I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Gazdaságföldrajz és geopolitika
Azonosító
BMEGT42A100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Buzási Attila
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
buzasi.attila@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar (HU)
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak BA

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a hallgatók átfogó ismeretekkel rendelkezzenek a gazdaság kiemelt földrajzi adottságairól, problémáiról, ismerjék ezek kezelési lehetőségeit, a magyar és a globális világban. Emellett ismerjék a világgazdaság területi szerveződését, a valós és virtuális összefüggéseit a világgazdaság szempontjából, a stratégiai földrajzi helyek fontosságát a 21. század világgazdaságában. A tárgy célja a hagyományos (ún. ortodox) és az új szemléletű (ún. kritikai) geopolitikai irányzatok bemutatása és szintézise elméleti síkon és a „gyakorlatban” is alkalmazva, napjaink kiemelt nemzetközi politikai eseményeinek elemzése alapján. A tantárgy célja továbbá bemutatni a geopolitikai gondolkodás kialakulását, lényegét, területi szemléletét és legfőképpen az ortodox geopolitikai tudományterület fő képviselőinek fő műveit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a világgazdaság és a világpolitika működésének alapjait, főbb területi jellemzőit.
  2. Kiemelten a nagyhatalmi geopolitikai/geoökonómiai stratégiák jelentőségét és ezek hatását a globális, a megaregionális térségi szintekre és a nemzetállami folyamatokra.
  3. Továbbá érti a geopolitika alapfogalmait és képes értelmezni ezek hatását a világ gazdasági és politikai rendszerére.
Képesség
  1. Képes bemutatni egyes regionális földrajzi jellemzőket a tanultak alapján.
  2. Képes a főbb regionális gazdasági-társadalmi problémák megértésére, az összefüggések keresésére (okok, főbb folyamatok, következmények, megoldási lehetőségek).
  3. Képes értelmezni a nagyhatalmi geopolitikai stratégiákat, képes elemezni a „hard power, a „soft power” és a gazdasági úton történő hatalomgyakorlás legfontosabb elemeit.
  4. Fel tudja mérni azt, hogy mindezek milyen hatással vannak az alacsony és közepes jövedelmű országokra.
Attitűd
  1. Szakszerűen tudja értelmezni a világgazdasági és világpolitikai folyamatok lokális hatásait, adott világgazdasági és világpolitikai helyzet jelentőségét.
  2. A későbbiekben aktív munkavállalási évei során és felelős értelmiségiként is képes lesz arra, hogy reálisan értelmezze az aktuális világgazdasági és világpolitikai híreket.
  3. Önállóan tudja gyarapítani gazdaságföldrajzi és geopolitikai tudását a későbbiekben.
Önállóság és felelősség
  1. Képzettségének megfelelő szakterületén mindig felelőséggel tudja felmérni az aktuális világgazdasági és világpolitikai események munkahelyére történő hatásait.
  2. Ennek révén munkahelyét el tudja helyezni a nemzetközi térben, s döntéshozóként felelőséggel tudja munkahelyének működését különböző térségi szinteken pozícionálni.
  3. Képes a regionális földrajzi ismeretek önálló alkalmazására, a problémák léptékének, összefüggéseinek felismerésére, kiemelt földrajzi témák, kihívások feltárása esetén megoldások, javaslatok összeállítására.

Oktatásmódszertan

Előadások, problémafelvetések, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, tervek készítése.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások prezentációinak anyaga, amely a megfelelő időpontban a hallgatók által hozzáférhetővé válik.
  • Bernek Á. (2015) Régiók, térségek a globális világban. In: Blahó A. - Czakó E. – Poór J. (szerk.) Nemzetközi menedzsment. Akadémiai Kiadó, Budapest. pp. 59-78.
  • Bernek Á. (2014): 21. századi geopolitikai stratégiák – Az ortodox geopolitika újjászületése és az egyre fokozódó biztonsági kockázatok. Nemzetbiztonsági szemle, II. évf. 3. szám, (HU ISSN 2064-3756) pp. 18-46.
  • Bernek Ágnes (2018): Közép- és Kelet-Európa a 21. század geopolitikai/geoökonómiai stratégiáiban. A 20. század Nyugat és Kelet közötti ütközőzónájától a 21. század eurázsiai hídtérségéig. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN:978-963-454-198-1
  • Bernek Á. (2015): The „Grand Chessboard” of the 21st Century Geopolitical Strategies of the Multi-polar World. Nemzetbiztonsági Szemle/National Security Review MMXV. III. évf. Különszám/2015 – Special Issue/2015 (HU ISSN 2064-3756) pp. 5-28.
  • Agnes Bernek (2021) Geopolitics of Central and Eastern Europe in the 21st Century. From the Buffer Zone tot he Gateway Zone. Peter Lang GmbH, Berlin. 239.p. ISBN: 978-3-631-81915-9. ISSN: 2199-028X.
  • Dövényi Z. (szerk.) (2012). A Kárpát-medence földrajza. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1351 p.
  • Golobics P. (2002). A világgazdaság kialakulásának folyamata és jelenlegi térszerkezete. In: Tóth J. (szerk.): Általános társadalomföldrajz I. Dialog-Campus Kiadó. Budapest-Pécs.
  • Próbáld F.- Gábris Gy.- Szabó P. (szerk.) (2012): Európa regionális földrajza 1-2.. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest. ISBN: 9789634633198
  • Próbáld F.- Horváth G.- Szabó P. (szerk.) (2008): Ázsia regionális földrajza. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest ISBN: 9789632840215
  • Próbáld F. (szerk.) (2005): Amerika regionális földrajza. Trefort Kiadó ISBN: 9789634462972
  • Próbáld F. (szerk.) (2002): Afrika és a Közel-Kelet földrajza. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest ISBN: 9789634635888

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (2 zárthelyi dolgozat);

Teljesítményértékelési módszerek

Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadói határozzák meg, mindkét zárthelyi dolgozat esetén a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. Mindkét zárthelyi dolgozatot legalább 50%-ra kell teljesíteni a tárgy sikeres teljesítéséhez.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 85-89
73-84
Közepes 61-72
Elégséges 50-60
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelések első alkalommal a pótlási időszakban díjmentesen pótolhatók, javíthatók. Javítás esetén az új eredmény a régit minden esetben felülírja. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételten kísérletet tehet az eredményes teljesítésre.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 48
félévközi készülés órákra 20
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 12
félévközi önálló elemzési feladat 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A világgazdaság főbb elméleti kérdései és kialakulása. A világgazdaság fejlődéstörténete.
2. A II. világháború utáni multipoláris világgazdaság. Az európai centrum: Európai Unió.
3. Az európai félperiféria: Kelet-Európa és a Balkán. Az észak- amerikai centrum. Az amerikai félperiféria: Latin-Amerika.
4. A távol-keleti centrumtérség. Az Iszlám Világ.
5. Világgazdasági perifériák: Dél-Ázsia és Fekete- Afrika.
6. A Kárpát-medence gazdasági régiói, kultúrtájai és közigazgatási térfelosztásai, régiói.
7. A geopolitika alapfogalmai, gondolkodásmódja és a stratégiai területek jelentősége
8. A geopolitika fejlődéstörténete a 19. századtól a 21. századig
9. A geopolitika, mint geoökonómia
10. A geopolitika, mint a nagyhatalmi geostratégiák értelmezése
11. Ütközőállamok és ütközőzónák – elméleti és aktuálpolitikai értelmezés
12. A jelenlegi legfontosabb ütközőállamok geopolitikai elemzése

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bernek Ágnes tudományos főmunkatárs, Neumann János Egyetem, Eurázsia Központ, Geopolitikai Kutatócsoport bernek.agnes@uni-neumann.hu
Dr. Ballabás Gábor geográfus, óraadó, BME GTK Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék ballabasg@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.