I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CAREER GUIDANCE
ID (subject code)
BMEGT51M557
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
9
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. habil. Kálmán Anikó
Position
associate professor
Contact details
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU (1 kredit idegen nyelven teljesíthető)
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Teacher of Economics (2 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (2 terms) - with a teaching qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Engineering (4 terms) - with a technical instructor qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Programme: Teacher of Economics (4 terms) - with a business instructor qualification, from 2021/22/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 1

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580884/8/2023 registration number. Valid from: 29.11.2023.

Objectives

The main goal of teaching the subject is to make the interpretation of the life path-supporting dimension of career guidance in the modern sense of career counseling an inalienable part of the professional teachers' pedagogical thinking. The course aims to prepare students to consciously build their own career paths and to be able to perform career guidance tasks during their school work by learning about pedagogical activities that develop career-building competencies. All of this is done by introducing the key competencies necessary for lifelong learning, by recognizing the changed career guidance task of education, and by transferring the approach of treating students' career guidance preparation as a process. In the course, the students' skills are formed, with the help of which they can successfully meet workplace and social expectations. In addition, they also learn tasks and methods appropriate to the upbringing and education of the 14-18-year-old age group. The subject offers an opportunity to develop foreign language competences through the analysis of the literature and the presentation of research results.

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri az élethosszig tartó tanulás fogalmát, szakirodalmi hátterét.
  2. Ismeri az életpálya-építést támogató pályaorientáció elméleti alapjait.
  3. Ismeri a kulcskompetenciákat.
  4. Ismeri az életpálya-építési kompetenciákat.
Skills
  1. Képes saját értékeinek, erősségeinek és fejlesztésre szoruló tulajdonságainak felismerésére.
  2. Képes a tanulók érdeklődésének felkeltésére.
  3. Képes egyszerűbb konfliktuskezelési technikák alkalmazására.
  4. Képes a képzéssel és munkavállalással kapcsolatos információk kezelésére.
  5. Able to analyze foreign language literature and present research results.
Attitude
  1. Törekszik mások megismerésére.
  2. Konstruktív a feladatmegoldások során.
  3. Befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
  4. Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmód elsajátítását.
  5. Nyitott a pedagógusokat a szakképzésben körülvevő kapcsolatháló megismeréséhez
  6. Analyzes the foreign language literature independently and displays the results independently.
Independence and responsibility
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Birtokában lesz szakterülete alapvető elméleti tudásának.
  3. Felelősségteljes hozzáállást tanúsít a pedagógus szakma iránt.
  4. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  5. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Teaching methodology

Independently thinks through tasks and problems and solves them based on given resources. 2. You will have the basic theoretical knowledge of your field of expertise. 3. Demonstrates a responsible attitude towards the teaching profession. 4. Openly accepts well-founded critical comments. 5. In order to achieve the goal in group work, he mobilizes his theoretical and practical knowledge and skills autonomously, in cooperation with the other members of the group (or, in some cases, directing them).

Materials supporting learning

  • Kötelező irodalom:
  • 1. Borbély-Pecze T. B. (2018):
  • 2. Pogátsnik Monika (2020): A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak (kiadás alatt)
  • 3. Szilágyi Klára (szerk.) (2012): A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban, Az elektronikus kiadvány a TÁMOP 5.4.4.-09/1-C. 2009-0001 „Képzésfejlesztés az összetartozásért” projektje keretében készült Hungarian edition © ELTE TáTK, 2012
  • 4. Kálmán Anikó: Élettávú tanulás. Elektronikus tananyag 2010, Budapest https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_elettavu_tanulas/ET/setjs223g.htm
  • Ajánlott irodalom:
  • 1. Új Pedagógiai Szemle (2019/7-8): Borbély-Pecze T. B., Fazakas I., Juhász Á.: Pályabolyongás. Pályaorientációról a Szakképzés 4.0 stratégia kapcsán, 95-106. https://www.researchgate.net/publication/317304744_Az_eletuttamogato_palyaorientacio_rendszere_habilitacios_tanulmanykotet
  • 2. https://www.researchgate.net/publication/336916669_Palyabolyongasok_-_Palyaorientaciorol_a_Szakkepzes_40_strategia_kapcsan
  • 3. Borbély-Pecze T. B. (2019): A munka jövője és a munkaügyi szolgálatok Európában. https://www.researchgate.net/publication/331641309_A_munka_jovoje_es_a_munkaugyi_halozatok_Europaban_az_EU_PES_Halozat_dokumentumanak_osszefoglaloja
  • 4. Borbély-Pecze T. B. (2018): Értékek és pályatanácsadás Magyarországon.https://www.researchgate.net/publication/329774454_Ertekek_es_palyatanacsadas_Magyarorszagon
  • 5. Borbély-Pecze T. B. (2018): A Pálya-, és Szakképzési Tanácsadók Világszövetségének (IAEVG) etikai irányelvei: változó hangsúlyok.https://www.researchgate.net/publication/329774344_A_Palya-_es_Szakkepzesi_Tanacsadok_Vilagszovetsegenek_IAEVG_etikai_iranyelvei_valtozo_hangsulyok
  • 6. Borbély-Pecze T. B. (2017): Az életút-támogató pályaorientáció rendszere változó gazdasági és társadalmi környezetben. https://www.researchgate.net/publication/319456124_BORBELY-PECZE_TIBOR_BORS_AZ_ELETUT-TAMOGATO_PALYAORIENTACIO_RENDSZERE_VALTOZO_GAZDASAGI_ES_TARSADALMI_KORNYEZETBEN
  • 7. Borbély-Pecze T. B. (2019): The changing relationship between people and their job – the validity of career information.https://www.researchgate.net/publication/333355345_The_changing_relationship_between_people_and_their_job_-_the_validity_of_career_information
  • 8. Dr. Budavári Takács, Ildikó (2011): Karriertervezés, Szent István Egyetem https://docplayer.hu/4410373-Karriertervezes-dr-budavari-takacs-ildiko.html

General Rules

-

Performance assessment methods

-

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: 60
  • -: 30
  • -: 10
  • -: 100

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88–95
Good 76–87
Satisfactory 63–75
Pass 51–62
Fail < 50

Retake and late completion

-

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 16
beadandó elkészítése 20
Házi feladat elkészítése idegen vagy magyar nyelven 20
gyűjtőmunka 4
összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 06.11.2023.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.

Lecture topics
1. Presentation of the objectives of the subject.
2. Requirements discussion.
3. Theoretical frameworks of career guidance supporting the life path.
4. Interpretation and criticism of a varied career.
5. The theory of individual counseling: support for career construction experiments.
6. Changes in the concept of career choice in Hungary.
7. Fading of field knowledge.
8. Life path-supporting career guidance in the individual policy subsystems.
9. One more time about the client segmentation systems of public employment services.
10. Vocational training and career guidance - mistakes and opportunities.
11. Career guidance and teacher training.
12. Life path-supporting career guidance as a tool to support employability - from the point of view of employers.
13. Possibilities for the system-level development of life support career guidance in public education.
14. Early school leaving and life path-supportive career guidance: a support system?
15. The personalized action/job search plan in the practice of employment services.
16. The consultant's competencies and on-line consulting systems.
17. Overview of the competence systems of the European career counselor, European job, career and career counselors.
18. A ghost in the machine - or the Internet in career counseling or career counseling on the Internet?
19. Topics of seminars Examining your own career development. (Savickas' narrative method)
20. Interpretation of concepts (career, life path, occupation, work, profession, career development, career orientation, career choice, etc.) with the help of a mind map.
21. Exploring strengths through group play. (What am I good for? game)
22. Application of Holland's typological model in practice (In: Pogátsnik)
23. Examining the career choice process of the 14-18-year-old age group based on own experiences (group work)
24. Difficulties in social learning of the 14-18-year-old age group - analysis of own experiences
25. Examining research results related to dropout for the 14-18-year-old age group in group work
26. How can we create an environment that supports career decision-making at school? (discussion, group work) Getting to know good practices (student collective work)

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin adjunktus

Approval and validity of subject requirements