Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
DIGITÁLIS KOMPETENCIÁK FEJLESZTÉSE SZÁMVITEL MESTERSZAKON
Azonosító
BMEGT20ML87
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Nemeslaki András
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel MSc

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.28.) az 580485/10/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.28-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy megismertesse a hallgatókat az aktuális informatikai eszközökkel, szoftverekkel. A tantárgy alapkoncepciója az adat-, információ-, és tudáshierarchia működésének elsajátítása (data-information-knowledge). A kurzus azzal foglalkozik, hogyan segítik az infokommunikációs technológiák - hardver, szoftver, operációs rendszerek, alkalmazói szoftverek, hálózatokkal, mobil eszközök stb. az adatok hatékony feldolgozását, és számviteli elemzések hatékony elvégzését. Módszeresen áttekintjük az online világ lehetőségeinek informatikai vetületeit az információkezelés és tudásátadás legmodernebb megoldásait. Hosszútávú cél, hogy a hallgatók önállóan is képessé váljanak a szakmájukhoz szükséges informatikai eszközök elsajátítására, így fókuszunk az önfejlesztést elősegítő megoldások és módszerek megismertetése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Rendelkezik a digitális eszközök, kompetenciák tanulásához, fejlesztéséhez szükséges elektronikus források ismeretével.
  2. Jól ismeri a számviteli elemzésekhez szükséges alapvető eszközöket, módszertanokat és függvényeket.
  3. Ismeri azokat az online forrásokat, amelyek segítségével tudja saját képességeit, ismereteit fejleszteni.
  4. Ismeri azokat az alapvető információtechnológiai eljárásokat, folyamatokat, amelyek munkájához szükséges adatok szerzéséhez, tárolásához, felhasználásához szükségesek és alkalmazni is képes ezeket.
  5. Ismeri a különböző informatikai eszközök használata esetén felmerülő interoperabilitási kihívásokat.
Képesség
  1. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával információt és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg.
  2. Számon tartja azokat az informatikai eszközöket, szoftvereket amelyek megjelennek szakmai munkája során.
  3. Képes számviteli elemzések komplex elemzésére informatikai eszközök segítségével.
  4. Képes egy probléma hatékony, informatikai eszközökkel támogatott elvégzéséhez önállóan felkeresni a megoldáshoz szükséges szoftvert, illetve módszert.
  5. Képes a különböző szoftverek, adatbázisok, stb. használatából eredő interoperabilitási kihívásokat a saját szintjén kezelni, esetleg ezek kezelésére fejlesztési javaslatokat tud előkészíteni.
Attitűd
  1. Kritikusan viszonyul egy-egy informatikai eszközhöz, a tanult ismeretanyag tekintetében ítéli meg azokat.
  2. Fogékony az új információk befogadására, szívesen próbál ki új szoftvereket, informatikai megoldásokat.
  3. Nyitott a digitális kompetenciákat érintő kihívásokra, nem zárkózik el, ha ilyen feladatba ütközik.
  4. A hallgató az élethossziglani tanulás elkerülhetetlenségét érti és törekszik az önfejlesztésre digitális kompetenciái terén.
  5. Együttműködik az ismerek bővítése során az oktatóval, hallgató társaival és esetlegesen szervezeten kívüli partnerekkel ICT kihívások kezelése kapcsán.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a digitális kompetenciákat igénylő számvitellel kapcsolatos elemzéseit.
  2. Felelősséget vállal a munkával és magatartásával kapcsolatos szakmai, jogi, etikai normák és szabályok betartása terén.
  3. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért, választott módszertanaiért, szoftvereiért felelősséget vállal, döntéseit meg tudja indokolni.
  4. A rá eső digitális kompetenciákat érintő feladatokat önállóan, felelősséggel végzi.

Oktatásmódszertan

Gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használatának elsajátítása hibrid oktatási módszertan keretében, részben önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok.
  • Kötelező irodalom:
  • • A gyakorlatokon elhangzott tananyag, amely a Moodle e-learning oldalról elérhető kiegészítve egyes önállóan elsajátandó szoftverek használatát segítő online elérhető tananyagokkal, ezek is a tárgy Moodle oldaláról elérhetők az aktuális félév konkrét ismeretanyagához igazítva.
  • • Kövesi János (szerk.): Menedzsment és vállalkozásgazdaságtan, 2021
  • Ajánlott irodalom:
  • • Nemeslaki András (szerk.): E-közszolgálat fejlesztés: Elméleti alapok és tudományos kutatási módszerek, 2014
  • • Molnár László, Sasvári Péter, Tarpai Zoltán Tamás: Közigazgatási Informatikai Alkalmazások, 2016

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy év végi írásbeli vizsga (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), és részteljesítmény-értékelés (két, önállóan teljesítendő feladat) formájában történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (vizsga): a tantárgy tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli vizsga formájában (max. 60 pont). A tárgy teljesítéséhez legalább 50%-os eredményt el kell érni a vizsgán. 2. Részteljesítmény értékelés: két egyéni feladat teljesítése a félév elején meghírdetett módon és feltételek szerint. Ezeken összesen 20-20 pont szerezhető. Az előadások során további pluszpontok szerezhetők interkcióval, feladatmegoldásokkal.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. egyéni feladat): 50
  • részteljesítmény értékelés (2. egyéni feladat): 50
  • Pluszpontok: 5
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (írásbeli vizsga): 60
  • Részteljesítmény értékelés (egyéni feladatok, pluszpontok): 40
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A részteljesítmény értékelés két egyéni részfeladata során szerzett pontokból összesen legalább 50%-ot szükséges teljesíteni az aláírás megszerzéséhez.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 88-94
75–87
Közepes 62–74
Elégséges 50–61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A két egyéni részteljesítményfeladat és a pluszpontok nem javíthatók és pótolhatók. A félév végi vizsga javítása és pótlása a Tvsz. szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
félévközi készülés a tanórák feladataira, írásos tananyag önálló elsajátítása 10
egyéni feladatok elkészítése 34
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 34
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Számvitel IKT támogatása.
2. Digitális kompetenciák önfejlesztése, digitális kompetenciák önfejlesztésének eszköztára.
3. Adatfeldolgozási kompetenciák és eszközök, adattárházak, informatikai rendszerek.
4. Adatvizualizáció, riportok.
5. Automatizáció, gépi tanulási modellek használhatósága.
6. Számviteli rendszerek.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Molnár László molnar.laszlo@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.