Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Coaching pszichológia
Azonosító
BMEGT52S501
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
30
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
10
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Bevezetés a coachingba
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy elvégzésének eredményeként a hallgatók tájékozottá válnak a coaching lényegesebb szakaszaihoz köthető lélektani modellek és fogalmak terén, ezáltal tudatosabban, és az ügyfél pszichológiai folyamataihoz, szükségleteihez legjobban illeszkedő coaching eszközök alkalmazásában. Megismerik a legfontosabb pszicholó-giai modelleket: változási, tanulási, fejlődési modellek, szocio-kognitív pszichológiai modellek, fejlődéspszichológiai alapok, életátmenetek, behaviorista tanulási modellek, attitűdváltozással járó modellek.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszichológiai alapfogalmakat.
  2. Ismeri a coaching pszichológia alapvető megközelítési elméleteit: változási, tanulási, fejlődési modellek, szocio-kognitív pszichológiai modellek, fejlődéspszichológiai alapok, életátmenetek, behaviorista tanulási modellek, attitűdváltozással járó modellek.
  3. Ismeri a szelf, az énkép, az önreguláció és önbizalom fogalmát.
  4. Ismeri a szelf fejlődési modelleket.
  5. Ismeri az életátmenetek jellemzőit.
  6. Ismeri az attitűd fogalmát és szerepét a magatartás irányításában.
  7. Ismeri a tanulás és a változás törvényszerűségeit, a változás elméleteken átívelő modellje.
  8. Ismeri a modern motivációs megközelítéseket.
  9. Ismeri az érzelmi intelligencia modelljét.
  10. Ismeri a coaching folyamat szociálpszichológiáját.
Képesség
  1. Képes a coaching során alkalmazott módszerek, és a coaching lehetséges témáihoz kapcsolódó pszichológiai jelenségek felismerése, az elméletek és összefüggések megértésére.
  2. Képes a coachingban megjelenő rendszerszemléletű gondolkodásmód és munkamódszerek alkalmazására.
  3. Képes a változási, az életátmeneti és a pozitív pszichológia szemlélet coaching folyamatban való alkalmazási lehetőségeinek megértésére.
Attitűd
  1. A pszichológiai jelenségek összetettségét, komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
  2. Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
  3. Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  4. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  5. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  6. Nyitott az információtechnológiai eszközök és az önismereti anyagok használatára, amelyet a kurzus során alkalmazunk.
  7. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  8. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  9. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  10. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
  5. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Goleman, D. (2002). Érzelmi intelligencia a munkahelyen. SHL Kiadó.
  • Harvard Business Review Press (2018): Harvard Business Review Pszichológiasorozat 1-4. Budapest, Édesvíz.
  • Johnson, R., McCann, V., Zimbardo, P. (2017-2018): Pszichológia mindenkinek 1-4. Libri Kiadó.
  • Moore, M. & Tschannen-Moran, B. (2015). Coaching psychology manual. Baltimore, MD: Lippincott, Wil-liams & Wilkins
  • O’Riordan, S., Palmer, S. (2021) Introduction to Coaching Psychology. Routledge.
  • Palmer, Stephen; Whybrow, Alison. (2014). Handbook of Coaching Psychology. Abingdon, Oxon: Routledge.
  • Pink, D. H. (2010). Motiváció 3.0. HVG Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 80
  • Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 20
  • TOTAL: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Félévközi feladatok teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 40
félévközi készülés az órákra 40
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre 50
házi (e-learning) feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 70
vizsgafelkészülés 80
TOTAL 300

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A tantárgy elvégzésének eredményeként a hallgatók tájékozottá válnak a coaching lényegesebb szakaszaihoz köthető lélektani modellek és fogalmak terén, ezáltal tudatosabban, és az ügyfél pszichológiai folyamataihoz, szükségleteihez legjobban illeszkedő coaching eszközök alkalmazásában. Megismerik a legfontosabb pszicholó-giai modelleket: változási, tanulási, fejlődési modellek, szocio-kognitív pszichológiai modellek, fejlődéspszichológiai alapok, életátmenetek, behaviorista tanulási modellek, attitűdváltozással járó modellek.

Előadások témái
1. A pszichológia fogalma, az emberi magatartás tudományos és áltudományos magyarázatának elkülönítése. A pszichológia főbb jelenségeinek és elméleteinek, megismerése, amelyek a coaching során megjelenhetnek.*A szelf, az énkép, az önreguláció és önbizalom fogalma. A szelf fejlődése. Az élethosszig tartó fejlődés szakaszai. Az életátmenetek jellemzői.*Az attitűd fogalma és szerepe a magatartás irányításában. Attitűdváltozás. Az indokolt és tervezett cselekvési elmélet. A tanulás és a változás törvényszerűségei, a változás elméleteken átívelő modellje.*Motivációs megközelítések, önmeghatározottság, intrinzik és extrinzik motiváció. Az érzelmi intelligencia modellje.*A célkitűzés pszichológiája. A változás transzteoretikus megközelítése és a motivációs interjú.*Az egyéni különbségek szerepe a vezetésben, a társas kapcsolatokban és a coachingban. A coaching folyamat szociálpszichológiája. Szerep és identitás megközelítés.*A pozitív mentálhigiéné meghatározása. A szubjektív jóllét, stressz, megküzdés és reziliencia összetevői. A pozitív pszichológia eredményei és alkalmazási lehetőségei a coachingban.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Székely Vince megbízott oktató szekely.vince@coachingpszichologia.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.