Programme: Elective subjects
Subject Role: Elective
Recommended semester: 1
Objectives
The objective of the subject is to develop students' ability to interpret the text and their social sensitivity. Kur-zus focuses on the interpretation of literary texts, and in connection with this, the expansion of the necessary literary and co-artistic knowledge, the development of critical thinking and problem sensitivity at the artistic, individual and social level. It presents the tools and theories that help to understand and interpret literary texts, as well as the topics and problems that define them on an individual and social level, which can be understood and reflected more deeply by literature and co-arts. The course develops students' discussion skills, communication and skills for individual and group learning based on interaction. In connection with the class discourse, students work in groups of 4-5 people during the semester, focusing on a social-a-mi phenomenon and problem of their choice. Pr created during joint work.
Academic results
Knowledge
- Expanding the literary, musical and artistic knowledge of the students.
- Knowledge of the concepts, methods and theories necessary for the interpretation of literary texts (and related to them certain co-artistic works).
- Knowledge and reflection of the most important social issues of our time.
Skills
- It is able to recognize and interpret the aesthetic and social problems offered by works of art and to connect them.
- It is able to acquire independent knowledge and connect the knowledge collected in different fields.
- It is able to change the perspective necessary for the dissemination of information to be carried out in the course of group work.
- Is able to cooperate with your peers in group work.
- He is able to meaningfully appreciate the work of himself and his peers.
Attitude
- During classes and group work, you cooperate with the instructor and fellow students.
- Open, creative and constructive both in class and in group work.
- Open to the artistic and social issues offered by the course.
Independence and responsibility
- During group work, it shall decide in cooperation with the members of the group on the division of labor, the natu-re and timing of the tasks.
- Takes responsibility for both individual development and the success of group work.
- Take responsibility for your professional activities.
Teaching methodology
Discussion, group work
Materials supporting learning
- Szakirodalom, handout, PPT, online segédanyagok
- Kötelező irodalom:
- Hetényi, Zs. (2020): „Miről is szólnak azok a könyvek?” Értelmezési kulcsok az irodalomelemzéshez a 20. századi orosz próza szövegmintáin. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/02/HETENYI_Mirol_is_szolnak_WEB.pdf (részletek)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a csoportmunka produktuma és egy reflexió elkészítése által történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1 Csoportmunka során létrehozott produktum elkészítése és bemutatása. 2 2 oldalas reflexió a csoportmunka és az órák tapasztalatairól, élményeiről. 3 Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- 1. részteljesítmény értékelés (csoportmunka): 80
- 2. részteljesítmény értékelés (reflexió): 20
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Aktív részvétel a kontakt órákon. Csoportmunka és önreflexió elkészítése.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 100-100 |
Very good | 88-95 |
Good | 76-87 |
Satisfactory | 63-75 |
Pass | 51-62 |
Fail | 0-50 |
Retake and late completion
1) A beadandó feladatok dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
csoportmunka és reflexió elkészítése | 21 |
egyéb felkészülés | 11 |
Összesen | 60 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.06.2022.
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra/hét, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jelle-gétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | 1. Bevezető óra – a kurzus céljainak, követelményeinek ismertetése, hallgatói feladatok tervezése2. Mi közünk a művészethez? – egyén, társadalom és művészet viszonya egykor és most3. Értelmezés vagy belemagyarázás? – a szövegértelmezés korlátjai, lehetőségei és haszna4. A szöveg határai – a szövegiség jellemzői, a társművészetek elmosódó határai5. Tartalom vagy forma? – a művészet értelmének, lényegének reflexiója6. Szövegek egymás között – az intertextualitás jelentősége, szerepe7. Létezik női és férfi irodalom? – a nemek kérdése az irodalomban és a társművészetekben8. Hogyan kapcsolódunk? – barátság, család, szerelem az irodalomban és a társművészetekben9. Tragédiák árnyékában – háború, gyász, fájdalom az irodalomban és a társművészetekben10. Ember és természet – környezetvédelem, klímaválság az irodalomban és a társművészetekben11. Az igazságtalanság formái – szegénység az irodalomban és a társművészetekben12. Művészeti és társadalmi kérdések megvitatása a hallgatók problémafelvetései alapján13. A csoportmunka során létrehozott produktumok bemutatása, értékelése14. A félév összegzése, értékelése |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |