Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Munkapszichológiai módszerek 1.
Azonosító
BMEGT52M104
A tantárgy jellege
kontkatórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Juhász Márta
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
juhasz.marta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.04.27.) az 580227/16/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.04.27-től.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy áttekintést adjon azokról a diádikus helyzetben lehetséges segítési formákról és konkrét módszerekről, amelyeket a jövendő munka- és szervezetpszichológusok is alkalmazhatnak a munkájuk során. A cél olyan ismereteket átadása, amelyek képessé teszik őket a munkavállalók életében felmerülő nehéz pszichés helyzetek felismerésére és a megfelelő segítői formák kiválasztására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszichológiai konzultáció/ tanácsadás szintjeit és a pszichoterápiától való különbségeit.
  2. Átfogó ismeretei vannak a pszichológiai tanácsadás folyamatáról.
  3. Tájékozott az egyes életszakaszváltások, mint lehetséges konzultációs témákkal kapcsolatban.
  4. Ismeri a krízis fogalmát, típusait, szakaszait, kimeneti lehetőségeit.
  5. Tájékozott a válás, haláleseti gyász esetén lehetséges intervenciós lehetőségeket illetően.
  6. Ismeri a sürgősségi lélektani helyzetek (balesetek katasztrófahelyzetek) sajátosságait, a beavatkozási lehetőségek körülményeit, feltételeit.
Képesség
  1. Képes a szakmai ismeretek birtokában felmérni, hogy egy adott élethelyzetben milyen segítségformákra lehet szükség.
  2. Képes tájékoztató anyagot megírni a munkavállalók/munkáltatók számára a tárgyalt témákról.
  3. Képes egy egyéni konzultációs alkalom megtervezésére.
  4. Képes egy egyéni konzultációs alkalom végrehajtására.
  5. Képes a szakmai ismeretek alapján pontosan meghatározni a kompetencia területeit.
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
  3. Törekszik az önkritikára.
  4. Igénye van az önismerete fokozására.
  5. Igénye van a korábban megszerzett tudásának más szakmai területek ismereteivel való bővítésére.
  6. Felelősséget vállal saját munkájáért
  7. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  8. Gondolkodásában a különböző szakmai területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.

Oktatásmódszertan

Pszichológiai tanácsadás során alkalmazható módszerek egyéni kipróbálása, értékelése. Páros és kiscsoportos munkában helyzetgyakorlatok kipróbálása, elemzése. Írásbeli anyag készítése IT eszközök és technikák használatával.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok- Textbooks and downloadable material
  • 1. Bakó Tihamér (2004). Titkok nélkül. Lélektani vizsgálódások az öngyilkosságról. Psycho Art Kiadó. Budapest
  • 2. Bakó Tihamér (2012). Verem mélyén. Könyv a krízisről. Psycho Art. Budapest
  • 3. Egan, G. (2011). A képzett segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőség kibontakoztató megközelítése. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest
  • 4. Fonyó Ilona, Pajor András (szerk.) (2000). Fejezetek a konzultáció pszichológiájának témaköréből. A/3 Nyomdaipai és Kiadói Szolgáltató Kft. Budapest.
  • 5. Hajduska Marianna (2008,2010). Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest.
  • 6. Herskovits Mária, Ritoók Magdolna (szerk.). Tehetségek vonzásában. Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület. Budapest.
  • 7. Hidvégi Péter (2001): Az életpálya szakaszok és a munkanélküliség összefüggései. Baranya Megyei Munkaügyi Központ, Pécs
  • 8. Kast Verena (2012). Krízis és remény. Animula Kiadó. Budapest.
  • 9. Kast Verena (2015). A gyász. Park Könyvkiadó. Budapest
  • 10. Kiss Enikő Csilla, Sz. Makó Hajnalka (szerk.) (2015). Gyász, krízis, trauma és megküzdés lélektana. Pro Pannonia Kiadói Alapítvány.
  • 11. Singer Magdolna (2016). Vigasztalódás a gyászban. Jaffa Kiadó. Budapest
  • 12. Székely Vince (2003): A munkanélküliség lélektana. In: Hunyady, György, Székely, Mózes (szerk.): Gazdaságpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest, 643-668.
  • 13. Tatelbaum, Judy (2019). Bátorság a gyászhoz. Pont Kiadó Kft. Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az órai aktív munka és az írásbeli házi feladat teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a páros és kiscsoportos gyakorlatok folyamatában. Az egységes értékelési elveket a tantárgyfelelős és a gyakorlat vezetője együttesen határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat) a félév során tárgyalt témák közül szabadon választott témához kapcsolódóan elméleti összefoglaló dolgozat a szakirodalom alapján: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy párban készített írásos anyag, dolgozat. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20 %
  • Részteljesítmény értékelés (házi feladat) elméleti összefoglaló dolgozat: 80%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90 felett-100
Jeles 85-90
75-85
Közepes 65-75
Elégséges 50-65
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés a gyakorlatokra 14
házi feladat elkészítése 32

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.04.04-én. Érvényes 2022.04.04-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A Wiegersma modellje, a pszichológiai tanácsadás szintjei.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Oroszné Dr. Perger Mónika egyetemi adjunktus perger.monika@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.