Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
EMBER-SZÁMÍTÓGÉP INTERAKCIÓ ÉS FELHASZNÁLÓI ÉLMÉNY
Azonosító
BMEGT52M113
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Geszten Dalma
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
geszten.dalma@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 3

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs / None
Gyenge
Nincs / None
Párhuzamos
Nincs / None
Kizáró feltételek
Nincs / None
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatók alapvető, bevezető jártasságot szerezzenek az ember-számítógép interakció területeiről, ismerjék az alapfogalmakat, főbb elméleti kereteket, módszertanokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ember-számítógép interakció területen használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
  2. Ismeri az ember-számítógép interakció tudományterületen történő kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
  1. Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít szakmai problémákat az ember-számítógép interakció területén, valamint feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
  2. Az ember-számítógép interakció tudomány szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
  3. Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Attitűd
  1. Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
  2. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
  3. Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
  4. Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
  5. Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
  6. Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Önállóság és felelősség
  1. Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi kiscsoportos projekt munka mentén történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. részteljesítmény értékelés (szoftverhasználhatósági vizsgálat - csoportos): a tudás és gyakorlati képesség típusú kompetenciaelemek komplex, írásbeli értékelési módja kiscsoportos formában készített szoftverhasználhatósági értékelés formájában. A feladat tárgya az oktató által meghatározott témakörből szabadon választott szoftver empirikus módszerrel történő vizsgálata. 2. részteljesítmény értékelés (beadandó feladat – csoportos): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja kiscsoportos formában készített szakirodalmi összefoglaló formájában. A részteljesítmény a beadandó feladat értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (szoftverhasználhatósági vizsgálat – csoportos): 70
  • Részteljesítmény értékelés (beadandó feladat - csoportos): 30

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80
70
Közepes 60
Elégséges 50
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A szoftverhasználhatósági vizsgálat és a beadandó feladat késedelmesen a pótlási hét szerdai napján 23:55 óráig adható be elektronikus formában. A beadott és elfogadott feladatok az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javíthatók.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 14
Szoftverhasználhatósági vizsgálat 32
Beadandó házi feladat elkészítése 14
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Az ergonómia, ember-számítógép interakció, felhasználói felület tervezése, használhatóság, felhasználói élmény és kapcsolódó fogalmak összefüggései.; Szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei I.; Analitikus módszerek bemutatása, Nielsen-féle heurisztikus értékelés módszer;
2. Nielsen-féle heurisztikus értékelés módszer a gyakorlatban;
3. Szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei II.; Szoftverhasználhatósági vizsgálat bemutatása;
4. Szoftverhasználhatósági vizsgálat a gyakorlatban;
5. UX kutatás és design az iparban; UX folyamatok különböző cégek és termékek esetén. Pszichológusok szerepe a folyamatokban;
6. Pszichológusként a UX iparban - kerekasztal beszélgetés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Szabó Bálint egyetemi tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Köles Máté egyetemi tanársegéd koles.mate@gtk.bme.hu
Dr. Hámornik Balázs Péter egyetemi adjunktus hamornik.balazs@gtk.bme.hu
Dr. Hercegfi Károly egyetemi docens hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége