Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Haladó szintű coach készségek
Azonosító
BMEGT52S217
A tantárgy jellege
konktaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
15
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Székely Vince
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szekely.vince@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Bevezetés a coachingba
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a résztvevők képessé váljanak a coaching folyamat komplexebb és nagyobb kihívást jelentő, úgynevezett „nehéz eseteinek” kezelésére, melyek a coach részéről mindenképp nagyobb felkészültséget igényelnek. A résztvevők hatékonyabban tudják kezelni a bizalom és felelősségvállalás alakulását a coaching kapcsolat során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszichológiai változási folyamat sajátosságait és lehetőségeit.
  2. Ismeri az elhárító mechanizmusok és az ellenállás jelenségét.
  3. Ismeri a rendszerszemlélet sajátosságait.
  4. Ismeri és felismeri a nehéz coaching helyzetek sajátosságait.
  5. Ismeri azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel a coaching folyamat komplexebb és nagyobb ki-hívást jelentő, úgynevezett „nehéz esetei” kezelhetők.
  6. Ismeri a bizalom és felelősségvállalás alakulásának lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes kihívások elé állítani és konfrontálni az ügyfelet empatikus módon, megőrizve a tiszteletet.
  2. Képes szakszerűen reagálni az ügyfél erős érzelmi reakcióira.
  3. Képesek megőrizni saját pszichológiai biztonságérzetét és szakmai autonómiáját a külső, kimondott és kimondatlan elvárások, nyomásgyakorlás közepette is.
  4. Képes tudatosan menedzselni a coach – megrendelő (szponzor) – ügyfél háromszög helyzetet.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
  3. Törekszik a megszerzett tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
  4. Nyitott az új ismeretek befogadására.
  5. Nyitott a folyamatos önfejlesztésre és önreflexióra.
Önállóság és felelősség
  1. Rendszerszemléletben gondolkodik.
  2. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  5. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, vala-mint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
  • Ajánlott irodalom:
  • Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
  • De Haan, E., Bertie, C., Day, A., & Sills, C. (2020). Critical moments of clients and coaches: A direct‐comparison study. Coaching Researched: A Coaching Psychology Reader, 183-204.
  • Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
  • Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
  • Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
  • Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
  • Möller, H., & Zimmermann, J. (2022). Difficult Situations in Business Coaching. Springer
  • Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a meg-adott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel: 50
  • online feladat: 25
  • Összesen : 75

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • házi dolgozat: 25

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel a kontaktórák min. 70%-án. Online házi feladatok teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86.95
75-85
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1. AZ E-LEARNING HÁZI FELADATOK A LEADÁSI HATÁRIDŐ UTÁN AZ ELŐRE MEGADOTT PÓTLÁSI HATÁRIDŐKIG DÍJMENTESEN PÓTOLHATÓK. 2. AZ ÖSSZEGZŐ TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS A PÓTLÁSI IDŐSZAKBAN – ELSŐ ALKALOMMAL – DÍJMENTESEN PÓTOLHATÓ VAGY JAVÍTHATÓ.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 20
online feladat elkészítése 30
házi feladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja, hogy a résztvevők képessé váljanak a coaching folyamat komplexebb és nagyobb kihívást jelentő, úgynevezett „nehéz eseteinek” kezelésére, melyek a coach részéről mindenképp nagyobb felkészültséget igényelnek. A résztvevők hatékonyabban tudják kezelni a bizalom és felelősségvállalás alakulását a coaching kapcsolat során.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Répáczki Rita egyetemi adjunktus repaczki.rita@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.