Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy az európai integráció közgazdaságtanát, mikro- és makrogazdasági összefüggéseit, az integráció intéz-ményi feltételeit, az EU gazdasági integráció szempontjából legrelevánsabb politikáit tárgyalja. Az integrációelmélet alapjainak bemutatásán túl áttekintésre kerül a vámunió és a kereskedelmi elméletek, az egységes piac, illetve a Gaz-dasági és Monetáris Unió működése. A tantárgy tárgyalja a közös kereskedem-, verseny-, agrár-, monetáris és struk-turális politikákat, továbbá a közös költségvetés rendszerét, illetve az integráció további fiskális összefüggéseit. A tantárgy bemutatja és elemzi az EU gazdaságpolitikai koordinációjának, illetve gazdasági kormányzásának rend-szerét és működését. A cél, hogy a hallgatók megértsék az EU gazdasági integráció legfontosabb alapelveit, működési mechanizmusait.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri
- a nemzeti és az európai gazdasági szabályozási és kormányzási szintek kapcsolódásait,
- az európai integráció közgazdaságtanát, mikro- és makrogazdasági összefüggéseit,
- az integráció intézményi feltételeit,
- a gazdasági integráció szempontjából legfontosabb (gazdasági) politikákat,
- az egységes piac, illetve a Gazdasági és Monetáris Unió működését.
Képesség
- A hallgató képes
- az integráció gazdasági összefüggéseinek értelmezésére,
- a nemzeti alkalmazkodási lehetőségek felismerésére,
- az uniós kontextushoz kapcsolódó kulcsfogalmak helyes értelmezésére, használatára.
Attitűd
- A hallgató
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival;
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- A hallgató
- önállóan végzi egyes feladatok és problémák végiggondolását, adott források, adatok alapján történő megol-dását;
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
- egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és kollektív feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Halmai Péter (2020): Európai gazdasági integráció (oktató által kijelölt fejezetei), Dialóg Campus, Budapest. https://antk.uni-nke.hu/document/akk-copy-uni-nke-hu/717_Europai_gazdasagi_integracio.pdf
- 2. Palánkai Tibor et al (2011): A globális és regionális integráció gazdaságtana. Akadémiai Kiadó, Bu-dapest. ISBN: 978 963 05 8977 2
- 3. Fischer Márta (2022): Az Európai Unió dióhéjban – The European Union in a Nutshell. Kaposvár: Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. (Megjelenés alatt)
- 4. A tárgy oktatója által a témakörben megjelölt egyéb aktuális irodalom.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a szorgalmi időszakban egy évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja, egy zárthelyi dolgozat formájában. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy oktatója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Mid-term exam : 100%
- Összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- -: -
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90%--100 |
Jeles | 86-90% |
Jó | 76-86% |
Közepes | 60-75% |
Elégséges | 51-59% |
Elégtelen | -50% |
Javítás és pótlás
1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a jobbat vesszük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelennél jobb érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, a pótlási időszakban ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt órákon | 14x4=56 |
Felkészülés a teljesítményértékelésre | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 64 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.02.07-én. Érvényes 2022.02.07-től.
A félévben sorra vett témák
Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Az európai integráció alapjai |
2. | 2. Az európai integráció intézményrendszere |
3. | 3. EU-jog |
4. | 4. A gazdasági integráció elméletei, integrációs lépcsőfokok |
5. | 5. Egységes (belső) piac |
6. | 6. Közös költségvetés |
7. | 7. Közös kereskedelempolitika |
8. | 8. Versenypolitika |
9. | 9. Közös Agrárpolitika és vidékfejlesztés |
10. | 10. Regionális és kohéziós politika |
11. | 11. Gazdasági és Monetáris Unió (GMU) |
12. | 12. Gazdaságpolitikai koordináció, fiskális politika |
13. | 13. Együttműködések egyéb területeken (innováció, kutatás-fejlesztés, energia, fogyasztóvédelem stb.) |
14. | 14. Az EU és a világgazdaság. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Fischer Márta | egyetemi docens | fischer.marta@gtk.bme.hu |
Bánhidi Zoltán | tudományos segédmunkatárs | assistant research fellow |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.