Célkitűzések
A kurzus célja azoknak a coaching helyzeteknek a megismerése, amelyek egyéni esetvezetéshez kapcsolódnak. E coaching folyamatok célja és témája azt a funkciót tölti be, hogy az egyén képessé váljon önmaga jobb megértésé-re, egyéni teljesítményének fokozására, a személyes jólléténék növelésére, így ezen fejlesztő folyamatok fókuszá-ban a karrier, a teljesítményhatékonyság és a well-being kialakításának és megtartásának folyamata áll. E coaching folyamatokra szervezeti közegben és egyénileg is sor kerülhet. Módszertanilag megoldást kínálunk a személyesen és az online kivitelezett coaching folyamatokra is. A résztvevők megismerést és áttekintést kapnak azokról a (GROW modellen túli) hazai coaching gyakorlatban elterjedten használt coaching irányzatokról, ame-lyek megalapozott pszichológiai háttérrel és sztenderd módszertannal rendelkeznek, ahhoz, hogy hatékonyan kivitelezhető coaching szemlélettel és eszköztárral szolgáljanak egy gyakorlati coaching folyamat során. A tan-tárgy nyújtotta áttekintés és sajátélményű tapasztalat további célja, hogy a résztvevők el tudjanak köteleződni egy irányzat mélyebb elsajátítása és gyakorlati alkalmazása iránt. A kurzus keretei között a hallgatók megtanul-ják alkalmazni a célok megfogalmazásának, az erősségek megismerésének, az értékek meghatározásának, a hit-rendszerek feltárásának módszertanát, megismerik a döntések szempontjából legjellemzőbb témákat, és megtanulnak érdemi támogatást nyújtani az akciótervek felállításának folyamatához.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a humanisztikus, a kognitív-behaviorista és a pozitív pszichológia coaching irányzatok alapelveit és értékrendjét.
 - Ismeri az egyéni esetvezetéshez kapcsolódó coaching helyzeteket és témákat.
 - Ismeri az önismeret fejlesztésére, az egyéni teljesítmény fokozására, a személyes jóllét növelésére alkalmas coaching módszereket és eszközöket.
 - Ismeri a személyes és online coaching folyamatok metódusát.
 - Ismeri a hazai coaching gyakorlatban elterjedten használt coaching irányzatokat.
 
Képesség
- Képes a karrier, a teljesítményhatékonyság és a wellbeing kialakításához és növeléséhez kapcsolódó coaching helyzetek felismerésére.
 - Képes a célok megfogalmazására, az erősségek megismerésére, az értékek meghatározására, a hitrendszerek feltárására alkalmas coaching eszközök és módszerek adekvát alkalmazására.
 - Képes megismerik a döntések szempontjából legjellemzőbb témák felismerésére
 - Képes támogatást nyújtani az akciótervek felállításának folyamatához.
 
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
 - Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
 - Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
 - Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
 - Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
 - Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
 
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
 - Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
 - Felelősséget vállal saját munkájáért.
 
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
 - Órai anyagok
 - Ajánlott irodalom:
 - Barlow, S. A. (2019) How To Become A Career Coach: An Unconventional Guide to Building a Thriving Career Coaching Business and Living Your Strengths (Even When You’re Not Sure Where To Start). Independently published. ISBN-10: 1092671927
 - Cox, E., Bachkirova, T., & Clutterbuck, D. A. (Eds.). (2014). The complete handbook of coaching. Sage.
 - Damale, A. (2021) Coaching Business Career. Blurb
 - Dehner, U., Dehner, R.: Tranzakcióanalízis a coachingban, Z-Press, Budapest
 - Ives, Y. (2008) What Is “Coaching” An Exploration of Conflicting Paradigms. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6, 100-113.
 - Kelló Éva (2014): Coaching alapok és irányzatok, Akadémiai Kiadó
 - Kimsey-House, H., Karen Kimsey-House, K., Sandahl, P., Whitworth, L.: Koaktív coaching – Formáld át hatékonyan üzleti és magánéleted! Trivium Kiadó, 2016.
 - Leary-Joyce, J. (2014) Gestalt-coaching a gyakorlatban. HVG Kiadó Zrt., Budapest
 - Mei, T. (2019) Career Development and Counseling : Theory and Practice in a Multicultural World. SAGE Publications Inc. Thousand Oaks, United States
 - Palmer, S., & Szymanska, K. (2018). Cognitive behavioural coaching: An integrative approach. In Handbook of coaching psychology (pp. 108-127). Routledge.
 - Passmore, J. (ed.) (2016). Excellence in coaching: The industry guide to best practice. (3rd edition). Lon-don: Kogan Page.
 - Sheward, S., Brunch, R. (2012) Motivational Career Counselling & Coaching : Cognitive and Behavioural Approaches. Sage Publications Ltd., London
 - Utry, Z., Palmer, S., Mcleod, J., & Cooper, M. (2015). A pluralistic approach to coaching. The Coaching Psychologist, 11 (1), 46-52. The British Psychological Society: UK
 - Tegyi Enikő: Megoldásközpontú brief coaching: A gyors kimozdítás művészete. In: Kelló Éva (szerk.): Coaching alapok és irányzatok.Budapest, Akadémiai Kiadó, 2014. 155-189.
 - Wang, Q., Lai, Y. L., Xu, X., & McDowall, A. (2021). The effectiveness of workplace coaching: a meta-analysis of contemporary psychologically informed coaching approaches. Journal of Work-Applied Ma-nagement.
 - Yates, J. (2013) The Career Coaching Handbook. Routhledge, Taylor & Francis Ltd, London
 - Yates, J. (2018) Carrer coaching toolkit. Routhledge, Taylor & Francis Ltd, London
 
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel : 25
 - online feladat : 50
 - házidolgozat : 25
 
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az előírt követelmények teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 | 
| Jeles | 86-95 | 
| Jó | 75-85 | 
| Közepes | 65-74 | 
| Elégséges | 50-64 | 
| Elégtelen | 50 alatt | 
Javítás és pótlás
1. AZ E-LEARNING HÁZI FELADATOK A LEADÁSI HATÁRIDŐ UTÁN AZ ELŐRE MEGADOTT PÓTLÁSI HATÁRIDŐKIG DÍJMENTESEN PÓTOLHATÓK. 2. AZ ÖSSZEGZŐ TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS A PÓTLÁSI IDŐSZAKBAN – ELSŐ ALKALOMMAL – DÍJMENTESEN PÓTOLHATÓ VAGY JAVÍTHATÓ.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 40 | 
| online feladat elkészítése | 60 | 
| házi feladat elkészítése | 100 | 
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 100 | 
| összesen | 300 | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja azoknak a coaching helyzeteknek a megismerése, amelyek egyéni esetvezetéshez kapcsolódnak. E coaching folyamatok célja és témája azt a funkciót tölti be, hogy az egyén képessé váljon önmaga jobb megértésé-re, egyéni teljesítményének fokozására, a személyes jólléténék növelésére, így ezen fejlesztő folyamatok fókuszá-ban a karrier, a teljesítményhatékonyság és a well-being kialakításának és megtartásának folyamata áll. E coaching folyamatokra szervezeti közegben és egyénileg is sor kerülhet. Módszertanilag megoldást kínálunk a személyesen és az online kivitelezett coaching folyamatokra is. A résztvevők megismerést és áttekintést kapnak azokról a (GROW modellen túli) hazai coaching gyakorlatban elterjedten használt coaching irányzatokról, ame-lyek megalapozott pszichológiai háttérrel és sztenderd módszertannal rendelkeznek, ahhoz, hogy hatékonyan kivitelezhető coaching szemlélettel és eszköztárral szolgáljanak egy gyakorlati coaching folyamat során. A tan-tárgy nyújtotta áttekintés és sajátélményű tapasztalat további célja, hogy a résztvevők el tudjanak köteleződni egy irányzat mélyebb elsajátítása és gyakorlati alkalmazása iránt. A kurzus keretei között a hallgatók megtanul-ják alkalmazni a célok megfogalmazásának, az erősségek megismerésének, az értékek meghatározásának, a hit-rendszerek feltárásának módszertanát, megismerik a döntések szempontjából legjellemzőbb témákat, és megtanulnak érdemi támogatást nyújtani az akciótervek felállításának folyamatához.
| Előadások témái | 
|---|
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Dr. Székely Vince | megbízott előadó | szekely.vince@coachingpszichologia.hu | 
| Dr. Kun Ágota | egyetemi adjunktus | kun.agota@gtk.bme.hu | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.