I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Személyes coaching módszertana
Azonosító
BMEGT52S216
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
30
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
10
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Bevezetés a coachingba, Coaching pszichológia
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja azoknak a coaching helyzeteknek a megismerése, amelyek egyéni esetvezetéshez kapcsolódnak. E coaching folyamatok célja és témája azt a funkciót tölti be, hogy az egyén képessé váljon önmaga jobb megértésé-re, egyéni teljesítményének fokozására, a személyes jólléténék növelésére, így ezen fejlesztő folyamatok fókuszá-ban a karrier, a teljesítményhatékonyság és a well-being kialakításának és megtartásának folyamata áll. E coaching folyamatokra szervezeti közegben és egyénileg is sor kerülhet. Módszertanilag megoldást kínálunk a személyesen és az online kivitelezett coaching folyamatokra is. A résztvevők megismerést és áttekintést kapnak azokról a (GROW modellen túli) hazai coaching gyakorlatban elterjedten használt coaching irányzatokról, ame-lyek megalapozott pszichológiai háttérrel és sztenderd módszertannal rendelkeznek, ahhoz, hogy hatékonyan kivitelezhető coaching szemlélettel és eszköztárral szolgáljanak egy gyakorlati coaching folyamat során. A tan-tárgy nyújtotta áttekintés és sajátélményű tapasztalat további célja, hogy a résztvevők el tudjanak köteleződni egy irányzat mélyebb elsajátítása és gyakorlati alkalmazása iránt. A kurzus keretei között a hallgatók megtanul-ják alkalmazni a célok megfogalmazásának, az erősségek megismerésének, az értékek meghatározásának, a hit-rendszerek feltárásának módszertanát, megismerik a döntések szempontjából legjellemzőbb témákat, és megtanulnak érdemi támogatást nyújtani az akciótervek felállításának folyamatához.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a humanisztikus, a kognitív-behaviorista és a pozitív pszichológia coaching irányzatok alapelveit és értékrendjét.
  2. Ismeri az egyéni esetvezetéshez kapcsolódó coaching helyzeteket és témákat.
  3. Ismeri az önismeret fejlesztésére, az egyéni teljesítmény fokozására, a személyes jóllét növelésére alkalmas coaching módszereket és eszközöket.
  4. Ismeri a személyes és online coaching folyamatok metódusát.
  5. Ismeri a hazai coaching gyakorlatban elterjedten használt coaching irányzatokat.
Képesség
  1. Képes a karrier, a teljesítményhatékonyság és a wellbeing kialakításához és növeléséhez kapcsolódó coaching helyzetek felismerésére.
  2. Képes a célok megfogalmazására, az erősségek megismerésére, az értékek meghatározására, a hitrendszerek feltárására alkalmas coaching eszközök és módszerek adekvát alkalmazására.
  3. Képes megismerik a döntések szempontjából legjellemzőbb témák felismerésére
  4. Képes támogatást nyújtani az akciótervek felállításának folyamatához.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Barlow, S. A. (2019) How To Become A Career Coach: An Unconventional Guide to Building a Thriving Career Coaching Business and Living Your Strengths (Even When You’re Not Sure Where To Start). Independently published. ISBN-10: 1092671927
  • Cox, E., Bachkirova, T., & Clutterbuck, D. A. (Eds.). (2014). The complete handbook of coaching. Sage.
  • Damale, A. (2021) Coaching Business Career. Blurb
  • Dehner, U., Dehner, R.: Tranzakcióanalízis a coachingban, Z-Press, Budapest
  • Ives, Y. (2008) What Is “Coaching” An Exploration of Conflicting Paradigms. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, 6, 100-113.
  • Kelló Éva (2014): Coaching alapok és irányzatok, Akadémiai Kiadó
  • Kimsey-House, H., Karen Kimsey-House, K., Sandahl, P., Whitworth, L.: Koaktív coaching – Formáld át hatékonyan üzleti és magánéleted! Trivium Kiadó, 2016.
  • Leary-Joyce, J. (2014) Gestalt-coaching a gyakorlatban. HVG Kiadó Zrt., Budapest
  • Mei, T. (2019) Career Development and Counseling : Theory and Practice in a Multicultural World. SAGE Publications Inc. Thousand Oaks, United States
  • Palmer, S., & Szymanska, K. (2018). Cognitive behavioural coaching: An integrative approach. In Handbook of coaching psychology (pp. 108-127). Routledge.
  • Passmore, J. (ed.) (2016). Excellence in coaching: The industry guide to best practice. (3rd edition). Lon-don: Kogan Page.
  • Sheward, S., Brunch, R. (2012) Motivational Career Counselling & Coaching : Cognitive and Behavioural Approaches. Sage Publications Ltd., London
  • Utry, Z., Palmer, S., Mcleod, J., & Cooper, M. (2015). A pluralistic approach to coaching. The Coaching Psychologist, 11 (1), 46-52. The British Psychological Society: UK
  • Tegyi Enikő: Megoldásközpontú brief coaching: A gyors kimozdítás művészete. In: Kelló Éva (szerk.): Coaching alapok és irányzatok.Budapest, Akadémiai Kiadó, 2014. 155-189.
  • Wang, Q., Lai, Y. L., Xu, X., & McDowall, A. (2021). The effectiveness of workplace coaching: a meta-analysis of contemporary psychologically informed coaching approaches. Journal of Work-Applied Ma-nagement.
  • Yates, J. (2013) The Career Coaching Handbook. Routhledge, Taylor & Francis Ltd, London
  • Yates, J. (2018) Carrer coaching toolkit. Routhledge, Taylor & Francis Ltd, London

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel : 25
  • online feladat : 50
  • házidolgozat : 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az előírt követelmények teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-95
75-85
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1. AZ E-LEARNING HÁZI FELADATOK A LEADÁSI HATÁRIDŐ UTÁN AZ ELŐRE MEGADOTT PÓTLÁSI HATÁRIDŐKIG DÍJMENTESEN PÓTOLHATÓK. 2. AZ ÖSSZEGZŐ TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNYÉRTÉKELÉS A PÓTLÁSI IDŐSZAKBAN – ELSŐ ALKALOMMAL – DÍJMENTESEN PÓTOLHATÓ VAGY JAVÍTHATÓ.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 40
online feladat elkészítése 60
házi feladat elkészítése 100
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 100
összesen 300

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja azoknak a coaching helyzeteknek a megismerése, amelyek egyéni esetvezetéshez kapcsolódnak. E coaching folyamatok célja és témája azt a funkciót tölti be, hogy az egyén képessé váljon önmaga jobb megértésé-re, egyéni teljesítményének fokozására, a személyes jólléténék növelésére, így ezen fejlesztő folyamatok fókuszá-ban a karrier, a teljesítményhatékonyság és a well-being kialakításának és megtartásának folyamata áll. E coaching folyamatokra szervezeti közegben és egyénileg is sor kerülhet. Módszertanilag megoldást kínálunk a személyesen és az online kivitelezett coaching folyamatokra is. A résztvevők megismerést és áttekintést kapnak azokról a (GROW modellen túli) hazai coaching gyakorlatban elterjedten használt coaching irányzatokról, ame-lyek megalapozott pszichológiai háttérrel és sztenderd módszertannal rendelkeznek, ahhoz, hogy hatékonyan kivitelezhető coaching szemlélettel és eszköztárral szolgáljanak egy gyakorlati coaching folyamat során. A tan-tárgy nyújtotta áttekintés és sajátélményű tapasztalat további célja, hogy a résztvevők el tudjanak köteleződni egy irányzat mélyebb elsajátítása és gyakorlati alkalmazása iránt. A kurzus keretei között a hallgatók megtanul-ják alkalmazni a célok megfogalmazásának, az erősségek megismerésének, az értékek meghatározásának, a hit-rendszerek feltárásának módszertanát, megismerik a döntések szempontjából legjellemzőbb témákat, és megtanulnak érdemi támogatást nyújtani az akciótervek felállításának folyamatához.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Székely Vince megbízott előadó szekely.vince@coachingpszichologia.hu
Dr. Kun Ágota egyetemi adjunktus kun.agota@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.