Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MŰSZAKI KOMMUNIKÁCIÓ
Azonosító
BMEGT51A556
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
4
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Tóth Péter
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
toth.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja a kommunikációelméleti és ábrázoló geometriai alapok elsajátítása, megfelelő rajz illetve rajzolvasási készség kialakítása, szabványosítási rendszerek, különböző szakterületek legfontosabb műszaki ábrázolási szabályainak és egy számítógépes rajzszerkesztő rendszer használatának megismerése. A hallgatók az ábrázolás szabályainak megismerésével párhuzamosan az egyes termékcsoportokhoz kapcsolódó műszaki alapismereteket is elsajátítják.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a műszaki kommunikáció elméleti alapjait.
  2. 2. Ismeri a műszaki rajzok készítésének szabályait.
  3. 3. Ismeri a jelképes ábrázolás szabályait.
Képesség
  1. 1. Képes műszaki rajzokat olvasni, értelmezni.
  2. 2. Képes 2D-s ábra alapján a tárgyat térben elképzelni.
  3. 3. Képes szabadkézzel, szerkesztve, számítógép segítségével 2D-s ábrákat elkészíteni.
  4. 4. Képes egyszerűbb testeket 3D-ban modellezni.
Attitűd
  1. 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. 2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. 2. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok,.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • Lovas László (szerk.) (2010): Műszaki ábrázolás I. BME KMK jegyzet, Budapest.
  • Kovács Miklós (2013): Műszaki ábrázolás. SZE, Győr, elektronikus tananyag.
  • Házkötő István (2006): Műszaki 2D-s ábrázolás. Műegyetemi Kiadó, Budapest.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során elkészített két házi feladat (projekt- illetve terv) eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 50
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. házi feladat): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A kontaktórán való részvétel, házi feladatok elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
75-87
Közepes 63-74
Elégséges 51-62
Elégtelen 50%

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
Házi feladatra felkészülés 60
Egyéb felkészülés 4
Összesen 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Kommunikáció fogalma, tárgya, ismeretelméleti, technikai és hatékonysági problémái. A műszaki kommunikáció célja, formái. Perspektivikus-, axonometrikus-, Monge-féle ábrázolás. Szakgrafika. Szabványosítási alapismeretek. Műszaki ábrázolási lehetőségek.Nézetek, metszetek szelvények, ábrázolási egyszerűsítések, méretmegadás.Jelképes ábrázolás, ISO tűrés-illesztési rendszer, a felületminőség paraméterei. Különböző rajzfajták. CAD alapismeretek

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.