Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű ismereteket szerezzen a nevelés-oktatás során felmerülő pedagógiai-pszichológiai jelenségekről. Legyen tisztában e jelenségek tudományos és törvényi hátteréről. Felkészült legyen a különleges bánásmódot igénylő tanulók ellátására, ismerje fel a tanulási nehézségeket. Cél, hogy legyen tisztában a tehetséges gyermekek gondozásának lehetőségeivel, az integráció kérdéskörével és az egészségnevelés és egészségfejlesztés legfontosabb mutatóit sajátítsa el.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a gyermeki személyiség megismerésérének módszereit,
- Ismeri az egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés, az egészségnevelés fejlődéslélektani vonatkozásait,
- Ismeri a lelki egészség, drogprevenció, a vezetés mentálhigiénéjével foglalkozó elméleteket,
- Ismeri a munkahelyi (iskolai) légkör, a pedagógusok kiégésével kapcsolatos kutatások eredményeit
Képesség
- Képes a sajátos nevelési igényű gyermekekre/tanulókra szabályok betartására, az SNI tanulók jogainak érvényesítésére
- Képes az iskolai drogprevenciós munka támogatására
- Képes a pedagógus kiégés jeleinek felismerésére, a kiégés elleni vezetői feladatok ellátására
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Mezei Anna- Polonkai Mária-Schmercz István: Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismeretek és módszerek, BME MPT jegyzet, Budapest 2019
- Buda Béla (1989): Munkahely és mentálhigiéné. Közösségi mentálhigiéné (szerk.: Gerevich József). Gondolat Kiadó, Budapest
Általános szabályok
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A pedagógus kiégés témában egy, 10-12 oldalas dolgozat benyújtása
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Házi feladat: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75-87 |
Közepes | 62-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
Házi feladatra felkészülés | |
egyéb felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A gyermeki személyiség megismerése, a megismerés elvei és színterei, a személypercepció, a tudományos megismerés főbb módszerei, a neveltségi szint mérése. |
2. | Az átlagostól eltérő személyiségfejlődés, sajátos nevelési igényű tanulók, tanulási nehézségek. |
3. | Tehetséges gyermekek a nevelési-oktatási intézményekben, az iskolai tehetséggondozás törvényi szabályozása, a tehetség meghatározása és összetevői, a tehetséggondozás főbb útjai, hazai tehetséggondozás, tehetséggondozó programok, pedagógusok felkészítése a tehetséggondozásra. |
4. | Együttnevelés |
5. | Szakszolgálatok, 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, nevelési tanácsadás, nevelési tanácsadók igénybevétele, a Nevelési Tanácsadó jellemző ellátási formái, óvodai, iskolai ellátás. |
6. | Az egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés, az egészségnevelés fejlődéslélektani vonatkozásai, a lelki egészség, drogprevenció, a vezetés mentálhigiénéje, a munkahelyi (iskolai) légkör, a pedagógusok kiégése. |
7. | A tanulás pszichológiája, tanuláslélektani alapismeretek, a pszichés állapotok jellemzői és szerepük a tanulásban, a pedagógus motivációs stílusa. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.