I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Európai gazdasági intergráció
Azonosító
BMEGT30A111
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Elekes Andrea
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
elekes.andrea@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.02.23.) az 580119/9/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.02.23-tól.

Célkitűzések

A tantárgy az európai integráció közgazdaságtanát, mikro- és makrogazdasági összefüggéseit, az integráció intéz-ményi feltételeit, az EU gazdasági integráció szempontjából legrelevánsabb politikáit tárgyalja. Az integrációelmélet alapjainak bemutatásán túl áttekintésre kerül a vámunió és a kereskedelmi elméletek, az egységes piac, illetve a Gaz-dasági és Monetáris Unió működése. A tantárgy tárgyalja a közös kereskedem-, verseny-, agrár-, monetáris és struk-turális politikákat, továbbá a közös költségvetés rendszerét, illetve az integráció további fiskális összefüggéseit. A tantárgy bemutatja és elemzi az EU gazdaságpolitikai koordinációjának, illetve gazdasági kormányzásának rend-szerét és működését. A cél, hogy a hallgatók megértsék az EU gazdasági integráció legfontosabb alapelveit, működési mechanizmusait.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri
  2. a nemzeti és az európai gazdasági szabályozási és kormányzási szintek kapcsolódásait,
  3. az európai integráció közgazdaságtanát, mikro- és makrogazdasági összefüggéseit,
  4. az integráció intézményi feltételeit,
  5. a gazdasági integráció szempontjából legfontosabb (gazdasági) politikákat,
  6. az egységes piac, illetve a Gazdasági és Monetáris Unió működését.
Képesség
  1. A hallgató képes
  2. az integráció gazdasági összefüggéseinek értelmezésére,
  3. a nemzeti alkalmazkodási lehetőségek felismerésére,
  4. az uniós kontextushoz kapcsolódó kulcsfogalmak helyes értelmezésére, használatára.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. önállóan végzi egyes feladatok és problémák végiggondolását, adott források, adatok alapján történő megol-dását;
  3. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  4. egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és kollektív feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Halmai Péter (2020): Európai gazdasági integráció (oktató által kijelölt fejezetei), Dialóg Campus, Budapest. https://antk.uni-nke.hu/document/akk-copy-uni-nke-hu/717_Europai_gazdasagi_integracio.pdf
  • 2. Palánkai Tibor et al (2011): A globális és regionális integráció gazdaságtana. Akadémiai Kiadó, Bu-dapest. ISBN: 978 963 05 8977 2
  • 3. Fischer Márta (2022): Az Európai Unió dióhéjban – The European Union in a Nutshell. Kaposvár: Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. (Megjelenés alatt)
  • 4. A tárgy oktatója által a témakörben megjelölt egyéb aktuális irodalom.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, egy zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Mid-term exam : 100%
  • Összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90%--100
Jeles 86-90%
76-86%
Közepes 60-75%
Elégséges 51-59%
Elégtelen -50%

Javítás és pótlás

1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a jobbat vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelennél jobb érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt órákon 14x4=56
Felkészülés a teljesítményértékelésre 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 64
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.02.07-én. Érvényes 2022.02.07-től.

A félévben sorra vett témák

Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. 1. Az európai integráció alapjai
2. 2. Az európai integráció intézményrendszere
3. 3. EU-jog
4. 4. A gazdasági integráció elméletei, integrációs lépcsőfokok
5. 5. Egységes (belső) piac
6. 6. Közös költségvetés
7. 7. Közös kereskedelempolitika
8. 8. Versenypolitika
9. 9. Közös Agrárpolitika és vidékfejlesztés
10. 10. Regionális és kohéziós politika
11. 11. Gazdasági és Monetáris Unió (GMU)
12. 12. Gazdaságpolitikai koordináció, fiskális politika
13. 13. Együttműködések egyéb területeken (innováció, kutatás-fejlesztés, energia, fogyasztóvédelem stb.)
14. 14. Az EU és a világgazdaság.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Fischer Márta egyetemi docens fischer.marta@gtk.bme.hu
Bánhidi Zoltán tudományos segédmunkatárs assistant research fellow

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.