Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Vállalkozásfejlesztés gyakorlat I.
Azonosító
BMEGT20M403
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
4
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Danyi Pál
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
danyi.pal@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
English - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Innovációs és vállalkozási alapok (BMEGT20M402)
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A tárgyat azoknak a hallgatóknak ajánljuk, akik elsősorban gyakorlati oldalról szeretnének naprakész és gyakorlati tudást szerezni a startupokról, a vállalkozásfejlesztésről és a vállalkozásokról, az alapvető piackutatási és marketingismeretekről. A Corporate Entrepreneurship/Intrapreneurship is része lesz a tantervnek. A tantárgy gyakorlati ismereteket nyújt azoknak, akik - saját startup vagy kisvállalkozás indítását tervezik - KKV vagy nagyvállalat alkalmazottai, de fontosnak tartják a vállalkozói szemlélet megismerését és a vállalkozói szemlélet elterjesztését cégükben. Ők lesznek azok a vállalati vállalkozók, akik nem saját vállalkozást indítanak, hanem a tanultakat adaptálva teszik hatékonyabbá és rugalmasabbá a jelenlegi vállalati működést. - szeretnének megmaradni jelenlegi szakmájukban, de azt tervezik, hogy jelenlegi cégüknek vagy akár iparáguknak vállalkozói alapon alvállalkozói lesznek, és fokozatosan bővülő vállalkozás felépítését tervezik. A tanfolyam elvégzése aktív részvételt és projektmunkát igényel, melynek túlnyomó része csapatban történik. A hangsúly nem a hagyományos frontális előadáson lesz, hanem a tanterv készségszintű me-gismerésén és az empirikus tudásátadáson. Meghívott előadók, mentorok, szakértők bevonásával le-hetőséget biztosítunk a startup ökoszisztéma hálózatépítésére is. Naprakész gyakorlati ismeretekre tehetnek szert a hallgatók a piackutatás és az új termékek market-ingje, az ötlet üzleti hasznosítása, valamint a pitch kommunikáció területén is. Az első félév tananyaga a feltáró piackutatásra összpontosít, de magában foglalja a vállalkozásindítási folyamat minden ele-mét, az ötletgenerálástól a csapatépítésen át a piackutatási eredmények értékeléséig és bemutatásáig. A tantárgy tartalmi felépítése feltételezi, hogy a hallgatók az Innovációs és vállalkozási alapok (Innova-tion and Entrepreneurship Basics, BMEGT20M402) kurzust párhuzamosan hallgatják.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismerte a vállalkozásfejlesztés alapvető, átfogó fogalmait, elméleteit és összefüggéseit.
  2. Megtapasztalta az alapvető vállalkozásindítási módszereket, megközelítéseket és lépéseket.
  3. Képessé vált egyéni üzleti koncepció megalkotására
  4. Megtanulta, hogyan működik a startup világ.
  5. Gyakorlati szinten megtanulta, mit jelent az intrapreneurship.
  6. Megértette, miért elengedhetetlen a feltáró piackutatás egy vállalkozás indításakor.
Képesség
  1. Alkalmazza az elsajátított elméleteket és módszereket, képes kritikusan áttekinteni, értékelni és megújítani saját cége, vállalkozása indulását, fejlődését.
  2. Képes javaslatot tenni egy új vállalati (belső) vállalkozás fejlesztésére.
  3. Tudjon tervet készíteni vállalkozása elindításához és fejlesztéséhez.
  4. Képes irányítani az alkalmazottakat saját vállalkozásukban vagy vállalatukban, és hatékonyan együttműködni velük innovatív termékek/szolgáltatások fejlesztésében.
  5. Legyen képes professzionális pitchet tartani a szakértőknek és a befektetőknek
Attitűd
  1. Fogékony lesz új vállalkozások indítására.
  2. Megismeri a 21. század innovációinak piaci hasznosítását (kommercializálását) a vállalkozásokban.
Önállóság és felelősség
  1. Általános szakmai / mentori felügyelet mellett a meghatározott feladatokat önállóan, csapatban képes elsajátítani, elvégezni.
  2. Aktívan vegyen részt az órákon és a projektfeladatokon.
  3. Vállalja a felelősséget az elvégzett elemzésekért, következtetésekért és döntésekért.

Oktatásmódszertan

Projektmunka csapatban. Gyakorlati kontakt előadások. Meghívott előadók. Elméleti ismeretek köny-vekből, anyagokból otthon. Informatikai eszközök és technikák alkalmazása az előadások és a választ-ható gyakorlatok során egyénileg.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Curriculum and slides can be downloaded from the Moodle page related to the subject after the lectures. Moodle has business case studies and other educational resources.
  • https://edu.gtk.bme.hu
  • Main textbook: Laverty-Littel: Entrepeneurship, Opexstax. (Available: https://openstax.org/details/books/entrepreneurship )
  • Blank, Steve (2005) Four Steps to the Epiphany. Successful Strategies for Products that Win. Cafepress.com
  • Aulet, Bill (2013): Disciplined Entrepreneurship. 24 steps to a successful startup. Willey valamint: www.disciplinedentrepreneurship.com és http://www.detoolbox.com/
  • Ries, Eric (2011): The Lean Startup, Crown Business, New York
  • Savoia, Alberto (2011): Pretotype it, https://www.pretotyping.org/uploads/1/4/0/9/14099067/pretotype_it_2nd_pretotype_edition-2.pdf
  • Fitzpatrick, Rob (2013): The Mom test. How to talk to customers & learn if your business is a good idea when everyone is lying to you
  • http://www.ted.com/talks/lang/eng/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html
  • http://www.ted.com/talks/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.htm
  • 12 Lessons Steve Jobs Taught Guy Kawasaki on youtube

Általános szabályok

The course requires continous class presence and submitting assignments

Teljesítményértékelési módszerek

During the semester: Class participation and activity (20%) – assessed individually, discretionary assessment by lecturer. Project work and assignments to be submitted during semester: (50%) – assessed by teams (all team members will receive the same score. Pitching in teams participation (30%) – assessed by teams (all team members will receive the same score.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Class participation and activity : 20
  • Project work and assignments : 50
  • Pitching in teams participation : 30
  • Total: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85-90
75-84
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) There is no individual minimum requirement for each midterm performance appraisal. 2) The projectwork not submitted by the deadline and the investor pitch at the end of the year cannot be replaced, the submitted task cannot be repaired. 3) If a student misses the investor pitch, it is provided opportunity to take an oral exam in examination term.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Participation in classroom sessions (practice) 39
Individual preparation for classroom session 13
Homework assignments individually and in teams 52
Pitching preparation and pitching 16
Total 120

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.

A félévben sorra vett témák

When scheduling the course, these topic elements are determined according to calendar and other features.

Előadások témái
1. Introduction, clarifying expectations. Startups and entrepreneurship.
2. Forming teams and identifying roles. Preliminary idea-brainstorming.
3. Idea generation. Team contract and workplan.
4. Business Concept Mapping (BCM)Value proposition. Problem-solution fit.
5. Exploratory market research planning
6. Market research execution 1: interviews
7. Market research execution 2: sharing experience
8. Product development preparation phase. Accomplishing pretotype test
9. Revenue model and high level financial planning
10. Market research results, presentation.
11. Preparation for pitching with slides
12. Pitch presentation
13. Finalizing assignments. Feedback, lessons learned.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. János Vecsenyi professor emeritus janos.vecsenyi@gmail.com
Viktor Borbély vendégelőadó vik.borbely@gmail.com
Edit Rubóczki vendégelőadó
Dorottya Szemere PhD hallgató
László Csíki PhD hallgató

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.