Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy fejlessze a hallgatók szövegértelmezési képességét és társadalmi érzékenységét. A kur-zus középpontjában szépirodalmi szövegek értelmezése, ehhez kapcsolódva pedig a szükséges irodalmi és társmű-vészeti ismeretek bővítése, a kritikai gondolkodás és a problémaérzékenység művészeti, egyéni és társadalmi szinten érvényesülő fejlesztése áll. Bemutatja azokat az eszközöket, elméleteket, melyek segítik a szépirodalmi szövegek érté-sét és értelmezését, illetve azokat az egyéni és társadalmi szinten is meghatározó témákat, problémákat, melyek az irodalom és a társművészetek által mélyebben megérthetők, reflektálhatók. A kurzus interakcióra építve fejleszti a hallgatók vitakészségét, kommunikációját, illetve az egyéni és csoportos tanuláshoz szükséges képességeket. Az órai diskurzushoz kapcsolódva a hallgatók 4-5 fős csoportokban dolgoznak a félév során egy általuk választott társadal-mi jelenséget, problémát a középpontba állítva. A közös munka során létrehozott produktum kapcsolódik valamely művészeti ág(ak)hoz, és ismeretterjesztő, figyelemfelhívó jellegű az adott témában.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgatók irodalmi, zenei, képzőművészeti ismereteinek bővítése.
- A szépirodalmi szövegek (és ezekhez kapcsolódóan bizonyos társművészeti alkotások) értelmezéséhez szükséges fogalmak, módszerek és elméletek megismerése.
- A jelenkor legfontosabb társadalmi kérdéseinek megismerése, reflexiója.
Képesség
- Képes a műalkotások által felkínált esztétikai és társadalmi problémák felismerésére és értelmezésére, illetve ezek összekapcsolására.
- Képes az önálló ismeretszerzésre, és a különböző területeken gyűjtött ismeretek összekapcsolására.
- Képes a csoportmunka során megvalósítandó ismeretterjesztéshez szükséges nézőpontváltásra.
- Képes együttműködni társaival a csoportmunka során.
- Képes érdemben értékelni a saját és társai munkáját.
Attitűd
- Az órákon és a csoportmunka során együttműködik az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, kreatív és konstruktív az órákon és a csoportmunka során egyaránt.
- Nyitott a kurzus által felkínált művészeti és társadalmi kérdésekre.
Önállóság és felelősség
- A csoportmunka során a csoport tagjaival együttműködve dönt a munkamegosztásról, a feladatok jellegéről és ütemezéséről.
- Felelősséget vállal egyéni fejlődéséért és a csoportmunka sikeréért egyaránt.
- Felelősséget vállal szakmai tevékenységéért.
Oktatásmódszertan
Vita, megbeszélés, csoportmunka
Tanulástámogató anyagok
- Szakirodalom, handout, PPT, online segédanyagok
- Kötelező irodalom:
- Hetényi, Zs. (2020): „Miről is szólnak azok a könyvek?” Értelmezési kulcsok az irodalomelemzéshez a 20. századi orosz próza szövegmintáin. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. https://www.eltereader.hu/media/2020/02/HETENYI_Mirol_is_szolnak_WEB.pdf (részletek)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a csoportmunka produktuma és egy reflexió elkészítése által történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1 Csoportmunka során létrehozott produktum elkészítése és bemutatása. 2 2 oldalas reflexió a csoportmunka és az órák tapasztalatairól, élményeiről. 3 Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés (csoportmunka): 80
- 2. részteljesítmény értékelés (reflexió): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: 0
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Aktív részvétel a kontakt órákon. Csoportmunka és önreflexió elkészítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 51-62 |
Elégtelen | 0-50 |
Javítás és pótlás
1) A beadandó feladatok dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
csoportmunka és reflexió elkészítése | 21 |
egyéb felkészülés | 11 |
Összesen | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra/hét, ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jelle-gétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Bevezető óra – a kurzus céljainak, követelményeinek ismertetése, hallgatói feladatok tervezése2. Mi közünk a művészethez? – egyén, társadalom és művészet viszonya egykor és most3. Értelmezés vagy belemagyarázás? – a szövegértelmezés korlátjai, lehetőségei és haszna4. A szöveg határai – a szövegiség jellemzői, a társművészetek elmosódó határai5. Tartalom vagy forma? – a művészet értelmének, lényegének reflexiója6. Szövegek egymás között – az intertextualitás jelentősége, szerepe7. Létezik női és férfi irodalom? – a nemek kérdése az irodalomban és a társművészetekben8. Hogyan kapcsolódunk? – barátság, család, szerelem az irodalomban és a társművészetekben9. Tragédiák árnyékában – háború, gyász, fájdalom az irodalomban és a társművészetekben10. Ember és természet – környezetvédelem, klímaválság az irodalomban és a társművészetekben11. Az igazságtalanság formái – szegénység az irodalomban és a társművészetekben12. Művészeti és társadalmi kérdések megvitatása a hallgatók problémafelvetései alapján13. A csoportmunka során létrehozott produktumok bemutatása, értékelése14. A félév összegzése, értékelése |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kanczné Dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus | kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.