Verziók
Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 2 féléves) - tanári végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (kereskedelem-marketing, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (közgazdaságtan, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (pénzügy-számvitel, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (vállalkozási ismeretek, 4 féléves) - nem üzleti szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (bio-vegyipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (elektrotechnika-elektronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (építő-építészet, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (gépészet-mechatronika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (informatika, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (könnyűipar, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (környezetvédelem-vízgazdálkodás, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (közlekedés, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (műszaki-gazdasági, 4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - nem műszaki szakoktató végzettséggel
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tárgy célja – bemutatni a magyar művelődéstörténet nagy korszakait, kapcsolódásait – a tanórai lehetőségek függvényében – a nemzetközi folyamatokhoz, – elemezni a fő területek hatását az oktatásra, a tárgyi kultúra, a művészetek különböző ágazataira, a könyv, a nagy nemzeti könyvtárak művelődéstörténeti küldetésére, – az előadott művelődéstörténeti korszakokhoz a történeti kronológiát követve egy-egy jelentős nemzetközi elismertséget szerzett alkotás bemutatása illusztratív jelleggel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a szakmai tantárgyak tartalmának közismeretei tartalmakhoz való kapcsolódási lehetőségeinek megismertetése, a tudástranszfer segítése
Képesség
- az adott régió művelődéstörténetre hatást gyakorló személyiségei munkásságának megismertetése
Attitűd
Önállóság és felelősség
- az identitás, a művelődés és műveltség iránti igény erősítése.
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk, esetpélda megbeszélések, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- A művelődéstörténet időszerűségének, mibenlétének, oktatásának néhány kérdéséről (Németh G. Béla: Századutóról - századelőről, Budapest, 1985., 517-561. oldal)
- Mészáros István: Az iskolaügy története Magyarországon: 996-1777., Budapest, 1981.
- Keresztury Dezső: Híres magyar könyvtárak, Budapest, 1982.
- Németh József: Műszaki fejlődés - természettudományos műveltség, Budapest, 1998.
- A Magyar Tudományos Akadémia képzőművészeti kincsei, Budapest, 2004.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód ér-vényesítése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80-90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa az 580.065/2017 számú határozatával, érvényes 2017.09.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A művelődés fogalma, tartalmának változásai a különböző történelmi korszakokban.; Mit hagytak ránk a honfoglalás előtti századok? |
2. | Művelődés és kultúra Magyarországon a 17. század első harmadáig.; A reneszánsz, a barokk, a reformáció művelődéstörténete. |
3. | A „hosszú” 19. század.; A 20. század művelődése. |
4. | A 21. század kihívásai a homo doctus-tól a homo informaticus-ig. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.