Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tárgyat azoknak a hallgatóknak ajánljuk, akik elsősorban gyakorlati oldalról szeretnének naprakész és gyakorlati tudást szerezni a startupokról, a vállalkozásfejlesztésről és a vállalkozásokról, az alapvető piackutatási és marketingismeretekről. A Corporate Entrepreneurship/Intrapreneurship is része lesz a tantervnek. Ez a kurzus az EIT Digital I&E Minor része. A tantárgy célja, hogy felkészítse a hallgatókat arra, hogy képesek legyenek • a korábbi I&E-vel kapcsolatos tudásuk valós üzleti életben való alkalmazására, szintetizálására és értékelésére, • üzleti elemzéseket végezni, esettanulmányokban döntéseket hozni, • megfelelő koncepciót/módszereket és eszközöket kiválasztani az elemzésekhez, • eredményeiket professzionálisan bemutatni. A tantárgy tartalmi felépítése feltételezi, hogy a hallgatók korábban lehallgatták az Innovációs és vál-lalkozási alapok (I&E Basics), valamint a Vállalkozásfejlesztés gyakorlat I. és II. (Business Development Lab I and II) tárgyakat.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Részletes ismeretekkel rendelkezik az üzletfejlesztésről.
- Elsajátította a vállalkozásindítási módszereket, megközelítéseket és lépéseket.
- Képes egyénileg üzleti koncepciót létrehozni
- Tud navigálni az indítási ökoszisztémában.
- Gyakorlati szinten tudja elősegíteni a vállalaton belüli vállalkozást
- Feltáró piackutatást tud hatékonyan végezni.
Képesség
- Tudja alkalmazni az elsajátított elméleteket és módszereket, képes kritikusan áttekinteni, értékelni és megújítani saját cége, vállalkozása indulását, fejlesztését.
- Javaslatot tud tenni új vállalati (belső) vállalkozás fejlesztésére.
- Tervet tud készíteni vállalkozása elindításához és fejlesztéséhez.
- Képes irányítani az alkalmazottakat saját vállalkozásukban vagy vállalatukban, és hatékonyan együttműködni velük innovatív termékek/szolgáltatások fejlesztésében.
- Elsajátította azt a készséget, hogy professzionális pitchet tartson a szakértőknek és a befektetőknek.
Attitűd
- Fogékony lesz új vállalkozások indítására.
- Ismerje meg a 21. század innovációinak piaci hasznosítását (kommercializálását) a vállalkozásokban.
Önállóság és felelősség
- Általános szakmai / mentori felügyelet mellett a meghatározott feladatokat önállóan, csapatban képes elsajátítani, elvégezni.
- Aktívan vegyen részt az órákon és a projektfeladatokon.
- Vállalja a felelősséget az elvégzett elemzésekért, következtetésekért és döntésekért.
Oktatásmódszertan
Projektmunka csapatban. Gyakorlati kontakt előadások. Meghívott előadók. Elméleti ismeretek köny-vekből, anyagokból otthon. Informatikai eszközök és technikák alkalmazása az előadások és a választ-ható gyakorlatok során egyénileg.
Tanulástámogató anyagok
- Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lec-tures. Moodle has business case studies and other educational resources. https://edu.gtk.bme.hu
- Main textbook: Laverty-Littel: Entrepeneurship, Opexstax. 2020. (Available: https://openstax.org/details/books/entrepreneurship )
- Kotler-Keller: Marketing management, Pearson.
- Blank, Steve (2005) Four Steps to the Epiphany. Successful Strategies for Products that Win. Cafe-press.com
- Aulet, Bill (2013): Disciplined Entrepreneurship. 24 steps to a successful startup. Willey valamint: www.disciplinedentrepreneurship.com és http://www.detoolbox.com/
- Ries, Eric (2011): The Lean Startup, Crown Business, New York
- Savoia, Alberto (2011): Pretotype it, https://www.pretotyping.org/uploads/1/4/0/9/14099067/pretotype_it_2nd_pretotype_edition-2.pdf
- Fitzpatrick, Rob (2013): The Mom test. How to talk to customers & learn if your business is a good idea when everyone is lying to you
- http://www.ted.com/talks/lang/eng/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html
- http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.htm
- 12 Lessons Steve Jobs Taught Guy Kawasaki on youtube
Általános szabályok
The course requires continuous class presence and submitting assignments.
Teljesítményértékelési módszerek
Students are supposed to get deeply acquainted with the subject (selected business problem), accom-plish literature survey, conduct analysis and submit a written report. The report should cover the fol-lowing parts: challenge identification, concept acquisition, data collection, analysis and interpretation, conclusion. The instructor may ask teams to prepare an oral presentation at the end of the course. During the semester: Class participation and activity (30%) – assessed individually, discretionary assessment by lecturer. Project work and assignments to be submitted during semester: (50%) – assessed by teams (all team members will receive the same score.) Final Report submission (20%) – assessed by teams (all team members will receive the same score.) Students are supposed to work both independently and in team on their topics under the guidance of the supervisor. Supervisor is available during the scheduled class meetings, and at optional occasions based on mutual individual agreement.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Class participation and activity: 30
- Project work and assignments to be submitted during semester: 50
- Final Report submission : 20
- Total: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) There is no individual minimum requirement for performance appraisal. 2) Submission of the final Report by teams is a requirement of fulfilling the subject.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Participation in classroom sessions (practice) | 28 |
Individual preparation for classroom session | 14 |
Homework assignments individually and in teams | 126 |
Finalization of Report | 12 |
Total | 180 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.
A félévben sorra vett témák
When scheduling the course, these topic elements are determined according to calendar and other features.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Introduction, clarifying expectations. |
2. | Forming teams and identifying roles. Preliminary problem selection. |
3. | Selection of practical company problems |
4. | Finalizing work plan |
5. | Value Proposition. Business canvas. |
6. | Call/inteview with business stakeholders |
7. | Market segmentation |
8. | Market research plan |
9. | Problem-solution fit vs Product-market fit |
10. | Pricing research techniques |
11. | Financial plan |
12. | Marketing plan vs Sales plan |
13. | Presentation of Report |
14. | Finalizing assignment. Feedback, lessons learned. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. János Vecsenyi | professor emeritus | janos.vecsenyi@gmail.com |
Viktor Borbély | vendégelőadó | vik.borbely@gmail.com |
Edit Rubóczki | vendégelőadó | |
Dorottya Szemere | PhD hallgató | |
László Csíki | PhD hallgató |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.