Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai pszichológia fő témaköreit, a pedagógiai folyamatok szociálpszichológiai aspektusait, különös tekintettel a csoportfolyamatokra. Megismerjék a diákok tanulási folyamatainak pszichológiai hátterét és ismerjék az átlagtól eltérő tanulók jellemzőit, a megsegítési lehetőségeiket. Célja a kurzusnak, hogy tájékozottak legyenek a tanári szerep pedagógiai pszichológiai sajátosságaiban, a pedagógus lelki egészségvédelmében. Egy másik cél, hogy az elméleti ismeretek hozzájárulhassanak az oktatói munka hatékonyságához.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a személyiség legfontosabb elméleti megközelítéseit, a fejlődésre hatást gyakorló tényezőket, a szocializáció színtereit, a család, a kortársak és az iskola szerepét, hatását a tanulók személyiségének alakulására.
- Ismeri a társas kapcsolatok életkoronkénti alakulását, a csoport fejlődés szakaszait, a csoporton belüli szerepeket, a csoport hatását a teljesítményre, a csoporton belüli kapcsolatok feltárására alkalmas legfontosabb pszichológiai módszereket.
- Ismeri a tanulók életkorából adódó pszichológiai jellemzőket. Ismeri a figyelem, a tanulás, az emlékezés elméleti megközelítéseit és fejlődési sajátosságait és ezek hatását a pedagógiai folyamatokra.
- Ismeri a motiváció főbb elméleteit, a teljesítménymotiváció alakulásában szerepet játszó hatásokat és a tanulók motiválásának lehetséges formáit.
- Ismeri a tanulók értékelésének pszichológiai hatását, tájékozott a különböző értékelési módok előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban.
- Ismeri a hatékony osztálytermi kommunikáció különböző formáit, jellemzőit.
- Ismeri a pedagógus szerephez kapcsolódó főbb pszichológiai vizsgálatok eredményeit.
- Ismeri hogyan járulhatnak hozzá a pszichológiai megközelítések a tanulás és tanítás folyamatához, pedagógusként hogyan tudja ezeket alkalmazni.
- Ismeri az iskolai konfliktusok kezelésének lehetőségeit, tájékozott a serdülőkori devianciákkal kapcsolat-ban.
Képesség
- Képes a személyiségfejlődésével kapcsolatos elméleti tudás birtokában a tanulók személyiségéhez igazodó egyéni bánásmód kialakítására.
- Képes a tanulók viselkedésének elemzésére, az érzelmi-értelmi fejlődés elősegítésére.
- Képes a csoportok működésével kapcsolatos ismereteket felhasználva a közösségépítésre, a csoporton belüli konfliktusok hatékony kezelésére, a csoporton belüli együttműködés elősegítésére.
- Képes a szaktárgy oktatása során megfelelően kommunikálni, a tanítás során alkalmazni a pszichológiai ismereteket.
- Képes a tanulók életkori sajátosságaihoz igazodó oktatási folyamat megtervezésére, a tanulók jellemzői-hez igazodó hatékony módszerek kiválasztására, a differenciálásra.
- Az elméleti ismereteket képes felhasználni a tanulók egyénre szabott motiválása során, képes a figyelem, az érdeklődés fenntartására.
- Képes a tanulók egyéni adottságaihoz igazodó értékelési módok kiválasztására, az értékelő visszajelzés olyan formájára, amely hozzájárul a tanuló személyiségfejlődéséhez.
- Képes a hatékony kommunikációra és a kommunikációs nehézségekből adódó konfliktusos helyzetek megfelelő kezelésére.
- Képes a pedagógusi szerepben megélt tapasztalatok önreflexív elemzésére és ez alapján a fejlődésre.
- Képes önállóan alkalmazni az elméleti ismereteket a szakmai munkájának hatékony szervezéséhez.
Attitűd
- Nyitott a tanulók személyiségfejlesztésére, érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztéshez szükséges feltételek biztosítására.
- Szociálisan érzékeny, nyitott jellemzi a különböző csoportokkal szemben.
- Előítéletmentesen törekszik a különböző csoportokhoz tartozó tanulókkal való munkára. Együttműködő a feladatok végzése során.
- Előítéletektől mentesen igyekszik az oktatási helyzeteket kezelni.
- Nyitott az önfejlesztésre, tapasztalatszerzésre, elkötelezett a tanulók tanulási képességének fejlesztése iránt.
- Törekszik az egyéni és a csoport sajátosságok figyelembe vételére a tanulási- tanítási módszerek alkalmazása során.
- Motivált a tanulók reális, fejlődést szolgáló értékelésére.
- Asszertív és hiteles a kommunikációjában. Elkötelezett a konfliktusos helyzetek, problémák feltárása és hatékony kezelése iránt.
- Törekszik az önismerete fejlesztésére, az önreflexióra a pedagógusi munkája során.
- Felelősséget vállal a szakmai munkájáért, együttműködő partnere a kollégáknak, önálló munkára képes szakember.
Önállóság és felelősség
- Szakmai önreflexió és önkritika jellemző rá.
- Felelősséget vállal a szakmai munkájáért.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Gondolkodásában a különböző szakmai területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
- Együttműködő partnere a kollégáknak, önálló munkára képes szakember.
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom
- N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. I-III. kötet. Budapest: Osiris Kiadó
- Ajánlott irodalom – suggested literature:
- Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
- Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
- Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
- Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
- Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
- Kósáné Ormai Vera (2015). A mi iskolánk. neveléspszichológiai módszerek az iskoal belső értékelésében. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
- Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
- Mészáros Aranka (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- N. Kollár Katalin, Szabó Éva (Szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
- Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt (szerk.) (2011): Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában. Budapest: L’Harmattan Kiadó
- Ranschburg Jenő (2010): A mélységből kiáltok. Depresszió, öngyilkosság és kábítószer a serdülőkorban. Budapest: Saxum Kiadó. Budapest
- Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
- Vajda Zsuzsanna, Kosa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest: Osiris Kiadó
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi beadandó dolgozat, a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel és a félév végi írásbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): az elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. A vizsga elemei: Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése adott pedagógiai szituációk esetében.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- online írásbeli vizsga: 70
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 86-95% |
Jó | 71–85% |
Közepes | 56–70% |
Elégséges | 40–55% |
Elégtelen | 40% alatt (20 pont alatt) |
Javítás és pótlás
A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 70 |
házi feladat elkészítése | 25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 15 |
vizsgafelkészülés | 40 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint
Előadások témái | |
---|---|
1. | A pedagógiai pszichológia célja, főbb témakörei, módszerei. A fejlődés, fejlődést magyarázó elméletek. Személyiség fogalma, személyiségelméletek, fejlődési modellek. Tanulók megismerése- pedagógiai pszichológiai módszerek. |
2. | A szocializáció fogalma, színterei, a családi szocializáció. A kötődés és a szülői nevelési stílus szerepe, hatása. Családi örökségeink. |
3. | Az én fogalma, éntudat, énkép fejlődése. Az énkép és az iskolai teljesítmény kapcsolata. Énkép-máskép, szereptorta. |
4. | Az identitás alakulása, a serdülőkor, fiatal felnőttkor pszichológiai jellemzői. A média szerepe a serdülők szocializációjában. |
5. | A kortársak szerepe, társas kapcsolatok alakulása, csoportszerveződés, csoportszerepek. A társas kapcsolatok fejlesztésének lehetősége. Szociometria. |
6. | Normaalakulás, engedelmesség és csoporthoz igazodás. Feladatvégzés csoportban. |
7. | Aktivációs szint, tudatállapotok, figyelem. A figyelem fejlesztési lehetőségei. |
8. | Tanulás és emlékezés. Tanulási stílus, tanulási szokások, emlékezet fejlesztési lehetőségei. |
9. | Érzelmek és motiváció, teljesítménymotiváció. Félelem és szorongás az iskolában, érzelmi intelligencia. |
10. | Személypercepció, attribúció, egyének és csoportok megítélése, sztereotípia. Előítélet kezelésének lehetőségei. |
11. | Konfliktusok az iskolában, iskolai erőszak. Hatékony kommunikáció és konfliktuskezelés. |
12. | A tanári szerep: hatalom és tekintély problémái: vezetés, fegyelmezés. A tanulók értékelése. Pedagógus mentálhigiéné, szakmai ártalmak, munkahelyi stressz. A tanári kiégés prevenciója. |
13. | Egészségfejlesztés, egészségnevelés, pszichés jóllét az iskolában. Iskolai tehetséggondozás, hátrányos helyzetű tanulók, multikulturális pedagógiai pszichológia. |
14. | Az átlagtól eltérő tanulók az iskolában, serdülőkori devianciák. A pedagógus lehetőségei a serdülőkori problémák felismerésében. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Oroszné Dr. Perger Mónika | adjunktus | perger.monika@gtk.bme.hu |