I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
PUBLIC EDUCATION SYSTEM AND ORGANIZED II.
ID (subject code)
BMEGT51S205
Type of subject
contact hour
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Molnár György
Position
associate professzor
Contact details
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher 2013/14/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2013/14/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved before 2017, next revision: September, 2021

Objectives

Academic results

Knowledge
  1. Ismeri a szervezet fogalmát, típusait, jellemzőit
  2. Ismeri a szervezeti kultúra jellemzőit
  3. Ismeri a hatékony szervezetfejlesztés módszertanát
  4. Ismeri a szervezet kommunikációs hálóit, a kríziskommunikációt
Skills
  1. Képes egy adott köznevelési intézmény szervezeti adottságait elemzésére
  2. Képes egy adott intézmény szervezeti kultúrájának alakítására
  3. Képes a kommunikációra a szervezet partnereivel.
Attitude
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Independence and responsibility
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végigondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Teaching methodology

Materials supporting learning

  • Dr. Benedek István: Rendszer- és szervezettan II., BME MPT jegyzet, Budapest 2019
  • 2011. évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről

General Rules

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során (házi feladatok): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A félév teljesítésének kritériumkövetelménye a tanszék által javasolt témák közül elkészített és elfogadott 12-15 oldal terjedelmű dolgozat.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • házi feladat: 100%
  • összesen: 100%

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent -100
Very good 87–100
Good 75–87
Satisfactory 62-75
Pass 50-62
Fail < 50

Retake and late completion

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
4
10
6
20

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 3.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A szervezet , A szervezet fogalma , A szervezet jellemzői, sajátosságai , Szervezeti célok , A szervezet belső adottságai , A köznevelési szervezetek helye a makro- és a mikrokörnyezetben , Makrokörnyezeti összetevők , Mikrokörnyezeti összetevők
2. A szervezet, mint rendszer. Szervezeti struktúrák és formák. Szervezetek formális struktúrája, a szervezetek informális struktúrája., A szervezetek megjelenési formái: Lineáris szervezeti struktúra, funkcionáls szervezeti struktúra, mátrix-szervezet, divizionális szervezet, projekt, projekt szervezeti formák., A szervezeti kultúra, Természetes szimbólumok, Mesterséges szimbólumok
3. A szervezeti kultúra metaforái, A szervezeti kultúra típusai, A szervezeti kultúrát befolyásoló tényezők, A hatékony szervezet jellemzői., Szervezetfejlesztés, Kommunikáció a szervezetben, Formális kommunikáció, Informális kommunikáció, A kriziskommunikáció

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements