Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TÁRSADALOM ÉS EGYÉN AZ IRODALOMI ALKOTÁSOK TÜKRÉBEN
Azonosító
BMEGT51V117
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy fejlessze a hallgatók szövegértelmezési képességét és társadalmi érzékenységét. A kur-zus középpontjában szépirodalmi szövegek értelmezése, ehhez kapcsolódva pedig a szükséges irodalmi és társmű-vészeti ismeretek bővítése, a kritikai gondolkodás és a problémaérzékenység művészeti, egyéni és társadalmi szinten érvényesülő fejlesztése áll. Bemutatja azokat az eszközöket, elméleteket, melyek segítik a szépirodalmi szövegek érté-sét és értelmezését, illetve azokat az egyéni és társadalmi szinten is meghatározó témákat, problémákat, melyek az irodalom és a társművészetek által mélyebben megérthetők, reflektálhatók. A kurzus interakcióra építve fejleszti a hallgatók vitakészségét, kommunikációját, illetve az egyéni és csoportos tanuláshoz szükséges képességeket. Az órai diskurzushoz kapcsolódva a hallgatók 4-5 fős csoportokban dolgoznak a félév során egy általuk választott társadal-mi jelenséget, problémát a középpontba állítva. A közös munka során létrehozott produktum kapcsolódik valamely művészeti ág(ak)hoz, és ismeretterjesztő, figyelemfelhívó jellegű az adott témában.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgatók irodalmi, zenei, képzőművészeti ismereteinek bővítése.
  2. A szépirodalmi szövegek (és ezekhez kapcsolódóan bizonyos társművészeti alkotások) értelmezéséhez szükséges fogalmak, módszerek és elméletek megismerése.
  3. A jelenkor legfontosabb társadalmi kérdéseinek megismerése, reflexiója.
Képesség
  1. Képes a műalkotások által felkínált esztétikai és társadalmi problémák felismerésére és értelmezésére, illetve ezek összekapcsolására.
  2. Képes az önálló ismeretszerzésre, és a különböző területeken gyűjtött ismeretek összekapcsolására.
  3. Képes a csoportmunka során megvalósítandó ismeretterjesztéshez szükséges nézőpontváltásra.
  4. Képes együttműködni társaival a csoportmunka során.
  5. Képes érdemben értékelni a saját és társai munkáját.
Attitűd
  1. Az órákon és a csoportmunka során együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, kreatív és konstruktív az órákon és a csoportmunka során egyaránt.
  3. Nyitott a kurzus által felkínált művészeti és társadalmi kérdésekre.
Önállóság és felelősség
  1. A csoportmunka során a csoport tagjaival együttműködve dönt a munkamegosztásról, a feladatok jellegéről és ütemezéséről.
  2. Felelősséget vállal egyéni fejlődéséért és a csoportmunka sikeréért egyaránt.
  3. Felelősséget vállal szakmai tevékenységéért.

Oktatásmódszertan

Vita, megbeszélés, csoportmunka

Tanulástámogató anyagok

  • Szakirodalom, handout, PPT, online segédanyagok
  • Kötelező irodalom:
  • Hetényi, Zs. (2020): „Miről is szólnak azok a könyvek?” Értelmezési kulcsok az irodalomelemzéshez a 20. századi orosz próza szövegmintáin. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/02/HETENYI_Mirol_is_szolnak_WEB.pdf (részletek)

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a csoportmunka produktuma és egy reflexió elkészítése által történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1 Csoportmunka során létrehozott produktum elkészítése és bemutatása. 2 2 oldalas reflexió a csoportmunka és az órák tapasztalatairól, élményeiről. 3 Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (csoportmunka): 80
  • 2. részteljesítmény értékelés (reflexió): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aktív részvétel a kontakt órákon. Csoportmunka és önreflexió elkészítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 51-62
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A beadandó feladatok dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
csoportmunka és reflexió elkészítése 21
egyéb felkészülés 11
Összesen 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra/hét, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jelle-gétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. 1. Bevezető óra – a kurzus céljainak, követelményeinek ismertetése, hallgatói feladatok tervezése2. Mi közünk a művészethez? – egyén, társadalom és művészet viszonya egykor és most3. Értelmezés vagy belemagyarázás? – a szövegértelmezés korlátjai, lehetőségei és haszna4. A szöveg határai – a szövegiség jellemzői, a társművészetek elmosódó határai5. Tartalom vagy forma? – a művészet értelmének, lényegének reflexiója6. Szövegek egymás között – az intertextualitás jelentősége, szerepe7. Létezik női és férfi irodalom? – a nemek kérdése az irodalomban és a társművészetekben8. Hogyan kapcsolódunk? – barátság, család, szerelem az irodalomban és a társművészetekben9. Tragédiák árnyékában – háború, gyász, fájdalom az irodalomban és a társművészetekben10. Ember és természet – környezetvédelem, klímaválság az irodalomban és a társművészetekben11. Az igazságtalanság formái – szegénység az irodalomban és a társművészetekben12. Művészeti és társadalmi kérdések megvitatása a hallgatók problémafelvetései alapján13. A csoportmunka során létrehozott produktumok bemutatása, értékelése14. A félév összegzése, értékelése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.