I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Introduction to foreign trade transactions and international freight forwarding
ID (subject code)
BMEGT30A115
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
mid-term grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Elekes Andrea
Position
associate professor
Contact details
elekes.andrea@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Economics
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: International Management Bachelor’s Programme from 2022/23/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 6

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580119/9/2022. Valid from: 23.02.2022.

Objectives

Objective of the course is to provide an understanding of the key market players, methods, risks, documents, national and international regulations of foreign trade transactions and of the international fright forwarding market.

Academic results

Knowledge
  1. The students know the main players of the foreign trade transactions and of the international fright forwarding market;
  2. The students know the forms and possibilities of international business and of international fright forwarding;
  3. The students know the process of concluding a contract;
  4. The students know documents, securities, payment methods and instruments;
  5. The students know the risk management methods of international business;
  6. The students know the relevant national, European Union and international regulations.
Skills
  1. The students are alble to choose the form of entering the foreign market that best suits the nature of the goods/services and the company and market conditions;
  2. to plan the whole process of concluding an international contract;
  3. to work with the documents of international trade and fright forwarding;
  4. to choose the most advantageous method of payment,
  5. to develop an appropriate risk management strategy;
  6. to plan foreign trade and fright forwarding activities respecting the relevant national and international rules and regulations.
Attitude
  1. The students
  2. collaborate with their instructors and fellow students during the learning process,
  3. gain knowledge and information,
  4. seeks to accurate and precise task solution.
Independence and responsibility
  1. The students
  2. independently think through certain theoretical and practical tasks and problems and provide literature and data-based solutions
  3. are open to accept critical remarks,
  4. collaborate with others to solve tasks.

Teaching methodology

Lectures and short cases.

Materials supporting learning

  • Constantinovits Milán, Sipos Zoltán (2016): Nemzetközi üzleti technikák. Akadémiai Kiadó, Budapest
  • Dankó László (2006): A nemzetközi kereskedelem technikája. Miskolci Egyetem Marketing Intézet
  • Horváth Annamária - Karmazin György (2014): Nemzetközi Közúti Árufuvarozás És Szállítmányozás. Akadémiai Kiadó, Budapest
  • Kiss Béres Beatrix (2016): Nemzetközi Szállítmányozás, Fuvarozás, Műszaki Könyvkiadó

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a. A szorgalmi időszakban: A félév során 2 db zárthelyi dolgozat megírására kerül sor, amelyek egyszer díjmentesen pótolhatók; A dolgozatok egyenként minimum 50%-os teljesítése szükséges;

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Zárthelyi dolgozat teljesítményértékelése: a tantárgyi tudás ismeret és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • 1. mid-term exam: 50%
  • 2. mid-term exam: 50%
  • Total: 100%

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

-

Issuing grades

%
Excellent 89,51%--100
Very good 85,51-89,5%
Good 73,51-85,5%
Satisfactory 61,51-73,5%
Pass 49,51-61,5%
Fail -49,5%

Retake and late completion

1. A zárthelyi dolgozat a szorgalmi időszakban egyszer díjmentesen pótolható vagy javítható. 2. Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató félévközi érdemjegyet szerezni, úgy a pótlási időszakban – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése és a díjköteles pótlási alkalomra való regisztráció mellett – egy további alkalommal ismételt kísérletet tehet a javításra.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
participating to the contact lessons 14x4=56
preparing to the mid-term exams 48
learning to the curriculum 46
Total 150

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.02.2022.

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. 1. Introduction;
2. 2. Alternative ways to open to the international market;
3. 3. Trade-types in the international market;
4. 4. Different types of international transactions;
5. 5. Documents in foreign trade;
6. 6 . Methods in international payments;
7. 7. Risk and risk management in foreign trade;
8. 8. International regulation;
9. 9. International logistics;
10. 10. Freight transport by road, air, sea, rail;
11. 11. Special forms of international carriage;
12. 12. Habits;
13. 13. Technical knowledge;
14. 14. Summary.

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements