I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MARKETINGKONTROLLING
Azonosító
BMEGT20ML69
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kelemen-Erdős Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
kelemen-erdos.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Marketing MSc 2017/18/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Marketing MSc 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy bemutassa a marketingkutatások során használt főbb statisztikai elemzési mód-szereket, bevezetést nyújtson az SPSS program használatába. A tematika az elemzésekkel és az SPSS program-mal kapcsolatos alapvető tudnivalók ismertetésével kezdődik (adatelőkészítés, adatbázis kialakítása). Ezután a hipotézisvizsgálatok és kereszttábla elemzések, valamint a varianciaanalízis, korreláció- és a regresszió számítás marketingkutatásban történő alkalmazásának, használatának lehetőségei kerülnek bemutatásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri az egyes statisztikai elemzési módszerek marketingkutatásban történő alkalmazásának feltételeit,
  2. Ismeri a statisztikai elemzési módszerek következtetések megállapításához való használatának módját,
  3. Ismeri statisztikai elemzési módszerek marketing célú felhasználásának módjait.
Képesség
  1. Képes statisztikai szoftverrel elemezhető adatbázis készítésére,
  2. Képes meghatározni az alkalmazható statisztikai-elemző módszereket,
  3. Képes előállítani az elemzésekhez szükséges mutatókat és statisztikákat,
  4. Képes a statisztikai elemzési módszerek eredményeinek marketing jellegű vonatkozásait értelmezni,
  5. Képes az elvégzett elemzések alapján következtetéseket levonni,
  6. Képes az eredményeket kontextusba helyezni, gyakorlatias megközelítéssel értelmezni,
  7. Képes statisztikai elemzési módszerek használatával önálló elemzések, marketingkutatási jelentések készítésére.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. Önállóan dolgozik, miközben folyamatosan bővíti tudását,
  3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  4. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  5. Elemzései, következtetései, ezek alapján megfogalmazott javaslatai során a jogszabályok és etikai normák figyelembevételével jár el, a szélesebb körű társadalmi, ágazati, regionális, nemzeti és európai értékeket (ide értve a társadalmi, szociális és ökológiai, fenntarthatósági szempontokat is) szem előtt tartva.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan alkalmazza a statisztikai elemzési módszereket a marketingkutatásban,
  2. Elemzi és értékeli a rendelkezésre álló információkat, ezeket kontextusba helyezi,
  3. Gyakorlatban hasznosítható következtetéseket von le az elemzések eredményeiből,
  4. Kialakított marketing szakmai véleményét önállóan képviseli, felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, SPSS program használata, opcionális önállóan készített feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Danó Györgyi: Marketingkontrolling (2018)
  • BME-GTK-MVT: Marketing: Fókuszban a termék, Typotex Kiadó, Budapest (2017)
  • Sajtos László - Mitev Ariel: SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv (2007)
  • Naresh K. Malhotra, Simon Judit közreműködésével: Marketingkutatás (2017) [Digitális kiadás]

Általános szabályok

Az előző pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy vizsgaidőszakban végzett írásbeli vagy szóbeli teljesítménymérés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés során a hallgató gyakorlati tudása kerül felmérésre az SPSS program használatával és a program által kiadott eredmények elemzésével kapcsolatban, amely a félév első előadásán bemutatott módon és kérdések mentén, írásban vagy szóbeli formában fog történni.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: 100
  • összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének nincs feltétele.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 88–94
75–87
Közepes 63–74
Elégséges 50–62,5
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A teljesítményértékelésekhez nem tartozik évközi követelmény. 2) A vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés javítása és pótlása a TVSZ szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 12
házi feladat elkészítése 0
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 46
vizsgafelkészülés 32
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A marketingkontrolling helye a marketingmenedzsmentben
2. A belső adattól a stratégiaalkotásig
3. Prediktív marketing
4. Big Data és elemzési módszerei
5. SPSS I.: alapismeretek
6. SPSS II.: Egy- és többváltozós elemzések
7. Adatvizualizáció

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Danó Györgyi egyetemi tanársegéd dano.gyorgyi@gtk.bme.hu
Iványi Tamás egyetemi tanársegéd ivanyi.tamas@gtk.bme.hu
Dr. Kovács István egyetemi adjunktus kovacs.stefan@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.