Versions
Department of Technical Education
Programme: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Programme: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 2
Objectives
Learning outcomes
Knowledge
- Ismeri a gyermeki személyiség megismerésérének módszereit,
- Ismeri az egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés, az egészségnevelés fejlődéslélektani vonatkozásait,
- Ismeri a lelki egészség, drogprevenció, a vezetés mentálhigiénéjével foglalkozó elméleteket,
- Ismeri a munkahelyi (iskolai) légkör, a pedagógusok kiégésével kapcsolatos kutatások eredményeit
Ability
- Képes a sajátos nevelési igényű gyermekekre/tanulókra szabályok betartására, az SNI tanulók jogainak érvényesítésére
- Képes az iskolai drogprevenciós munka támogatására
- Képes a pedagógus kiégés jeleinek felismerésére, a kiégés elleni vezetői feladatok ellátására
Attitude
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Autonomy and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Methodology of teaching
Materials supporting learning
- Mezei Anna- Polonkai Mária-Schmercz István: Sajátos pedagógiai, pszichológiai ismeretek és módszerek, BME MPT jegyzet, Budapest 2019
- Buda Béla (1989): Munkahely és mentálhigiéné. Közösségi mentálhigiéné (szerk.: Gerevich József). Gondolat Kiadó, Budapest
General Rules
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Performance evaluation methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A pedagógus kiégés témában egy, 10-12 oldalas dolgozat benyújtása
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- Házi feladat: 100%
- összesen: 100%
Proportion of examination elements in the rating
- :
Grading
% | |
---|---|
Excellent | |
Very good | 87–100 |
Good | 75-87 |
Satisfactory | 62-75 |
Pass | 50-62 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
3 | |
10 | |
5 | |
18 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | A gyermeki személyiség megismerése, a megismerés elvei és színterei, a személypercepció, a tudományos megismerés főbb módszerei, a neveltségi szint mérése. |
2. | Az átlagostól eltérő személyiségfejlődés, sajátos nevelési igényű tanulók, tanulási nehézségek. |
3. | Tehetséges gyermekek a nevelési-oktatási intézményekben, az iskolai tehetséggondozás törvényi szabályozása, a tehetség meghatározása és összetevői, a tehetséggondozás főbb útjai, hazai tehetséggondozás, tehetséggondozó programok, pedagógusok felkészítése a tehetséggondozásra. |
4. | Együttnevelés |
5. | Szakszolgálatok, 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, nevelési tanácsadás, nevelési tanácsadók igénybevétele, a Nevelési Tanácsadó jellemző ellátási formái, óvodai, iskolai ellátás. |
6. | Az egészségnevelés, egészségfejlesztés, mentálhigiéné, drogmegelőzés, az egészségnevelés fejlődéslélektani vonatkozásai, a lelki egészség, drogprevenció, a vezetés mentálhigiénéje, a munkahelyi (iskolai) légkör, a pedagógusok kiégése. |
7. | A tanulás pszichológiája, tanuláslélektani alapismeretek, a pszichés állapotok jellemzői és szerepük a tanulásban, a pedagógus motivációs stílusa. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|