Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KÖZNEVELÉSI INTÉZMÉNY ÉS KÖRNYEZETE I.
Azonosító
BMEGT51S202
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, ugyanakkor a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a nevelési-oktatási intézmény, mint szervezet környezetének struktúrájáról, az intézmény kapcsolatairól az ember által létrehozott-, a természeti-, a társadalmi-, a gazdasági-, a jogi- és a partneri környezettel. Ezen tantárgy keretében kerül részletes tárgyalásra az intézmény és a fenntartó viszonya, valamint a hallgatók itt ismerkedhetnek meg a nevelési-oktatási intézmény formális és informális partnerkapcsolataival. Ez utóbbi témán belül külön bemutatásra kerül a nevelési-oktatási intézmény kapcsolata a helyi önkormányzattal, a pedagógiai szakszolgálati intézményekkel, a pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézményekkel, a gyermekek, tanulók családjával, az egyházakkal, civil szervezetekkel, más nevelési-oktatási intézményekkel, felsőoktatási intézményekkel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a nevelési-oktatási intézmény környezetének struktúráját, mint a materiális környezet: a nevelési-oktatási intézmény materiális környezete, az intézmény és a materiális környezet kapcsolata, az ember által létrehozott környezet, a nevelési-oktatási intézmény épülete, kötelező felszerelése, a természeti környezet
  2. Ismeri az intézmény és a materiális környezet kapcsolatát, az ember által létrehozott környezetet
  3. Ismeri a nevelési-oktatási intézmény immateriális környezetét, mint a társadalmi, gazdasági és jogi környezet: demográfiai sajátosságok és tendenciák, foglalkoztatottsági jellemzők és tendenciák, szociális helyzet, urbanizáció, kulturális környezet, társadalmi környezet és esélyegyenlőség, makrogazdasági tényezők, mikrogazdasági tényezők Ismeri a kutatástechnika méréselméleti hátterét.
  4. Ismeri a köznevelési intézmények külső környezetével kapcsolatos szabályokat.
Képesség
  1. Képes a nevelési-oktatási intézmény környezetére vonatkozó alapfogalmak megismerésére, gyakorlati alkalmazására, az ismeretek önálló fejlesztéséhez szükséges alapismeretek, készségek elsajátítására, az összefüggések felismerésére való képesség fejlesztésére, rendszerező képesség fejlesztésére
  2. Képes a nevelési-oktatási intézmény környezetét alkotó struktúra értelmezéséhez szükséges szociológiai, gazdasági és jogi alapfogalmak megismerésére, képesség a köznevelés rendszerében történő eligazodásra
  3. Képes a rendszerekben való gondolkodás-, az elemzési készség, a vezetői képességek kibontakoztatására, a döntés-előkészítéshez szükséges módszerek elsajátítására,
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
  3. Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kapa Mátyás: A köznevelési intézmény és környezete I., jegyzet, BMGE Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019
  • Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába, Osiris, Budapest, 2006.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során 1. a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: 8-10 oldal terjedelmű dolgozat benyújtása

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. házi feladat): 100%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -100
Jeles 87–100
75–87
Közepes 62–75
Elégséges 50-62
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
Házi feladatra felkészülés
egyéb felkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A nevelési-oktatási intézmény környezetének struktúrája, a materiális környezet: a nevelési-oktatási intézmény materiális környezete, az intézmény és a materiális környezet kapcsolata, az ember által létrehozott környezet, a nevelési-oktatási intézmény épülete, kötelező felszerelése, a természeti környezet
2. A nevelési-oktatási intézmény immateriális környezete – a társadalmi, gazdasági és jogi környezet: demográfiai sajátosságok és tendenciák, foglalkoztatottsági jellemzők és tendenciák, szociális helyzet, urbanizáció, kulturális környezet, társadalmi környezet és esélyegyenlőség, makrogazdasági tényezők, mikrogazdasági tényezők, a nevelési-oktatási intézmény jogi környezetét alkotó jogágak, jogintézmények
3. A nevelési-oktatási intézmény és a fenntartó: a fenntartó fogalma, a fenntartás és a működtetés fogalmi elkülönítése, a fenntartó fajtái, a fenntartó jogai és kötelezettségei, a fenntartó és a nevelési-oktatási intézmény kapcsolata az intézmény jogállásának alakítása és a munkáltatói jogok gyakorlása területén a fenntartó és a nevelési-oktatási intézmény kapcsolata az intézmény működési kereteinek meghatározása területén, a fenntartó és a nevelési-oktatási intézmény kapcsolata az intézmény ellenőrzése és értékelése területén.
4. A nevelési oktatási intézmény partneri környezete (intézményesített kapcsolatok): a nevelési-oktatási intézmény kapcsolata a helyi önkormányzattal, a pedagógiai szakszolgálati intézményekkel, a pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézményekkel, a gyermekek, tanulók családjával, az egyházakkal, civil szervezetekkel, más nevelési-oktatási intézményekkel, felsőoktatási intézményekkel

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.