Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű ismereteket szerezzen a magyar oktatás és -nevelés rendszeréről, annak felépítéséről és működéséről, a szakmai irányítással összefüggő feladatokról. Definiálni tudja a köznevelés, az iskolarendszer fogalmát, ismerje a főbb iskolatípusokat, azok onktatási-nevelési funkcióit, az intézmények irányításával kapcsolatos szabályokat, valamint az szakirányítás rendszerét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a magyar oktatás és – nevelés rendszerét, jogi szabályozását
- Ismeri a köznevelés irányítási rendszerét, hatás- és feladatköröket
- Ismeri a Nemzeti Alaptantervet
Képesség
- Képes egy adott köznevelési intézménynek a rendszerben elfoglalt helyének és szerepének meghatározására
- Képes a Nemzeti Alaptanterv és a kerettantervek ismeretében intézményi programot készíteni
- Képes a magyar oktatási rendszer más országokkal történő összehasonlító elemzésére
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Benedek András: Közoktatás rendszere, BME Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019.
- 2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevesről
- A nemzetnevelő Imre Sándor (1877-1945). Egyetemtörténeti Füzetek (Szerk.: Benedek András), BME, Budapest, 2011.
Általános szabályok
1. A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladatok): A félév teljesítésének kritériumkövetelménye a tanszék által javasolt témák közül elkészített és elfogadott 12-15 oldal terjedelmű dolgozat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- házi feladat: 100%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
Házi feladatra felkészülés | |
egyéb felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
2017 előtti
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Köznevelés rendszere, iskolarendszer |
2. | A köznevelési rendszer és a Magyar iskolafelügyelet kialakulása |
3. | A mai iskolarendszer fejlődésének háttere |
4. | A szakképzés rendszere és intézményei |
5. | A köznevelési intézmények állami forrásai felhasználásának ellenőrzése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.