Verziók
Szak: Mentorpedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2013/14/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató átfogó, általános jellegű, de a gyakorlatban is hasznosítható ismereteket szerezzen a magyar államszervezet rendszeréről, a magyar önkormányzati rendszerről, a jogi alapfogalmakról, az Európai Unió szervezetéről és működéséről, a köznevelési rendszer jogi szabályozásáról és a köznevelés területén felmerülő jogalkalmazói feladatokról.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a magyar államszervezet rendszerét
- Ismeri a jog fogalmát, a jogrendszer tagozódását, a jog forrásait, a jogszabályok fajtáitáit
- Ismeri a jog fogalmát, a jogrendszer fogalmát és tagozódását, a jog forrásait, a jogszabályok fajtáit, hierarchiájukat
- Ismeri az európai integráció történetének főbb állomásait, az Európai Unió tevékenységi területeit és hatásköreit, az Európai Unió intézményrendszerét, az Európai Unió jogrendszert
- Ismeri a köznevelési rendszer jogi szabályozását
Képesség
- Képes a közigazgatás rendszerében történő eligazodásra
- Képes a jogrendszerben történő eligazodásra, a jogalkalmazással felmerülő problémák felismerésére, azonosítására, a jogkövető magatartás kialakítására
- Képes a köznevelési rendszer jogalkalmazással felmerülő problémáinak felismerésére, azonosítására, rendszerekben való gondolkodásra
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- Csoportos feladatvégzés, tanulás és munkavégzés esetén irányítóként és végrehajtóként egyaránt határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
- Nyitott és befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kapa Mátyás: Jogi és közigazgatási ismeretek, jegyzet, BMGE Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest 2019.
- Czenczer Orsolya – Kapa Mátyás – Szira Zoltán: Jogi alapismeretek. Századvég, Budapest, 2010.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három házi feladat eredménye alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: a konzultációs órákon 80 %-os aktív részvétel B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) 1. szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- :
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
vizsgára felkészülés | |
egyéb felkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyva 2017. előtt, következő felülvizsgálat: 2021. szeptember
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A magyar államszervezet rendszere: az Országgyűlés, a köztársasági elnök, a Kormány, az Alkotmánybíróság, a bírságok, az ügyészségek, az alapvető jogok biztosa és az Állami Számvevőszék főbb feladat- és hatáskörei |
2. | A magyar önkormányzati rendszer: a helyi önkormányzás lényege, a helyi önkormányzatok típusai, szervezete, működése, a helyi önkormányzatok feladat- és hatásköre, a helyi önkormányzatok társulásai |
3. | Jogi alapismeretek: a jog fogalma, a jogrendszer fogalma és tagozódása, a jog forrásai, a jogszabályok fajtái, hierarchiájuk, megalkotásuk, hatályuk, a jogi norma fogalma, szerkezete, a jogviszony lényege, elmei, a jogalkalmazás lényege, folyamata |
4. | Európai Uniós alapismeretek: az európai integráció történetének főbb állomásai, az Európai Unió tevékenységi területei és hatáskörei, az Európai Unió intézményrendszere, az Európai Unió jogrendszere |
5. | A köznevelési rendszer jogi szabályozása: köznevelés jogi szabályozásának helye a jogrendszerben, jogalkotási hatáskörök a köznevelés szabályozásában, a köznevelés jogforrásai. |
6. | Jogalkalmazás a köznevelésben: a jogalkalmazás intézményrendszere, a jogalkalmazás eljárásai, a köznevelési intézmény döntéseivel, intézkedéseivel kapcsolatos sajátos jogalkalmazó eljárások, a fenntartó döntéseivel, intézkedéseivel kapcsolatos sajátos jogalkalmazó eljárások, a köznevelési rendszer működtetéséhez kapcsolódó fontosabb hatósági eljárások |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.