Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Technológiaelméletek
Azonosító
BMEGT41A400
A tantárgy jellege
kontaktórás
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Héder Mihály
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
heder.mihaly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.06.29.) az 580427/8/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.06.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a technológia elméleteit bemutassa a technológia szerepére nézve a társadalomban; a technológia irányíthatóságára; a technológia változására és trajetektóriáira; az innovációs folyamatok alapelveire és a technológia emberiséggel egybefonódott jövőjére nézve. A főbb fogalmak: a műszaki ismeretelmélet, a nagy technológiai rendszerek elmélete, a schumpeteri innováció, a kockázat és innováció kapcsolata, a technológia diffúziós és adopciós módjai; a technológia szabályozása; elméletek a startupok sikereire. A kurzust esettanulmányok támogatják, amelyekre néhány példa: a Kanban és az agilis módszertanok története; a mesterséges intelligencia története; ipari forradalmak; innovációs díjak, mint az X-díj; technológiai katasztrófák; poszthumán jövő; internet és trollok; GMO, stb. Ez egy lista a lehetséges esettanulmányokról, amelyek félévről-félévre változnak és esetenként újak kerülnek kidolgozásra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a műszaki szakterület ismeret- és tevékenységrendszerének alapvető tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
  2. Ismeri a környezeti hatásvizsgálatok végzésére és a hatástanulmányok összeállítására vonatkozó módszertant és a jogi szabályozás alapjait
  3. Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
  4. Ismeri a műszaki szakterület műveléséhez szükséges általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstudományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
Képesség
  1. integrált ismereteket alkalmaz, közreműködik multidiszciplináris problémák megoldásában
  2. rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló képességgel
  3. képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására
Attitűd
  1. nyitott az önművelésre és önfejlesztésre
  2. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget érez a fenntartható fejlődésért.
  2. A szakterületét megalapozó nézeteket felelősséggel vállalja.

Oktatásmódszertan

előadás és vezetett diszkusszió

Tanulástámogató anyagok

  • Rudi Volti: Society and Technological Change, Worth Publishers 2017.
  • Joel Mokyr: Levers of Riches, Oxford University Press, 1990.
  • COLLINGRIDGE, David. The social control of technology. (1982). ISBN: 978-0312731687

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése órai munka és egyszerű beadandó feladatok alapján, valamint három félévközi írásbeli zárthelyivel.

Teljesítményértékelési módszerek

Három zárthelyi dolgozat írásban, feleletválasztós és kifejtős kérdésekkel, valamint órán és a házi feladatokkal szerzett pluszpontok összesítése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • három zárthelyi dolgozat: 60
  • egyszerű beadandók: 30
  • pluszpontok: 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94-100
Jeles 88-93
75-87
Közepes 61-74
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A háromból két ZH a pótlási héten pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Jelenléti 28
Beadandó 14
Felkészülés 48
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.06.13-án. Érvényes 2022.06.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Technológia definíciók és elméletek áttekintése Technológia és a társadalmi jólét kapcsolata Schumpeteri innováció, Technológia és Kockázat mérnöki episztemológia Technológia és szabályozás Push & Pull; Gartner és más ciklusok; - technológiai bezártság; technológiai készültségi szintek; technológia adopciós módok kockázat és innováció; a technológia hatáselemzése

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Filozófia és Tudománytörténet Tanszék vezetője hagyja jóvá.