Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 3
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók alapvető, bevezető jártasságot szerezzenek az ember-számítógép interakció területeiről, ismerjék az alapfogalmakat, főbb elméleti kereteket, módszertanokat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik az ember-számítógép interakció területen használt fontosabb fogalmakról, összefüggésekről.
- Ismeri az ember-számítógép interakció tudományterületen történő kutatáshoz, illetve a tudományos munkához szükséges széles körben alkalmazható problémamegoldó technikákat.
Képesség
- Sokoldalú, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít szakmai problémákat az ember-számítógép interakció területén, valamint feltárja és megfogalmazza az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret.
- Az ember-számítógép interakció tudomány szakterület elméleteit és az azokkal összefüggő terminológiát a problémák megoldásakor innovatív módon alkalmazza.
- Képes szakmailag magas szinten, önállóan vagy munkacsoportokban megtervezni és végrehajtani a feladatait.
Attitűd
- Erős kritikai és önkritikai érzék jellemzi.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
- Önállóan is figyelemmel kíséri a szakterületével kapcsolatos technikai, technológiai, gazdasági, pénzügyi, jogi és társadalmi változásokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
- Bekapcsolódik kutatási és fejlesztési projektekbe, a projektcsoportban a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
- Különböző bonyolultságú és különböző mértékben kiszámítható kontextusokban a módszerek és technikák széles körét alkalmazza önállóan a gyakorlatban.
Önállóság és felelősség
- Kezdeményező szerep, felelősségvállalás és döntéshozó képesség jellemzi.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi kiscsoportos projekt munka mentén történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. részteljesítmény értékelés (szoftverhasználhatósági vizsgálat - csoportos): a tudás és gyakorlati képesség típusú kompetenciaelemek komplex, írásbeli értékelési módja kiscsoportos formában készített szoftverhasználhatósági értékelés formájában. A feladat tárgya az oktató által meghatározott témakörből szabadon választott szoftver empirikus módszerrel történő vizsgálata. 2. részteljesítmény értékelés (beadandó feladat – csoportos): a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex számonkérési módja kiscsoportos formában készített szakirodalmi összefoglaló formájában. A részteljesítmény a beadandó feladat értékelésével történik, melynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Részteljesítmény értékelés (szoftverhasználhatósági vizsgálat – csoportos): 70
- Részteljesítmény értékelés (beadandó feladat - csoportos): 30
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80 |
Jó | 70 |
Közepes | 60 |
Elégséges | 50 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A szoftverhasználhatósági vizsgálat és a beadandó feladat késedelmesen a pótlási hét szerdai napján 23:55 óráig adható be elektronikus formában. A beadott és elfogadott feladatok az 1) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javíthatók.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
Szoftverhasználhatósági vizsgálat | 32 |
Beadandó házi feladat elkészítése | 14 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Az ergonómia, ember-számítógép interakció, felhasználói felület tervezése, használhatóság, felhasználói élmény és kapcsolódó fogalmak összefüggései.; Szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei I.; Analitikus módszerek bemutatása, Nielsen-féle heurisztikus értékelés módszer; |
2. | Nielsen-féle heurisztikus értékelés módszer a gyakorlatban; |
3. | Szoftverek használhatósági vizsgálatának analitikus és empirikus módszerei II.; Szoftverhasználhatósági vizsgálat bemutatása; |
4. | Szoftverhasználhatósági vizsgálat a gyakorlatban; |
5. | UX kutatás és design az iparban; UX folyamatok különböző cégek és termékek esetén. Pszichológusok szerepe a folyamatokban; |
6. | Pszichológusként a UX iparban - kerekasztal beszélgetés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Szabó Bálint | egyetemi tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Köles Máté | egyetemi tanársegéd | koles.mate@gtk.bme.hu |
Dr. Hámornik Balázs Péter | egyetemi adjunktus | hamornik.balazs@gtk.bme.hu |
Dr. Hercegfi Károly | egyetemi docens | hercegfi.karoly@gtk.bme.hu |
Dr. Geszten Dalma | egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |