I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
HUMAN-COMPUTER INTERACTION AND USER EXPERIENCE
ID (subject code)
BMEGT52M113
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
1
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
2
Subject Coordinator
Name
Dr. Geszten Dalma
Position
assistant professor
Contact details
geszten.dalma@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Ergonomics and Psychology
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Psychology Master’s Programme - Work and organisational psychology specialisation from 2020/21/Term 1

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 3

Programme: Psychology Master’s Programme - Cognitive psychology specialisation from 2020/21/Term 1

Subject Role: Elective

Recommended semester: 3

Direct prerequisites
Strong
Nincs / None
Weak
Nincs / None
Parallel
Nincs / None
Exclusion
Nincs / None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580768/11/2022. Valid from: 26.10.2022.

Objectives

The aim of the course is to provide students with basic, introductory knowledge in the field of human-computer interaction, to know the basic concepts, the main theoretical frameworks and methodologies.

Academic results

Knowledge
  1. They have comprehensive knowledge on the most important concepts and connections used in the field of Human-Computer Interaction (HCI).
  2. They know the widely applicable problem-solving techniques required for research and academic work in the field of HCI.
Skills
  1. They identify problems related to HCI with versatile, interdisciplinary approach, explore and formulate the detailed theoretical and practical background needed to solve them.
  2. They apply human-computer interaction science theories and related terminology in innovative ways to solve problems.
  3. They are able to plan and perform their tasks at a professionally high level, independently or in teams.
Attitude
  1. They are characterized by strong critical and self-critical sense.
  2. They are characterized by system-level thinking and approach.
  3. They independently monitor technological, economic, financial, legal, and social changes in their field.
  4. They plan and carry out their activities independently.
  5. They participate in research and development projects, mobilizing their theoretical and practical knowledge and skills in the project team in an autonomous way, in cooperation with the other members of the team, to achieve the goal.
  6. They apply a wide range of methods and techniques independently in practice in contexts of various complexity and predictability.
Independence and responsibility
  1. They are characterized by initiative, responsibility and decision-making ability.

Teaching methodology

Lectures, written and oral communication, use of IT tools and techniques, team assignments

Materials supporting learning

  • Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi kiscsoportos projekt munka mentén történik.

Performance assessment methods

1. részteljesítmény értékelés (szoftverhasználhatósági vizsgálat - csoportos): a tudás és gyakorlati képesség típusú kompetenciaelemek komplex, írásbeli értékelési módja kiscsoportos formában készített szoftverhasználhatósági értékelés formájában. A feladat tárgya az oktató által meghatározott témakörből szabadon választott szoftver empirikus módszerrel történő vizsgálata. 2. részteljesítmény értékelés (beadandó feladat – csoportos): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja kiscsoportos formában készített szakirodalmi összefoglaló formájában. A részteljesítmény a beadandó feladat értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Részteljesítmény értékelés (szoftverhasználhatósági vizsgálat – csoportos): 70
  • Részteljesítmény értékelés (beadandó feladat - csoportos): 30

Percentage of exam elements within the rating

Issuing grades

%
Excellent 90-100
Very good 80
Good 70
Satisfactory 60
Pass 50
Fail 49

Retake and late completion

A szoftverhasználhatósági vizsgálat és a beadandó feladat késedelmesen a pótlási hét szerdai napján 23:55 óráig adható be elektronikus formában. A beadott és elfogadott feladatok az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javíthatók.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt tanórákon 14
Szoftverhasználhatósági vizsgálat 32
Beadandó házi feladat elkészítése 14
Összesen 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Az ergonómia, ember-számítógép interakció, felhasználói felület tervezése, használhatóság, felhasználói élmény és kapcsolódó fogalmak összefüggései.; Szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei I.; Analitikus módszerek bemutatása, Nielsen-féle heurisztikus értékelés módszer;
2. Nielsen-féle heurisztikus értékelés módszer a gyakorlatban;
3. Szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei II.; Szoftverhasználhatósági vizsgálat bemutatása;
4. Szoftverhasználhatósági vizsgálat a gyakorlatban;
5. UX kutatás és design az iparban; UX folyamatok különböző cégek és termékek esetén. Pszichológusok szerepe a folyamatokban;
6. Pszichológusként a UX iparban - kerekasztal beszélgetés

Additional lecturers

Name Position Contact details
Szabó Bálint egyetemi tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Köles Máté egyetemi tanársegéd koles.mate@gtk.bme.hu
Dr. Hámornik Balázs Péter egyetemi adjunktus hamornik.balazs@gtk.bme.hu
Dr. Hercegfi Károly egyetemi docens hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu

Approval and validity of subject requirements