Szak: Szakoktató BSc - Műszaki szakoktató specializáció (2021/22/1 félévtől)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
Megismertetni a hallgatókkal a fenntarthatóságra nevelés fontosságát és a fenntarthatóság fogalmát. Mélyebb ismeret átadása napjaink környezeti kihívásairól a különböző ágazatokon keresztül. A hallgatók szemlélet formálása és a rendszerben való gondolkodásának kialakítása. A fenntarthatóság oktatásához nélkülözhetetlen pedagógiai módszerek megismertetése a hallgatókkal. A fenntarthatósági készségek azonosítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a fenntarthatóság kulcsfogalmait.
- Ismeri a fenntarthatóságra nevelés pedagógiai kulcsmódszertanait.
- Ismeri a fenntarthatósági kulcskompetenciákat.
- Tudja, hogy a fenntarthatósági problémákat különböző tudományágak kombinálásával kell kezelni a rendszerszintű változás elindítása érdekében.
- Ismer hazai és nemzetközi jó példákat a fenntarthatóságra nevelés megvalósulásáról.
Képesség
- Meg tudja fogalmazni a fenntarthatóság értékeit, elveit és céljait.
- Be tudja mutatni a fenntarthatóságot, mint holisztikus koncepciót.
- Rendszer szemlélettel rendelkezik a különböző ágazatok és tudományok között.
- Ok-okozati összefüggéseket képes felismerni és felfedezni adott környezeti problémákon keresztül.
- Meg tud tervezni és levezetni egy fenntarthatóságról szóló projektmódszertant.
- Képes egy fenntarthatósági problémára megfelelő cselekvésre buzdító oktatási anyagot összeállítani.
- Képes a fenntarthatósági megoldások, ötletek meggyőző bemutatására.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- Nyitott a különböző innovatív pedagógiai módszerek használatára.
- Törekszik komplex rendszerek megértésére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan tudja tervezni a fenntarthatóságra nevelés gyakorlati megvalósításait.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Elméleti háttéranyag előadásokon és probléma felvetéseken keresztüli ismertetése, kommunikáció írásban és szóban. A fenntarthatóságra nevelés gyakorlati módszertanainak ismertetése, gyakorlatba ültetése.
Tanulástámogató anyagok
- Zöld Föld tankönyv. Kék Bolygó Alapítvány, Alapértékek Nonprofit Kft.Oktatási Hiva-tal, 2021.
- Fenntartható fejlődési célok oktatása. UNESCO, OFI, Eszterházy Károly Egyetem, 2017.
- Barna Orsolya, Soós Viktória: Kreatívan a klímaváltozásról, 2021.
- GreenComp: the European sustainability competence framework, JRC. 2022.
- Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható köz-gazdasági értékelési módszerek. Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest, 2005
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az alábbiak alapján kerül értékelésre: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (egy zárthelyi dolgozat); 2. valamint a félévközben elsajátított gyakorlati módszerek ismertetése választott téma keretén belül. A felkészülést folyamatos oktatói visszajelzés mellett történő értékelése majd a kész eredmény prezentálása (4 rendszeres, a tananyag elsajátítását segítő, csoportosan elkészítendő feladatok előadása, beadása) jelenti.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Részteljesítmény-értékelés (Gyakorlati teljesítmény): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompeten-ciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített gyakorlati feladat. A gyakorlati feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- Részteljesítmény-értékelés: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1. A kettő teljesítményértékelés mindegyike pótolható. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 3. Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 32 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 50 |
gyakorlati feladat elkészítése | 30 |
Összesen | 120 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Bevezetés. A fenntarthatóság értelmezése. A fenntartható fejlődési célok. Napjaink környezeti kihívásainak megismerése és ezek rendszerbe foglalása. Fenntarthatóságra nevelésfő elemei, jó példái, projektmódszertan. A rendszerszemlélet, rendszerinnováció értelmezése, pedagógiai gyakorlatok a rendszerek szemléltetésére. |
2. | 2. Környezetértékelési rendszerek megismerése. Különböző ágazat specifikus problémák mélyebb összefüggéseinek értelmezése. A fenntarthatósági kompetenciák, és a hozzájuk tartozó tudás, készségek és viselkedés megismerése többféle megközelítésben. Kihívás alapú fenntarthatóságra nevelés megismerése, gyakorlati kipróbálása. Fenntarthatósági összetett komplex problémák értelmezése többféle aspektusból. |
3. | 3. Innováció szerepe a fenntarthatósági törekvésekben. Innováció értelmezése, története, tipizálása. A fenntarthatóság komplexitása. Komplex fenntarthatósági problémák esetén az érintettek felismerése, és együttműködés megtervezése. Fenntarthatósági akcióterv készítése. |
4. | 4. Fenntartható jövőkép alkotás, alternatív jövőképek felvázolása. Fenntarthatósági megoldások prezentálása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Barna Orsolya | PhD hallgató / PhD student | barna.orsolya@gtk.bme.hu |
Bozsoki Fruzsina | PhD hallgató / PhD student | fruzsina.bozsoki@edu.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.