Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés őszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Regionális és környezeti gazdaságtan részidős képzés tavaszi kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókat a fenntarthatóság és a térségfejlesztés összefüggéseivel, annak elméleti és szakpolitikai alapjaival, nemzetközi és hazai tapasztalataival, fő céljaival, feladataival, intézményrendszerével és eszközeivel, aktuális kérdésköreivel. A fenntartható térségfejlesztés kurzus céljai között hangsúlyosan jelennek meg a fenntarthatósági átmenet irányába történő elmozdulást elősegítő innovatív megoldások és azok értékelési lehetőségeinek bemutatása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fenntartható fejlődés gondolatiságát, képes megkülönböztetni a globális és lokális problémákat;
- Ismeri a különböző területi egységek szintjén megjelenő fenntarthatósági kihívásokat és képes megkülönböztetni az adott szinthez tartozó megfelelő válaszokat;
- Ismeri a klímaváltozás által okozott globális és helyi kihívásokat, megoldási javaslatokat, különös tekintettel az innovatív beavatkozási lehetőségekre;
- Ismeri a fenntartható helyi gazdaságfejlesztési törekvéseket és programokat, valamint annak eszközrendszerét, s a kapcsolódási pontokat az egyes szakpolitikák és az integrált településfejlesztés között.
- Ismeri a térségfejlesztés, helyi gazdaságfejlesztés legfontosabb fenntarthatósági és klímavédelmi indikátorait, a fenntarthatósági átmenetet akadályozó vagy azt elősegítő tényezőket.
- Ismeri a térségfejlesztés digitális és fenntarthatósági átmenet folyamataiból adódó következményeit.
Képesség
- Képes a fenntarthatósággal kapcsolatos legfőbb kihívások értékelésére,
- Képes egyes gazdaságpolitikák fenntartható térségfejlesztési lehetőségekre gyakorolt hatásának beazonosítá-sára,
- Képes egyes szakpolitikák és eszközkészletük területi egyenlőtlenségek kezelésében való eredményességének felismerésére,
- Képes a helyi és globális gazdasági folyamatok specifikus lokalizációkra gyakorolt hatásának megállapítására, különös tekintettel a klímaváltozás várható hatásaira és a fenntarthatósági átmenet megvalósíthatóságára,
- Képes a fenntartható térségfejlesztés helyi szintű válaszainak feltárására, megértésére, különös tekintettel a digitális átmenetre és az innovatív megoldásokra a klímaváltozás korában,
- Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a helyi gazdaságfejlesztés területén,
- Képes önálló elemző-értékelő munkát végezni a stratégiaalkotás és a helyi klímastratégiák területén,
- Valamint képes a fentiek közérthetű, nem szakmabeli közönség előtti interpretálására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik komplex rendszerek megértésére,
- törekszik a gazdaság emberi jóllétre gyakorolt hatásának, az erőforrás elosztás egyenlőtlenségeiből fakadó igazságtalanságok megértésére, feloldásaihoz szükséges tényezők értékelésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a helyi és térségi gazdaságfejlesztéshez kapcsolódó problémák megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- Lengyel Imre: Regionális és városgazdaságtan, Szegedi Egyetemi Kiadó, 2021. pp 579
- Előadásanyagok diasorai. / egyetemi jegyzet
- Fenntartható térségfejlesztés egyetemi jegyzet (Szabó Mariann – Szalmáné Csete Mária)
- Klímainnovációs esettanulmányok egyetemi jegyzet (Szalmáné Csete Mária)
- Csizmadia Norbert: Geopillanat. A 21. század megismerésének térképe. L’Hartmann, 2016. pp 407
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak szerint történik: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények: összegző értékelés (2 zárthelyi dolgozat).
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. B. Vizsgaidőszakban: Vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző teljesítményértékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- E táblázat a megajánlott érdemjegyet elfogadó hallgatók értékelési-részarányait tükrözi. Amennyiben a hallgató úgy dönt, hogy nem fogadja el a megajánlott érdemjegyet, úgy vizsgát tehet, melynek eredménye 100%-ban teszi ki a végső eredményt.: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a félévközi összegző teljesítményértékelések egyenként sikeres (minimum 50 százalékos) teljesítése. Az aláírás a TVSz-ben meghatározottak szerinti érvényességgel rendelkezik.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 76-84 |
Közepes | 64-75 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A kettő összegző tanulmányi teljesítményértékelés pótolható. 2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
Félévközi készülés órákra | 10 |
Felkészülés a teljesítményértékelésekre | 20 |
Gyakorlati feladat elkészítése | 0 |
Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
Vizsgafelkészülés | 22 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A fenntartható térségfejlesztés tárgya és fő elemei, globalizációs folyamatok térbelisége. |
2. | A területi politika eszközei; területfejlesztés, mint gazdaságpolitikai eszköz. |
3. | A térségi gazdaságfejlesztés és a térségi versenyképesség fogalma, kapcsolata a klímaváltozással a digitalizáció korában. |
4. | Az innovációs folyamat térbelisége, különös tekintettel a lokális szempontokra. |
5. | A fenntartható térségfejlesztés és fenntartható helyi gazdaságfejlesztés fogalma és magyarázatai. Fejlődésgazdaságtani vonatkozások, fenntartható fejlődési pályára állás kérdésköre. |
6. | A fenntartható térségfejlesztés és fenntartható helyi gazdaságfejlesztés értékelési módszerei, hazai és nemzetközi tapasztalatai 1. |
7. | A fenntartható térségfejlesztés és fenntartható helyi gazdaságfejlesztés értékelési módszerei, hazai és nemzetközi tapasztalatai 2. |
8. | A fenntarthatóság és klímaváltozás összefüggéseinek térségi szempontú értelmezése. Innováció fogalma és jelentősége a digitalizáció korában. Három fogalom közötti kapcsolat. |
9. | Klímainnovációk fogalmának értelmezése. Klímainnovációk rendszerének bemutatása, lehetséges eszközök azonosítása. |
10. | Klímainnovációk térségi különbségei. Klímainnovációk térbeli és ágazati hatásainak mérhetősége, ill. modellezése. |
11. | Térségi ás ágazati klímainnovációs megoldások szerepe és lehetőségei a fenntartható térségfejlesztésben. |
12. | Horizontális klímainnovációs megoldások szerepe és lehetőségei a fenntartható térségfejlesztésben. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Szabó Mariann | egyetemi adjunktus / senior lecturer | szabo.mariann@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.