Szak: Doktorandusz (Gépészeti tudományok)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatóknak az ismeretelméletet, technika-filozófiát és a tudományetikát a legmagasabb szinten oktassa. A tárgy része a meta-etikai kérdések vizsgálata, a tudás határainak vizsgálata, a tudomány mód-szertanainak összevetése. A technikafilozófia területén a műszaki tudomány és a műszaki alapkutatás koncepciója, a műszaki tervezés filozófiai kérdései és elméleti lehetőségei, valamint a technológia társadalmi kontrollja. A tudo-mányetika területén pedig elsősorban a tudományos impakt méréseinek visszásságaira és ellentmondásaira vala-mint a felmerülő publikációetikai problémákra fókuszálunk.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az episztemológia emelt szintű fogalmait és technikáit.
- Ismeri a tudományfejlődés-elméleteket és azok kritikáit.
- Ismeri a meta-tudományos kérdéseket és az aluldetermináltság problémáit.
- Ismeri szakterületén használható ismeretszerzési és probléma-megoldási módszereit.
- Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és pers-pektíváit.
- Ismeretei kiterjednek a szakterület tágabb rendszerben való elhelyezésére, a rokon szakterületekhez való kap-csolatok meg- és felismerésére, a tágabb rendszer adta lehetőségek és a hatásrendszerre vonatkozó kontextu-sok használatára.
Képesség
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos fo-galmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
- Rendelkezik az új látásmód képességével, képes a tudományt és annak környezetét interdiszciplináris szem-lélettel megközelíteni.
- Képes az információk kritikus elemzéséhez és feldolgozásához kellően megalapozott technikák széles skálá-jának alkalmazására.
- Képes az élethosszig tartó tanulás folyamatában való részvételre.
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, feltárja és megfo-galmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
Attitűd
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a szakmai továbbképzés különböző formáira, az értelmiségi világlátás önfej-lesztő módszereire és törekszik önmaga fejlesztésére e területeken.
- Problémacentrikus látásmóddal, problémamegoldó gondolkodással rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Saját szakmai közegében olyan történetileg és eszmeileg koherens egyéni álláspontot alakít ki, amely segíti önmaga és környezete fejlődését, tudatosodását.
- Önálló, konstruktív és asszertív az intézményen belüli és kívüli együttműködési formákban.
- Publikációs feladatait a legmagasabb erkölcsi integritással végzi.
Oktatásmódszertan
Szemináriumok, esettanulmányok
Tanulástámogató anyagok
- Forrai Gábor Szegedi Péter (szerk.), Tudományfilozófia: Szöveggyűjtemény Budapest: Áron Kiadó, Budapest, 1999. Ford. Altreichter et. al.
- Ihde, Don. Philosophy of technology. Springer Netherlands, 2004.
- FRANSSEN, Maarten; LOKHORST, Gert-Jan; VAN DE POEL, Ibo. Philosophy of technology. 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): Aktív részvétel az órai filozófiai diszkusszióban 2. Beadandó készítése (opcionális)
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat) (opcionális): 20
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 100
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 71-85 |
Közepes | 56-70 |
Elégséges | 41-55 |
Elégtelen | 40 |
Javítás és pótlás
A kötelező feladatok közül egyik sem, a nem kötelező feladatok közül csak megjelölt feladat pótolható a kijelölt pótlási időpontig.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 62 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.06.05.) az 580420/2/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.06.05-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. 1. Meta-tudományos kérdések / Meta-scientific questions 2. A tudomány módszereinek fejlődése és korlátai / The development and limitations of scientific methods 3. Realizmus és antirealizmus / Realism and anti-realism 4. Oksági modellek 1 / Causal models 1 5. Oksági modellek 2 / Causal models 2 6. A technológia társadalmi kontrollja / The social control of technology 7. A mérnöki tervezés episztemológiája / The epistemology of engineering design 8. Funkcionális dekompozíció és más mérnöki tervezési módszerek / Functional decomposition and other engineering design methods 9. A műszaki tudomány kihívásai a természettudománnyal szemben. Az MTA műszaki osztály problema-tikus válaszai a problémákra. / Challenges of technical science in the face of natural science. The problematic responses of the Hungarian Academy of Sciences' engineering division to the issu-es. 10. A tudomány kvantitatív robbanása és a generált problémák /The quantitative explosion of science and the generated problems 11. Tudományos impakt mérés: a magyar tudomány rossz gyakorlatainak körképe; pszeudo-objektív és felelősséghárító tudósértékelési minták; globális kihívások a tudósok számának sokszorozódásából kifo-lyólag / Scientific impact measurement: a survey of bad practices in Hungarian science; pseudo-objective and responsibility-shifting scientist evaluation patterns; global challenges due to the multiplication of the number of scientists 12. Fenntartható tudományos publikációs formák; a jövő publikációs formái – radikálisan nyílt bírálati rendszerek, overlay folyóiratok / Sustainable scientific publication formats; the future publication forms - radically open review systems, overlay journals
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Danka István | egyetemi docens | danka.istvan@gtk.bme.hu |
Kutrovátz Gábor | habilitált egyetemi docens | kutrovatz.gabor@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.