Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
HOGYAN ÍRJUNK SZAKDOLGOZATOT?
Azonosító
BMEGT51A569
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja segítséget nyújtani a hallgatónak, szakdolgozatuk írásakor a saját területükön értelmezett problémakör tudományos igényű feltárására, valamint az eredmények értelmezésére és közreadására. A tantárgy oktatásánál szempont a gyakorlat-központúság, az elméleti ismereteket a gyakorlatokon részletesen és specifikusan mélyíthetik el a hallgatók. Nem csak a szakdolgozat / diplomamunka előkészítésében, a kutatásban, annak értékelő elemzésében nyújt segítséget, hanem szóbeli védés részleteinek elsajátításában is segíti a hallgatót.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri és alkalmazza a diplomamunka megírásának és a tudományos kutatások legfontosabb alapjait.
  2. 2. Ismeri és alkalmazni tudja a kutatáselméleti módszereket.
  3. 3. Ismeri a kutatástechnikát támogató szoftverek kezelésének alapjait, a kutatástechnika méréselméleti hátterét, a magasabb szintű statisztikai módszereket.
  4. 4. Ismeri és alkalmazza a szóbeli és írásbeli tudományos közlések formáit, nyelvezetét, stílusát, szabályait.
Képesség
  1. 1. Képes egy kutatási folyamat lépéseinek megtervezésére.
  2. 2. Képes kiválasztani egy kutatáshoz szükséges módszertani elemeket.
  3. 3. Képes a kutatás során feltárt eredményeket értelmezni, következtetéseket levonni, eredményeket publikálni.
Attitűd
  1. 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. 3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák átgondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. 2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. 3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások és szemináriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Szakirodalom:
  • Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana, Kaposvári Egyetem, Kaposvár
  • https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Falus Iván (2004): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest
  • https://docplayer.hu/5665571-Bevezetes-a-pedagogiai-kutatas-modszereibe.html
  • Majoros Pál (2004): A kutatásmódszertan alapjai. Perfekt Kiadó, Budapest
  • https://www.scribd.com/doc/272468152/Majoros-Pal-A-kutatasmodszertan-alapjai
  • Hornyacsek Júlia (2014): A tudományos kutatás elmélete és módszertana. Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, Budapest,
  • https://hhk.uni-nke.hu/document/hhk-uni-nke-hu/Teljes%20sz%C3%B6veg!.pdf
  • Ajánlott irodalom:
  • Boncz Imre (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek, Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar, Pécs. 8-40. oldal
  • https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf
  • Earl Babbie (2003): A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó
  • http://www.agr.unideb.hu/~baloghp/Books/A%20tarsadalomtudomanyi%20kutatas%20-%20Earl%20Babbie_556.pdf
  • Falus Iván - Ollé János (2008): Az empirikus kutatások gyakorlata. Adatfeldolgozás és statisztikai elemzés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
  • https://aleph.omikk.bme.hu/F/?func=find-b&request=000588476&find_code=SYS&adjacent=N&x=27&y=11&filter_code_1=WLN&filter_request_1=&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3=
  • Hunkár Márta (2013): A kutatás módszertana /Gyakorlati jegyzet/, Debreceni Egyetem AGTC, Debrecen
  • https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/3424/kutatas_modszertan_gyakorlati_jegyzet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Kontra József (2011): A pedagógiai kutatások módszertana. Kaposvári egyetem, Jegyzet
  • https://mek.oszk.hu/12600/12648/12648.pdf
  • Szabó Katalin (2002): Kommunikáció felsőfokon. Kossuth Kiadó, Budapest
  • https://docplayer.hu/19080427-Kommunikacio-felsofokon.html
  • Umbert Eco (2008): Hogyan írjunk szakdolgozatot? Kairosz Kiadó, Budapest
  • Elektronikus adatbázisok:
  • Doktori Iskolák: http://www.doktori.hu
  • Elektronikus Információszolgáltatás: http://www.eisz.hu/hu
  • Európai Bizottság EUROSTAT: http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/
  • Európai Unió kutatás – fejlesztési keretprogramok: http://cordis.europa.eu
  • Központi Statisztikai Hivatal: http://www.ksh.hu/
  • Magyar Tudományos Akadémia (MTA): http://mta.hu
  • MATARKA: Magyar folyóiratok tartalomjegyzékeinek kereshető adatbázisa: http://www.matarka.hu/
  • MTA Könyvtár: http://minerva.mtak.hu
  • Nemzeti Innovációs Hivatal: http://www.nih.gov.hu
  • Google tudós: https://scholar.google.hu/schhp?hl=hu
  • MTMT Magyar Tudományos Művek Tára: https://www.mtmt.hu/

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi projektfeladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 40
  • részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 20
  • részteljesítmény értékelés (3. házi feladat): 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Kontaktórán való részvétel és a házi feladatok elkészítése

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88–95%
76–87%
Közepes 63–75%
Elégséges 51–62%
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
Házi feladatra felkészülés 62
egyéb felkészülés 60
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés a tudományos gondolkodás világábaTudománytörténetA tudományágak és kialakulásuk, összefüggésrendszerek és kapcsolódási pontokA kutató személye és viszonya a kutatáshozAz inter- és multidiszciplináris szemléletmód és jelentőségeA tudományos kutatás fogalma és jelentőségeTudományos közlési folyamatokÍrásbeli (publikáció)- Dolgozat, beadandó, diplomamunka- Szakcikk, könyvfejezet, monográfia- Online tér szakmai fórumaiElőadás (prezentáció)- Személyes szóbeli előadás- Szóbeli előadás az online térben- Az előadást segítő modern informatikai eszközök alkalmazásaA tudományos kételkedés műfaja és a tekintély cáfolata a tudománybanA diplomamunka formai követelményei (Windows, Microsoft Office programokban)WORD – Szövegszerkesztés- Saját helyesírásellenőrző eszköztár és külső programok- Különleges írásjelek és karakterek alkalmazása- Képek, táblázatok, grafikonok, diagrammok beszúrása- Tartalomjegyzék készítése, képek jegyzéke és mellékletek- A korrektúra alkalmazása (oktatói és hallgatói oldal)EXCEL – Táblázatkezelés- Grafikonok és diagrammok készítése- Képletek és makrókPAINT – Képszerkesztő alapprogramSegédprogramok a szóbeli védéshezPOWER POINT – a hagyományos képi bemutató szerkesztésePREZI – a modern képi bemutató előnyei és hátrányaiFelkészülés a diplomamunka megkezdéséreKutatásetika- Mi a plágium, a személyiségi jogok védelme, az adatbiztonság, a titoktartási kötelezettség, titkos adatkezelés, az anonimitás?Kutatásszervezés- A téma és a témavezető személye (külső témavezető felkérése)- A kutatási kérdés, probléma, hipotézis megalkotása- A kutatási tevékenység megtervezése, fontos lépések és feladatok előkészítéseSzakirodalom gyűjtéseHogyan keressünk szakirodalmat?- Ismert szakirodalmak- Doktori dolgozatok és egyéb aktuális kutatások keresése a témában- Szakfolyóiratok, recenziók keresése- A már fellelt szakirodalmak irodalomjegyzékei, mint kincsestár alkalmazása- Keresés visszafelé: szaktekintélyek publikációinak áttekintése (pl. MTMT)Szakirodalom értékeléseMi fogadható el szakirodalomnak?- Wikipédia és más fórumok – avagy amiket olvassunk el, de soha ne hivatkozzunk!- Nyomtatott szakmai anyagok (cikkek, közlemények, konferencia kötetek, gyűjteményes kötetek, monográfiák)- Internetes szakmai oldalak (tudományos portálok, egyetemek, kutatóintézetek, szakemberek saját honlapjai)Hogyan ellenőrizzük egy szakirodalom megfelelőségét?- Szerző személyének és tudományos tevékenységének, munkásságának ellenőrzése- A kiadó és a lektorok, mint segítő adatIdegen nyelvű szakirodalmak értékelése és beemeléseSzakirodalom alkalmazásaHivatkozások helye, mennyisége és pontos formái követelménye- Idézet- Szoros tartalmi hivatkozás- Tartalmi összefoglaló- Képek, táblázatok, grafikonok alkalmazása- A lábjegyzet szerepe és fontosságaAmi fontos lenne, de nincs hova beilleszteni igazán- Mellékletek- Függelékek- KöszönetnyilvánításA szakirodalom jegyzék szerkesztése, kezelése és ellenőrzéseA dolgozat szerkezete – kötelező fejezetek és elemek a dolgozat elejénProblémafelvetés, bevezetés, a dolgozat bemutatása- Időszerűsége, relevanciája, jelenősége (miért erről írok?)- Tudományági bemutatás (diszciplináris rendszerbe illesztés)- Fogalmi tisztázások, fogalomtörténet, kapcsolódás a nemzetközi szakirodalmakban alkalmazott fogalmakhozA kutatás keretei és határai – beválasztási és kizárási kritériumokMódszertani megközelítések és kérdésfeltevések- A kiválasztott alapmódszer jelentősége és a kiterjesztett módszertanElsődleges források bemutatása- Kiegészítő forrásokKutatási kérdések és/vagy hipotézis megfogalmazásaKötelező fejezetek és elemek a dolgozat végénA munka összefoglalása (Nem a bemutatást tesszük múlt időbe!)- Kutatási eredmények értelmezése és közlése- Esetleges hibás következtetések eredményeinek bemutatása – avagy a tudományos tévedés fontosságaA téma további kutatásának, tanulmányozásának lehetőségeiLegfontosabb fogalmak összefüggéseinek rendszere – a fogalmi hálóZáró gondolatokIrodalomjegyzékA tudományos közlésfolyamatokÍrott formában – szöveggyakorlat- Szövegkritériumok, nyelvezet, fogalmazási stílusSzóbeli közlésben – beszédgyakorlat- Az előadó és a hallgatóság- Az előadás pedagógiája és pszichológiája- Nyelvezete és retorikájaKépi prezentációban – javaslatok és elrettentő példák- Változatok prezentációra: elvárás védéskor, egyéb lehetőségek és előnyökA prezentáció felépítése és tartalmi elvárásai- Mit mondjunk, és mit írjuk? – a szóbeli előadás és a képi prezentáció összhangjaTanácsok és módosítások online térbenBevezetés a kutatásmódszertanba 1.Kvalitatív kutatásokKutatási módszerek áttekintése – Mit mire használunk?- Egy kutatás mindig több módszerre épít!- Az alapmódszer és a kiegészítő metodikák összehangolásaSzakirodalmak módszertanhozBevezetés a kutatásmódszertanba 2.Kvantitatív kutatásokKutatási módszerek áttekintéseSzakirodalmak módszertanhozA gyakorlati órák témái (az előadások témáihoz kapcsolódva)Az elméleti órákhoz kapcsolódóan a szakdolgozati téma szerinti kidolgozás, ellenőrzés, közös tudástranszfer.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.