Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZNEVELÉSI RENDSZER ÉS SZERVEZETTAN II.
Azonosító
BMEGT51S205
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató áttekintést tudjon adni a köznevelésben is releváns szervezetelméleti ismeretekről. A hallgató ismerje fel a köznevelési intézményrendszerben lehetséges szervezeti modellalkalmazásokat. Tudja definiálni a szervezeti struktúra és kultúra fogalmakat. Megismerteti a szervezeti kommunikáció hatékonyságnövelő szerepét és a szervezeti konfliktusok forrásait, okait és a kezelésük módját. Segítséget ad a szervezetfejlesztési feladatokhoz.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a szervezet fogalmát, típusait, jellemzőit
  2. Ismeri a szervezeti kultúra jellemzőit
  3. Ismeri a hatékony szervezetfejlesztés módszertanát
  4. Ismeri a szervezet kommunikációs hálóit, a kríziskommunikációt
Képesség
  1. Képes egy adott köznevelési intézmény szervezeti adottságait elemzésére
  2. Képes egy adott intézmény szervezeti kultúrájának alakítására
  3. Képes a kommunikációra a szervezet partnereivel.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végigondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Benedek István: Rendszer- és szervezettan II., BME MPT jegyzet, Budapest 2019
  • 2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről

Általános szabályok

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A félév teljesítésének kritériumkövetelménye a tanszék által javasolt témák közül elkészített és elfogadott 12-15 oldal terjedelmű dolgozat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • házi feladat: 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62-75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
Házi feladatra felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A szervezet , A szervezet fogalma , A szervezet jellemzői, sajátosságai , Szervezeti célok , A szervezet belső adottságai , A köznevelési szervezetek helye a makro- és a mikrokörnyezetben , Makrokörnyezeti összetevők , Mikrokörnyezeti összetevők
2. A szervezet, mint rendszer. Szervezeti struktúrák és formák. Szervezetek formális struktúrája, a szervezetek informális struktúrája., A szervezetek megjelenési formái: Lineáris szervezeti struktúra, funkcionáls szervezeti struktúra, mátrix-szervezet, divizionális szervezet, projekt, projekt szervezeti formák., A szervezeti kultúra, Természetes szimbólumok, Mesterséges szimbólumok
3. A szervezeti kultúra metaforái, A szervezeti kultúra típusai, A szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők, A hatékony szervezet jellemzői., Szervezetfejlesztés, Kommunikáció a szervezetben, Formális kommunikáció, Informális kommunikáció, A kriziskommunikáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.