.net/publication/329774454_Ertekek_es_palyatanacsadas_Magyarorszagon
  • 5. Borbély-Pecze T. B. (2018): A Pálya-, és Szakképzési Tanácsadók Világszövetségének (IAEVG) etikai irányelvei: változó hangsúlyok.https://www.researchgate.net/publication/329774344_A_Palya-_es_Szakkepzesi_Tanacsadok_Vilagszovetsegenek_IAEVG_etikai_iranyelvei_valtozo_hangsulyok
  • 6. Borbély-Pecze T. B. (2017): Az életút-támogató pályaorientáció rendszere változó gazdasági és társadalmi környezetben. https://www.researchgate.net/publication/319456124_BORBELY-PECZE_TIBOR_BORS_AZ_ELETUT-TAMOGATO_PALYAORIENTACIO_RENDSZERE_VALTOZO_GAZDASAGI_ES_TARSADALMI_KORNYEZETBEN
  • 7. Borbély-Pecze T. B. (2019): The changing relationship between people and their job – the validity of career information.https://www.researchgate.net/publication/333355345_The_changing_relationship_between_people_and_their_job_-_the_validity_of_career_information
  • 8. Dr. Budavári Takács, Ildikó (2011): Karriertervezés, Szent István Egyetem https://docplayer.hu/4410373-Karriertervezes-dr-budavari-takacs-ildiko.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat, önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás alapján történik. Idegen nyelvű szakirodalom feldolgozása 1 kredit értékben, melyet a 3. házi feladat keretében lehet teljesíteni.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A beadandó egy legalább 8 -10 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. A gyűjtőmunka a szeminárium anyagához kapcsolódik, melyben a hallgatónak hazai és nemzetközi kitekintéssel az iskolai „jó gyakorlatok”-ra vonatkozóan kell egy gyűjteményt összeállítani és prezentálni. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés harmadik részét képezi. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (beadandó): 60
  • részteljesítmény értékelés (gyűjtőmunka): 30
  • részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 10
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -:

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95
76–87
Közepes 63–75
Elégséges 51–62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 16
beadandó elkészítése 20
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
gyűjtőmunka 4
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.11.06-án. Érvényes 2023.11.06-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Előadások témái
1. A tantárgy céljainak bemutatása.
2. Követelmények megbeszélése.
3. Az életút-támogató pályaorientáció elméleti keretei.
4. A változatos pályafutás értelmezése és kritikája.
5. Az egyéni tanácsadás elmélete: pályakonstrukciós kísérletek támogatása.
6. A pályaválasztás fogalmának változásai Magyarországon.
7. A pályaismereti tudás elhalványodása.
8. Életút-támogató pályaorientáció az egyes szakpolitikai alrendszerekben.
9. Még egyszer az állami foglalkoztatási szolgálatok ügyfél-szegmentációs rendszereiről.
10. Szakképzés és pályaorientáció – tévutak és lehetőségek.
11. Pályaorientáció és tanárképzés.
12. Életút-támogató pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz – a munkaadók szemszögéből.
13. Az életút-támogató pályaorientáció rendszerszintű fejlesztésének lehetőségei a köznevelésben.
14. Korai iskolaelhagyás és életút-támogató pályaorientáció: támogató rendszer?
15. A személyre szabott cselekvési/álláskeresési terv a munkaügyi szolgálatok gyakorlatában.
16. A tanácsadó kompetenciái és on-line tanácsadási rendszerek.
17. Az európai életpálya-tanácsadó, az európai munka-, pálya- és karrier-tanácsadók kompetencia rendszereinek áttekintése.
18. Szellem a gépben – avagy internet a pályatanácsadásban vagy pályatanácsadás az interneten?
19. Szemináriumok témáiSaját pályafejlődés vizsgálata. (Savickas narratív módszere)
20. Fogalomértelmezés (pálya, életpálya, foglalkozás, munka, hivatás, pályafejlődés, pályaorientáció, pályaválasztás, stb.) gondolati térkép segítségével.
21. Az erősségek feltárása csoportos játék segítségével. (Mire vagyok alkalmas?-játék)
22. Holland tipológiai modelljének alkalmazása a gyakorlatban (In: Pogátsnik)
23. A 14-18 éves korosztály pályaválasztási folyamatának vizsgálata saját tapasztalatok alapján (csoportmunka)
24. A 14-18 éves korosztály szociális tanulásának nehézségei- saját tapasztalatok elemzése
25. A 14-18 éves korosztályra vonatkozó, lemorzsolódással kapcsolatos, kutatási eredmények vizsgálata csoportmunkában
26. Hogyan teremtsünk pályadöntést támogató környezetet az iskolában? (beszélgetés, csoportmunka)Jó gyakorlatok megismerése (hallgatói gyűjtőmunka)

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin adjunktus

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.