Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Self-branding: Önmenedzselés a 21. században
Azonosító
BMEGT51A514
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kálmán Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy segítse a munkakeresés hatékonyságát, illetve a munkahelyi környezetben való helytállást. Míg a cégek a munkahelyeiket népszerűsítik, addig a munkaerőpiacon a leendő munkavállaló a brand. Vagyis, az énmárka kialakítása, annak építése a munkaerőpiacon való eligazodásban ad mankót, illetve segít, hogy a megfelelő kommunikációs stílusban, tudásunk legjavát adva forduljunk a munkaadók felé. Hogyan tudjuk kialakítani a saját brandünket? - Ebben nyújt segítséget a kurzus. Az tematikában feltüntetett tárgykörök lehetőséget adnak választ adni többek között a következő kérdésekre: Mik szükségesek egy jól megkonstruált brand kialakításához? Mely kompetenciákat, készségeket kell elsajátítanunk, ahhoz, hogy sikereket érjünk el az élet bármely területén? Hogyan kommunikáljunk hatékonyan? Kurzusunkkal segítséget nyújtunk a hallgatóknak, abban, hogy megismerkedjenek, nemcsak a munka világában hasznosítható univerzális kompetenciákkal, de a gyakorlatban is kipróbálhatják magukat a hallgatók egy szimulált állásinterjún. A kurzus gyakoraltorientált, melyet a tárgy teljesítésének feltétele is mutat: saját életpálya terv elkészítése, önéletrajz és motivációs levél készítése: szituációs helyzetben ezek prezentálása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megérti mit jelent az életen át tartó tanulás, mint paradigmaváltás.
  2. Ismeri a személyes márka jelentését és hatásait.
  3. Ismer különböző kommunikációs technikákat.
  4. Ismeri a kulturális intelligencia fogalmát, jelentését
Képesség
  1. Képes felismerni és tudatosítani azon meglévő kompetenciáit, amelyekre építhet.
  2. Képes összeállítani a szakmai portfólióját saját szakmai-, személyes- és társas kompetenciáira építve.
  3. Képes önállóan saját karrierjét az életen át tartó tanulás szempontjából elemezni.
  4. Képes a nemzetközi trendek, tendenciák értelmezésére.
  5. Képes egyénileg és csoportban dolgozni.
Attitűd
  1. Felelősséget érez a saját életének sikerei iránt.
  2. Fontosnak tartja személyes márkát, mint eszközt a siker elérésében.
  3. Fejlődik a tudatossága a célkitűzésben és az eredmények elérésében.
  4. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  5. Csoportos feladatvégzés esetén határozott, konstruktív, együttműködő, kezdeményező.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
  4. Alkalmas saját személyes márkáját önállóan építeni
  5. Felelősséget érez a saját életpályájának sikerei iránt.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, állásinterjú – szituációs játék, meghívott előadók.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Kálmán Anikó: Az oktatástól az önálló tanulásig. Tanulástámogatás Útmutató Füzet. BME Alkalmazott Pedagógiai Intézet ,Budapest 2009..225p.
  • 2. Kálmán, A. (2006): Tanári szerepek – tanulási stílusok (A felnőtt-tanulás folyamata), ISBN 963 8088 16 8, ISSN 1588-9572, OKKER, Budapest
  • 3. Palásti Luca (2010): Az önmarketing és a személyes márka szerepe a munkaerőpiacon. Kézirat. http://eco.u-szeged.hu/download.php?docID=36144
  • 4. Kőrösi Kunigunda (2015): Énmárka. Kézirat. https://issuu.com/hellokunigunda/docs/__nm__rka_k__r__sikunigunda
  • 5. László Móni (2015): Lehetsz kivételes - Az énmárkaépítés alapjai. Kossuth Kiadó.
  • 6. Feketéné Szakos Éva (2008): Egy Socrates Grundtvig menedzserképző program az egészségnevelésben. In: Felnőttképzési Szemle 2. (1). 15-19. p.
  • 7. Frank-Hermann, P. et. al. (2015): Natürliche Familienplanung – aktueller Stand. In: Der Gynäkologe, 48 (9), 657-666. p.
  • 8. Kopp Mária és Skrapski Árpád (2008): Kik boldogok a mai magyar társadalomban? In: Kopp Mária (szerk.): Magyar lelkiállapot 2008. Budapest, Semmelweis Kiadó.
  • 9. Molnár, György (2017): Digitális és virtuális életformák az információs társadalomban különös tekintettel az IKT-alapú tanulási környezetre és tanulási folyamatra, In: Karlovitz, János Tibor (szerk.) Válogatott tanulmányok a pedagógiai elmélet és szakmódszertanok köréből Komárno, Szlovákia: International Research Institute, pp. 361-370., 10 p.
  • - http://europass.hu/europass-oneletrajz
  • - http://europass.hu/
  • - https://vmp.munka.hu/
  • - https://tatk.elte.hu/dstore/document/117/1177311391_4_fuzet.pdf

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év során megírt három egyéni és egy csoportmunkában beadandó feladat teljesítése alapján. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel. Az órák hétvégén, tömbösítetten, tréning formájában kerülnek megtartásra.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (beadandó egyéni és csoportos projektfeladatok és bemutatásuk): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek értékelése. 2. Részteljesítmény-értékelés: a tréningek látogatása, azon való részvétel, hallgatói aktivitás 3. Saját életpálya terv elkészítése (3-5 oldal, pályakép, portfólió) 4. Önéletrajz és motivációs levél készítése: szituációs helyzetben ezek prezentálása

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés (1. feladat): 25
  • 2. részteljesítmény értékelés (2. feladat): 25
  • 3. Saját életpálya terv elkészítése, bemutatása: 40
  • 4. Önéletrajz és motivációs levél készítése: 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs: 0

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Gyakorlatokon történő aktív részvétel. Az év során megírt három egyéni és egy csoportmunkában beadandó feladat teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 51-62
Elégtelen 0-50

Javítás és pótlás

1) A beadandó feladatok dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 30
feladatok elkészítése 30
egyéb felkészülés 30
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 4 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat.

Előadások témái
1. 1. Bevezetés, tantárgyi követelmények ismertetése, tantárgyi előadók bemutatkozása, a féléves munkaterv megbeszélése./ Introduction, description of subject requirements, introduction of subject lecturers, discussion of the semester work plan.2. Paradigmaváltás az életen át tartó tanulás folyamatában./ A paradigm shift in the process of lifelong learning.3. Komplexitás, mint új normalitás. Globális láthatóság, lokális támogatás./ Complexity as a new normality. Global visibility, local support.4. Önismeret – Ismerd meg önmagad! Az érzelmi intelligencia szerepe a mindennapi életben és a munkahelyen. A siker titka: szemléletváltás./ Self-Knowledge - Get to Know Yourself! The role of emotional intelligence in everyday life and the workplace. The secret to success: a change of attitude.5. Worktime, avagy hogyan alkalmazzuk a 80/20-as szabályt?/ Worktime, or how do we apply the 80/20 rule?6. A munkahelyre való bekerülés társas aspektusai 1.: Hogyan alakítsuk a munkahelyi kapcsolatrendszereinket? Hogyan viselkedjünk egy állásinterjún? (asszertív kommunikáció)/ Social Aspects of Getting a Job 1: How Do We Shape Our Workplace Relationship Systems? How to behave in a job interview? (assertive communication)7. A munkahelyre való bekerülés társas aspektusai 2.: Hogyan hatnak a generációs különbségek a munkahelyi beilleszkedésre? Hogyan őrizzük meg hosszútávon a testi-lelki egyensúlyunkat? (konfliktuskezelés)/ Social Aspects of Job Entry 2 .: How do generational differences affect job integration? How do we maintain our physical and mental balance in the long run? (conflict management)8. Kulturális sokk a munka világában. Interkulturális kompetenciák, a kulturális intelligencia (CQ). / Cultural shock in the world of work. Intercultural competencies, cultural intelligence (CQ).9. A nemzetközi, globális világ gondolkodásmódja. Pozitív és negatív sztereotípiák az emberi kapcsolatokban./ The mindset of the international, global world. Positive and negative stereotypes in human relationships.10. A nyelvhasználat szerepe a self-branding kapcsán: A kommunikáció verbális és non-verbális elemei. Érveléstechnika. A jó előadás ismérvei./ The role of language use in self-branding: Verbal and non-verbal elements of communication. Reasoning technique. Criteria for a good performance.11. A munkaerőpiac írott szövegműfajai: CV- és levélformátumok áttekintése. Online és offline szerkesztőprogramok. A hivatalos írásbeli kommunikáció nyelvi sajátosságai./ Written Text Genres in the Labor Market: An Overview of CV and Letter Formats. Online and offline editors. Linguistic features of formal written communication.12. Saját produktum bemutatása (portfólió, életpálya)/ Presentation of own product (portfolio, career)13. Állásinterjú – szituációs játék/Job interview - situational game14. Félév zárása – értékelés/ End of semester - evaluation

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kálmán Anikó egyetemi docens kalman.aniko@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese egyetemi adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita egyetemi adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin egyetemi adjunktus kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.