Célkitűzések
A kurzus az információs társadalomban felmerülő jogi problémák általános és speciális jellemzőit mutatja be, feltár-ja az új társadalmi, gazdasági jelenségekre adott már meglévő szabályozási megoldásokat, és rávilágít a technológiai fejlődésből fakadó szabályozási igénnyel jelentkező társadalmi kockázatokra. A kurzus nem elsősorban a tételes jog ismertetését és annak számonkérését célozza, hanem az újabb jelenségek kapcsán azoknak a lehetséges szabályo-zóknak és ezek összefüggéseinek bemutatására vállalkozik, amelyek már ma is rendelkezésre állnak, vagy várhatóan szerepet fognak kapni a szabályozásban. A tárgy alapvetően az infokommunikációt helyezi középpontba, amely jogon kívüli fogalom, de a jog több területe kapcsolódik hozzá. Mivel a tárgy címe kiemeli a szellemi tulajdonjogokat, ezért e jogterületnek hangsúlyos szerepet kell szánni. A Válallkozásfejlesztés és innováció specializáció jellegéből fakadóan a tárgy körében érinteni kívánjuk mindazokat a jogterületeket, amelyek egyszerre relevánsak az infokommunikáció szempontjából és kapcsolódhatnak a szellemi tulajdonjogok témájához. Ilyenek az elektronikus kereskedelmi, valamint a platformok szabályozásával, továbbá az adatvédelemmel kapcsolatos kérdések. E területekkel keresztben fekszenek azok a szellemi tulajdonjogi témák, ame-lyek az innovációs specializáció fókuszában is állhatnak (üzleti titok, know-how, szabadalmi oltalom, szerzői jogi kérdések). A kurzus hat nagyobb témakör mentén épül fel: tárgyalja az elektronikus kereskedelem szabályozási keretét, az adat-védelemre vonatkozó európai és hazai joganyagot, helyet kap az online környezetben a szellemi tulajdon védelme, valamint a piaci értékláncban megjelenő új szolgáltatásokra vonatkozó szabályozási kérdések közül az online plat-formokra vonatkozó szabályozási kérdések köre
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Tisztában van az információs társadalomban és azon belül a szellemi tulajdonjogoknak a technológiai fejlődéssel összefüggésben lévő alapvető társadalmi kockázatokkal, ezek kezelésére vonatozó szabályozási kérdésekkel.
- 2. Tisztában van az információs társadalom szabályozási elveivel és azon belül a szellemi tulajdonjogoknak, az eh-hez kapcsolódó szabályozási eszközökkel különösen az elektronikus kereskedelem, az adatvédelem és az informáci-ós társadalommal összefüggő szolgáltatások területén.
- 3. Ismeri a szellemi alkotások védelmének tágabb rendszerét, a szerzői jog, az iparjogvédelem és az üzleti titok
- védelmére vonatkozó szabályozási kereteket
Képesség
- 1.Képes az információs társadalommal és azon belül a szellemi tulajdonjogokkal összefüggésben megfogalmazható szabályozási kihívások megértésére és társadalmi kontextusban való elhelyezésére.
- 2.Képes megkülönböztetni az információs társadalommal összefüggő és azon belül a szellemi tulajdonjogokkal kap-csolatos szolgáltatásokra vonatkozó jogi és az egyéb
- szabályozási eszközöket.
- 3.Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
- 1.Megfelelően tudatos és felelősségteljes gondolkodás jellemzi a technológiai fejlődés eredményeként felmerülő
- társadalmi kockázatok értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
- 2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- 3. Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati tapasz-talataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások diasorai, tanszék által kiadott témavázlatok, irodalomjegyzék.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése, valamint a foglalkozások legalább 70%-án való részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
Félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgál-ják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc; A félév folyamán meghatározott résztémákban készített esszékkel többletpontok (összesen 20 pont) szerezhetők, amelynek figyelembevételére a vizsgajegy pontszámában van lehetőség. Az esszé 4-5 oldal, maximum 20 ezer karak-ter terjedelmű, az akadémiai írás szabályainak megfelelő (lábjegyzetelt, szerkesztett) írásmű. Benyújtására a szor-galmi időszak végéig van lehetőség.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 100
- pluszfeladatok értékelése: 20
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tantárgy teljesítéséhez szükséges a vizsgadolgozat legalább 50% teljesítése, valamint a foglalkozások legalább 70%-án való részvétel.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 76-84 |
Közepes | 64-75 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos köz-lésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utol-só előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 12 |
vizsgafelkészülés | 78 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezető előadás: az információs társadalom és szabályozási kísérletei, az információs társadalomban kiemelkedő jelentőségű alapjogok |
2. | Az elektronikus kereskedelem szabályozási problémái - egy elavult joganyag kritikája |
3. | Adatvédelem, információs társadalmi kérdések az online piaci szolgáltatásokban - GDPR a gyakorlatban |
4. | Szellemi tulajdonjogok és az információs technológiák – szerzői jog |
5. | Szellemi tulajdonjogok és az információs technológiák – védjegyjog |
6. | Az online platformok egyes szabályozási kérdései |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Üzleti Jog Tanszék vezetője hagyja jóvá.