Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KUTATÁSMÓDSZERTAN II.
Azonosító
BMEGT41D400
A tantárgy jellege
kontakórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Héder Mihály
Beosztása
habilitált egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Doktorandusz (Gépészeti tudományok)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.28.) az 580485/10/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.28-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatóknak az ismeretelméletet, technika-filozófiát és a tudományetikát a legmagasabb szinten oktassa. A tárgy része a meta-etikai kérdések vizsgálata, a tudás határainak vizsgálata, a tudomány mód-szertanainak összevetése. A technikafilozófia területén a műszaki tudomány és a műszaki alapkutatás koncepciója, a műszaki tervezés filozófiai kérdései és elméleti lehetőségei, valamint a technológia társadalmi kontrollja. A tudo-mányetika területén pedig elsősorban a tudományos impakt méréseinek visszásságaira és ellentmondásaira vala-mint a felmerülő publikációetikai problémákra fókuszálunk.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az episztemológia emelt szintű fogalmait és technikáit.
  2. Ismeri a tudományfejlődés-elméleteket és azok kritikáit.
  3. Ismeri a meta-tudományos kérdéseket és az aluldetermináltság problémáit.
  4. Ismeri szakterületén használható ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.
  5. Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és pers-pektíváit.
  6. Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kap-csolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextu-sok használatára.
Képesség
  1. Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos fo-galmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
  2. Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szem-lélettel megközelíteni.
  3. Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálá-jának alkalmazására.
  4. Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
  5. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfo-galmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
Attitűd
  1. Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfej-lesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
  2. Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Saját szakmai közegében olyan történetileg és eszmeileg koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
  2. Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
  3. Publikációs feladatait a legmagasabb erkölcsi integritással végzi.

Oktatásmódszertan

Szemináriumok, esettanulmányok

Tanulástámogató anyagok

  • Forrai Gábor Szegedi Péter (szerk.), Tudományfilozófia: Szöveggyűjtemény Budapest: Áron Kiadó, Budapest, 1999. Ford. Altreichter et. al.
  • Ihde, Don. Philosophy of technology. Springer Netherlands, 2004.
  • FRANSSEN, Maarten; LOKHORST, Gert-Jan; VAN DE POEL, Ibo. Philosophy of technology. 2009.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Aktív részvétel az órai filozófiai diszkusszióban 2. Beadandó készítése (opcionális)

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat) (opcionális): 20
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 86-90
71-85
Közepes 56-70
Elégséges 41-55
Elégtelen 40

Javítás és pótlás

A kötelező feladatok közül egyik sem, a nem kötelező feladatok közül csak megjelölt feladat pótolható a kijelölt pótlási időpontig.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 62
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. 1. Meta-tudományos kérdések / Meta-scientific questions 2. A tudomány módszereinek fejlődése és korlátai / The development and limitations of scientific methods 3. Realizmus és antirealizmus / Realism and anti-realism 4. Oksági modellek 1 / Causal models 1 5. Oksági modellek 2 / Causal models 2 6. A technológia társadalmi kontrollja / The social control of technology 7. A mérnöki tervezés episztemológiája / The epistemology of engineering design 8. Funkcionális dekompozíció és más mérnöki tervezési módszerek / Functional decomposition and other engineering design methods 9. A műszaki tudomány kihívásai a természettudománnyal szemben. Az MTA műszaki osztály problema-tikus válaszai a problémákra. / Challenges of technical science in the face of natural science. The problematic responses of the Hungarian Academy of Sciences' engineering division to the issu-es. 10. A tudomány kvantitatív robbanása és a generált problémák /The quantitative explosion of science and the generated problems 11. Tudományos impakt mérés: a magyar tudomány rossz gyakorlatainak körképe; pszeudo-objektív és felelősséghárító tudósértékelési minták; globális kihívások a tudósok számának sokszorozódásából kifo-lyólag / Scientific impact measurement: a survey of bad practices in Hungarian science; pseudo-objective and responsibility-shifting scientist evaluation patterns; global challenges due to the multiplication of the number of scientists 12. Fenntartható tudományos publikációs formák; a jövő publikációs formái – radikálisan nyílt bírálati rendszerek, overlay folyóiratok / Sustainable scientific publication formats; the future publication forms - radically open review systems, overlay journals

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Danka István egyetemi docens danka.istvan@gtk.bme.hu
Kutrovátz Gábor habilitált egyetemi docens kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.