Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Team coaching módszertana
Azonosító
BMEGT52S215
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
20
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
7
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek team coaching során segítik lehetővé válni a coaching folyamatot. A kurzus célja elsajátítani az akciótanulásra építő csoportos és a rendszerszemléletű team coaching módszereit, elméleti hátterét és munkaeszközeit. Megérteni a hatékony teamek jellemzőit, különösen a vezetői és a fejlesztő, agilis teamek esetén. Képessé válni egy team coaching folyamat megtervezésére és facilitálására a megoldásközpontú team coaching módszerével. Felkészülté válni az akciótanuláson nyugvó csoportos coaching facilitálására, a résztvevők önreflexiójának, önmegértésének és tanulásának elmélyítésére, illetve a csoportban rejlő pozitív hatások kibontakoztatására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és érti a teamek szerepét a szervezetekben.
  2. Ismeri a teamek típusait, fejlődését, dinamikáját.
  3. Ismeri azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek team coaching során segítik le-hetővé válni a coaching folyamatot.
  4. Ismeri az akciótanulásra építő csoportos és a rendszerszemléletű team coaching módszereit, elméleti hátterét és munkaeszközeit.
  5. Ismeri a hatékony teamek jellemzőit, különösen a vezetői és a fejlesztő, agilis teamek esetén.
Képesség
  1. Képes egy team coaching folyamat megtervezésére és facilitálására a megoldásközpontú team coaching módszerével.
  2. Képes az akciótanuláson nyugvó csoportos coaching facilitálására.
  3. Képes a résztvevők önreflexiójának, önmegértésének és tanulásának elmélyítésére.
  4. Képes a team coaching folyamat felépítésére.
  5. Képes a csoportban rejlő pozitív hatások kibontakoztatására.
  6. Képes a csoportos és team coaching különbségeinek meghatározására, alkalmazási területeinek definiálására.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Kiadott órai anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Lencioni, P.: Kell egy csapat, a sikeres együttműködés 5 akadálya. HVG Kiadó, 2009.
  • Meier, Daniel, 2013, Teamcoaching. Solutionsurfers Magyarország, Budapest
  • Ajánlott irodalom:
  • Adkins, L. (2010) Coaching Agile Teams. Addison-Wesley.
  • Brown, S.W. & Grant, A.M., ‘From GROW to GROUP: Theoretical issues and a practical model for group coaching in organisations’, in Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 3(1), pp. 30-45, 2010.
  • Carr, C. & Peters, J., ‘The experience and impact of team coaching: A dual case study’, in the Internatio-nal Coaching Psychology Review, 8 (1), pp. 80-98, 2013.
  • Clutterbuck, D., Coaching the Team at Work 2nd, Nicholas Brealey International, UK, 2020.
  • Clutterbuck, D. et al, The Practitioner's Handbook of Team Coaching, Routledge, UK, 2019.
  • Edmonson, A, ‘Managing the Risk of Learning: Psychological Safety in Work Teams’, in West, Michael, Tjosvold, Dean & Smith (eds), International Handbook of Organisational Teamwork and Cooperative Working, Ken Wiley, USA, 2003.
  • Hackman, J. & Wageman, R., A Theory of Team Coaching, Academy of Management Review, 2005, Vol. 30, No. 2, pp. 269–287.
  • Hawkins, P., Leadership Team Coaching: Developing Collective Transformation Leadership, Kogan Page, UK, 2011.
  • Levi, D. (2014). Group Dynamics for Teams, 4th Edition, SAGE Publications.
  • Llewelin, T., The Team Coaching Toolkit - 55 Tools and Techniques for Building Brilliant Teams, Practical Inspiration Publishing, UK, 2017.
  • Peters, J., & Carr, C., High performance team coaching. InnerActive Leadership Associates Inc., USA, 2013.
  • Székely V., A csoport érzelmek hatása a teamekre - A team coaching szerepe, In Inspirációk, szerk. Kiss O., Kádi A., Dull A., Eötvös Kiadó, pp. 436-449. 2019.
  • Thornton, C., Group and Team Coaching: The Essential Guide, Routledge, UK, 2010.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a meg-adott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 50
  • online feladat : 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • házi dolgozat : 25

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel a kontakt órák 80%-án. Online feladatok megoldása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85
75
Közepes 65
Elégséges 50
Elégtelen 0

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontaktórákon 30
online feladat elkészítése 20
házi feladat elkészítése 80
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 80
Összesen 210

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja elmélyíteni azokat a coach készségeket és módszertani kompetenciákat, amelyek team coaching során segítik lehetővé válni a coaching folyamatot. A kurzus célja elsajátítani az akciótanulásra építő csoportos és a rendszerszemléletű team coaching módszereit, elméleti hátterét és munkaeszközeit. Megérteni a hatékony teamek jellemzőit, különösen a vezetői és a fejlesztő, agilis teamek esetén. Képessé válni egy team coaching folyamat megtervezésére és facilitálására a megoldásközpontú team coaching módszerével. Felkészülté válni az akciótanuláson nyugvó csoportos coaching facilitálására, a résztvevők önreflexiójának, önmegértésének és tanulásának elmélyítésére, illetve a csoportban rejlő pozitív hatások kibontakoztatására.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kun Ágota egyetemi adjunktus kun.agota@gtk.bme.hu
Nyéki Emőke PhD hallgató nyeki.emoke@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.