Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Pedagógiai pszichológia és személyiségfejlesztés
Azonosító
BMEGT52M119
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegysége
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Oroszné Dr. Perger Mónika
Beosztása
adjunktus
Email címe
perger.monika@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - nem tanári végzettséggel

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai pszichológia fő témaköreit, a pedagógiai folyamatok szociálpszichológiai aspektusait, különös tekintettel a csoportfolyamatokra. Megismerjék a diákok tanulási folyamatainak pszichológiai hátterét és ismerjék az átlagtól eltérő tanulók jellemzőit, a megsegítési lehetőségeiket. Célja a kurzusnak, hogy tájékozottak legyenek a tanári szerep pedagógiai pszichológiai sajátosságaiban, a pedagógus lelki egészségvédelmében. Egy másik cél, hogy az elméleti ismeretek hozzájárulhassanak az oktatói munka hatékonyságához.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a személyiség legfontosabb elméleti megközelítéseit, a fejlődésre hatást gyakorló tényezőket, a szocializáció színtereit, a család, a kortársak és az iskola szerepét, hatását a tanulók személyiségének alakulására.
  2. Ismeri a társas kapcsolatok életkoronkénti alakulását, a csoport fejlődés szakaszait, a csoporton belüli szerepeket, a csoport hatását a teljesítményre, a csoporton belüli kapcsolatok feltárására alkalmas legfontosabb pszichológiai módszereket.
  3. Ismeri a tanulók életkorából adódó pszichológiai jellemzőket. Ismeri a figyelem, a tanulás, az emlékezés elméleti megközelítéseit és fejlődési sajátosságait és ezek hatását a pedagógiai folyamatokra.
  4. Ismeri a motiváció főbb elméleteit, a teljesítménymotiváció alakulásában szerepet játszó hatásokat és a tanulók motiválásának lehetséges formáit.
  5. Ismeri a tanulók értékelésének pszichológiai hatását, tájékozott a különböző értékelési módok előnyeivel és hátrányaival kapcsolatban.
  6. Ismeri a hatékony osztálytermi kommunikáció különböző formáit, jellemzőit.
  7. Ismeri a pedagógus szerephez kapcsolódó főbb pszichológiai vizsgálatok eredményeit.
  8. Ismeri hogyan járulhatnak hozzá a pszichológiai megközelítések a tanulás és tanítás folyamatához, pedagógusként hogyan tudja ezeket alkalmazni.
  9. Ismeri az iskolai konfliktusok kezelésének lehetőségeit, tájékozott a serdülőkori devianciákkal kapcsolat-ban.
Képesség
  1. Képes a személyiségfejlődésével kapcsolatos elméleti tudás birtokában a tanulók személyiségéhez igazodó egyéni bánásmód kialakítására.
  2. Képes a tanulók viselkedésének elemzésére, az érzelmi-értelmi fejlődés elősegítésére.
  3. Képes a csoportok működésével kapcsolatos ismereteket felhasználva a közösségépítésre, a csoporton belüli konfliktusok hatékony kezelésére, a csoporton belüli együttműködés elősegítésére.
  4. Képes a szaktárgy oktatása során megfelelően kommunikálni, a tanítás során alkalmazni a pszichológiai ismereteket.
  5. Képes a tanulók életkori sajátosságaihoz igazodó oktatási folyamat megtervezésére, a tanulók jellemzői-hez igazodó hatékony módszerek kiválasztására, a differenciálásra.
  6. Az elméleti ismereteket képes felhasználni a tanulók egyénre szabott motiválása során, képes a figyelem, az érdeklődés fenntartására.
  7. Képes a tanulók egyéni adottságaihoz igazodó értékelési módok kiválasztására, az értékelő visszajelzés olyan formájára, amely hozzájárul a tanuló személyiségfejlődéséhez.
  8. Képes a hatékony kommunikációra és a kommunikációs nehézségekből adódó konfliktusos helyzetek megfelelő kezelésére.
  9. Képes a pedagógusi szerepben megélt tapasztalatok önreflexív elemzésére és ez alapján a fejlődésre.
  10. Képes önállóan alkalmazni az elméleti ismereteket a szakmai munkájának hatékony szervezéséhez.
Attitűd
  1. Nyitott a tanulók személyiségfejlesztésére, érzékeny a tanulók problémáira, törekszik az egészséges személyiségfejlesztéshez szükséges feltételek biztosítására.
  2. Szociálisan érzékeny, nyitott jellemzi a különböző csoportokkal szemben.
  3. Előítéletmentesen törekszik a különböző csoportokhoz tartozó tanulókkal való munkára. Együttműködő a feladatok végzése során.
  4. Előítéletektől mentesen igyekszik az oktatási helyzeteket kezelni.
  5. Nyitott az önfejlesztésre, tapasztalatszerzésre, elkötelezett a tanulók tanulási képességének fejlesztése iránt.
  6. Törekszik az egyéni és a csoport sajátosságok figyelembe vételére a tanulási- tanítási módszerek alkalmazása során.
  7. Motivált a tanulók reális, fejlődést szolgáló értékelésére.
  8. Asszertív és hiteles a kommunikációjában. Elkötelezett a konfliktusos helyzetek, problémák feltárása és hatékony kezelése iránt.
  9. Törekszik az önismerete fejlesztésére, az önreflexióra a pedagógusi munkája során.
  10. Felelősséget vállal a szakmai munkájáért, együttműködő partnere a kollégáknak, önálló munkára képes szakember.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai önreflexió és önkritika jellemző rá.
  2. Felelősséget vállal a szakmai munkájáért.
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a különböző szakmai területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
  5. Együttműködő partnere a kollégáknak, önálló munkára képes szakember.

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom
  • N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve. I-III. kötet. Budapest: Osiris Kiadó
  • Ajánlott irodalom – suggested literature:
  • Aáry- Tamás Lajos, Aronson, J. (szerk.) (2010): Iskolai veszélyek. Budapest: CompLex Jogi és Üzleti Kiadó.
  • Aronson, E. (2009): Columbine után. Az iskolai erőszak szociálpszichológiája. Budapest: AB Ovo Kiadó.
  • Balogh László (2006): Pedagógiai pszichológia az iskolai gyakorlatban. Budapest: Urbis Kiadó
  • Ferenczi Zoltán (2003): Drogprevenció, pedagógus, iskola. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
  • Kósáné Ormai Vera, Horányi Annabella (2006): Mi, pedagógusok. Kérdések önmagunkhoz. Budapest: Flaccus Kiadó
  • Kósáné Ormai Vera (2015). A mi iskolánk. neveléspszichológiai módszerek az iskoal belső értékelésében. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó
  • Mérei Ferenc (1996): Közösségek rejtett hálózata. Budapest: Osiris Kiadó
  • Mészáros Aranka (szerk.) (2004): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
  • N. Kollár Katalin, Szabó Éva (Szerk.) (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Budapest: Osiris Kiadó
  • Paksi Borbála, Demetrovics Zsolt (szerk.) (2011): Drogprevenció és egészségfejlesztés az iskolában. Budapest: L’Harmattan Kiadó
  • Ranschburg Jenő (2010): A mélységből kiáltok. Depresszió, öngyilkosság és kábítószer a serdülőkorban. Budapest: Saxum Kiadó. Budapest
  • Tóth László (2004): Pszichológiai vizsgálati módszerek a tanulók megismeréséhez. Debrecen: Pedellus Kiadó
  • Vajda Zsuzsanna, Kosa Éva (2005): Neveléslélektan. Budapest: Osiris Kiadó

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi beadandó dolgozat, a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel és a félév végi írásbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): az elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. A vizsga elemei: Írásbeli teljesítményértékelés (vizsga): a félév során tárgyalt témakörök ismereteinek számonkérése és gyakorlati alkalmazásának ellenőrzése adott pedagógiai szituációk esetében.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • online írásbeli vizsga: 70

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86-95%
71–85%
Közepes 56–70%
Elégséges 40–55%
Elégtelen 40% alatt (20 pont alatt)

Javítás és pótlás

A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 70
házi feladat elkészítése 25
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 15
vizsgafelkészülés 40
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint

Előadások témái
1. A pedagógiai pszichológia célja, főbb témakörei, módszerei. A fejlődés, fejlődést magyarázó elméletek. Személyiség fogalma, személyiségelméletek, fejlődési modellek. Tanulók megismerése- pedagógiai pszichológiai módszerek.
2. A szocializáció fogalma, színterei, a családi szocializáció. A kötődés és a szülői nevelési stílus szerepe, hatása. Családi örökségeink.
3. Az én fogalma, éntudat, énkép fejlődése. Az énkép és az iskolai teljesítmény kapcsolata. Énkép-máskép, szereptorta.
4. Az identitás alakulása, a serdülőkor, fiatal felnőttkor pszichológiai jellemzői. A média szerepe a serdülők szocializációjában.
5. A kortársak szerepe, társas kapcsolatok alakulása, csoportszerveződés, csoportszerepek. A társas kapcsolatok fejlesztésének lehetősége. Szociometria.
6. Normaalakulás, engedelmesség és csoporthoz igazodás. Feladatvégzés csoportban.
7. Aktivációs szint, tudatállapotok, figyelem. A figyelem fejlesztési lehetőségei.
8. Tanulás és emlékezés. Tanulási stílus, tanulási szokások, emlékezet fejlesztési lehetőségei.
9. Érzelmek és motiváció, teljesítménymotiváció. Félelem és szorongás az iskolában, érzelmi intelligencia.
10. Személypercepció, attribúció, egyének és csoportok megítélése, sztereotípia. Előítélet kezelésének lehetőségei.
11. Konfliktusok az iskolában, iskolai erőszak. Hatékony kommunikáció és konfliktuskezelés.
12. A tanári szerep: hatalom és tekintély problémái: vezetés, fegyelmezés. A tanulók értékelése. Pedagógus mentálhigiéné, szakmai ártalmak, munkahelyi stressz. A tanári kiégés prevenciója.
13. Egészségfejlesztés, egészségnevelés, pszichés jóllét az iskolában. Iskolai tehetséggondozás, hátrányos helyzetű tanulók, multikulturális pedagógiai pszichológia.
14. Az átlagtól eltérő tanulók az iskolában, serdülőkori devianciák. A pedagógus lehetőségei a serdülőkori problémák felismerésében.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Oroszné Dr. Perger Mónika adjunktus perger.monika@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége