I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
FILOZÓFIA ÉS MŰVÉSZET
Azonosító
BMEGT411099
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Héder Mihály
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU; angol - ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.31.) az 580393/12/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.31-től.

Célkitűzések

A propedeutikai jellegű előadássorozat az épített környezet és a kultúra kapcsolatát kölcsönhatásukban vizsgálja. Olyan fogalmakat és problémákat tárgyal – kultúra, nagyváros, tér, térhasználat, nyilvánosság, közterek, modern intézmények, iskola, otthon, lakás –, amelyek alapvetőek mind az épített környezet megértése, mint pedig a kulturális önértelmezés szempontjából.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a társadalomtudomány módszertani alapjaikat.
  2. Ismeri a tudomány, az oktatás, a társadalom és média összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit.
  3. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kapcsolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextusok használatára.
  4. Megfelelő és elegendő ismeretanyaggal rendelkezik ahhoz, hogy eligazodjon a társadalmi döntéshozatal különböző mechanizmusaiban
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szemlélettel megközelíteni.
  3. Szakmai feladatainak megoldásában képes önálló elemzésre, értékelésre, és következtetések és magyarázatok szintetizálására.
  4. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálájának alkalmazására.
  5. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  6. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  7. A tanult elméletek és módszerek alkalmazásával tényeket és alapvető összefüggéseket tár fel, rendszerez és elemez, önálló következtetéseket, kritikai észrevételeket fogalmaz meg, döntés-előkészítő javaslatokat készít, döntéseket hoz rutin- és részben ismeretlen - hazai, illetve nemzetközi - környezetben is.
Attitűd
  1. Elfogadja és következetesen vállalja a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségét, és hitelesen képviseli szűkebb és tágabb környezetében ennek szemléleti alapjait.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfejlesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  3. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és politikailag koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Önállóan végzi munkáját tevékenysége kritikus értékelése és folyamatos korrekciója mellett.
  4. Felelősséggel részt vállal szakmai nézetek kialakításában, indoklásában.
  5. Az elemzésekért, következtetéseiért és döntéseiért felelősséget vállal.

Oktatásmódszertan

Kommunikáció írásban és szóban.

Tanulástámogató anyagok

  • Batár Attila, 2005, Láthatatlan építészet. Budapest: Ab Ovo
  • Gehl, J., 2014. Élhető városok. Budapest: Terc.
  • Hall, Edward T., Rejtett dimenziók. Budapest: Gondolat
  • Kerékgyártó Béla (szerk.), 2004, A mérhető és a mérhetetlen. Építészeti írások a 20. századból. Budapest: Typotex
  • Lynch, K., 1960. The Image of the City. Cambridge MA: MIT Press.
  • Massey, Doreen – Allen, John – Pile, Steve, 1999, City Worlds. London: Routledge
  • Mumford, L., 1985. A város a történelemben. Budapest: Gondolat
  • A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott slide-ok.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Félévközi részteljesítmény értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában (30 pont). 2. Félévközi házi feladat: egy választott városi jelenség, helyszín rövid elemző bemutatása és illusztrálása (60 pont). 3. Félév végi teljesítmény értékelés: a félév anyagából (60 pont).

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Félévközi részteljesítmény értékelés : 20
  • Félévközi házi feladat : 40
  • Félév végi teljesítmény értékelés: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86–90
74–85
Közepes 62–73
Elégséges 50–61
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A minimum alatt teljesítők és az igazolt hiányzók számára javítási lehetőség külön időpontban (a pótlási héten) a tanszéken a félévközi és a félév végi teljesítmény értékelésekből.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 0
felkészülés a teljesítményértékelésekre 18
házi feladat elkészítése 14
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 0
vizsgafelkészülés 0
összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.05.08.) az 580379/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.05.08-től.

A félévben sorra vett témák

Civilizáció, kultúra, épített környezet. A hajléktól a városig. A modern nagyváros mint életünk kerete. A város és a városi kultúra megközelítésmódjai Észlelés, tájékozódás, emlékezés, identitás Tér fogalma és megközelítésmódja. Tér, terület, táj, hely. Városi tér használata. Területi viselkedés, tájékozódás, olvashatóság Városi tér, személyiség, identitás: szövegfeldolgozás A nyilvánosság intézményei és épülettípusai. Stílus és kifejezés A tanulás és tudás intézményei. Iskolatípusok és épületek A tanulás és tudás intézményei: a könyvtár és a múzeum. Változó feladatok, építészeti példák Ház, otthon, lakás A modern nagyváros lakástípusai és életformái Építészet és etika: az építészet lehetőségei és az építész felelőssége Introduction, weekly topics. Culture and architecture, Vitruvius, the education of an architect, on the beginning of culture, architecture and the three essential requirements of architecture. From shelter to city: the modern city as the environment of our life, the sociological, urbanistic and architectural definition of a city (Louis Wirth, Spiro Kostof, Baraka) Contemporary trends of city development. Globalization, global cities and megapolis, environmental problems and new technologies. (Mobility) The experience of urban environment (Attila Batár), Mental Maps (Kevin Lynch), city and memory. Humans, space and environment (Edward T. Hall), urban behaviour, the individuals and the mass, conformity and freedom (Stanley Milgram). Behaviour on public transport Public places: characteristics, geometry and use (Jan Gehl). Case study: Moricz Zsigmond Körtér. Institutions of a modern city and their buildings. The concept of consumption: Móricz and Allee School: space for learning and knowledge Private space: home and homelessness. Homes in the modern and contemporary city. Case study: Magház, Budapest. Summary of the major points, preparation for the test, presentations of term projects. End-term test.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Karakas Alexandra egyetemi tanársegéd, assistant lecturer karakas.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.