Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja a valós gazdaságban tapasztalható néhány kiemelt jelenség nemzeti számviteli keretben való leírása, különös tekintettel a pénzrendszer működésére (pénz és hitelállomány növekedésére), az államadósság kérdésére, a munkanélküliségre, a válságokra a gazdasági növekedés és ciklusok kérdésére. Az alapfogalmak és alapösszefüggé-sek ismertetésén kívül, a nemzeti számvitel statisztikai hivatalok honlapjain közölt valós adatok „olvasásával” köt-jük össze az elméletet a gyakorlattal.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató
- ismeri a nemzeti számvitel, a fizetési rendszerek és a makroökonómiában általánosan használt fogalom-rendszert,
- ismeri a különböző pénzrendszerek szabályait,
- részletesen ismeri a modern magánhitelpénzrendszert és a megreformálására irányuló Chicago-tervet
- ismeri a munkanélküliség fogalmát,
- ismeri a többkomponensű rendszerek leírására szolgáló input-output elemzési módszert,
- tisztában van az alapvető gazdaságpolitikai beavatkozásokkal,
- ismeri a keynes-i elmélet és az általános egyensúlyelmélet főbb jellemzőit
Képesség
- A hallgató
- képes a valós gazdaságok absztrakt modellekkel történő értelmezésére,
- alkalmas a gazdaságokban végbemenő folyamatok statisztikai hivatalok által közölt adatainak értelmezésé-re,
- képes a gazdasági folyamatok többszempontú elemzésére,
- képes az egyszerűbb gazdasági problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és megoldására,
- képes tudományos igénnyel levezetett önálló új következtetéseket megfogalmazni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- A hallgató
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- kulturált, etikus és tárgyilagos értelmiségi hozzáállás jellemzi a társadalmi-gazdasági-pénzügyi problémák-hoz való viszonyulás során,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, érdeklődéssel fordul a kapcsolódó szaktudományok eredmé-nyei és megoldásai felé,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a makrogazdasági folyamatokkal kapcsolatos problémák végig gondolását és megoldását,
- felelősséget vállal saját munkájáért, saját szakmai fejlődéséért,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a tudományos megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Frontális előadások, frontálisan bemutatott számítási gyakorlatok és problémamegoldások írásban és szóban.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok - – Textbooks, notes and downloadable materials
- 1. Gilányi, Zs.(2020), Piacgazda(g)ság: oikonomia vagy khrematistiké?, Akadémia kiadó.
- 2. Benes J.-Kumhof M. (2012), The Chicago Plan Revisited, IMF Working Paper.
- 3. Cartelier J. (2018), Money, Markets and Capital, Routledge.
- 4. L-Randall Wray (2015), Modern Money Theory, Palgrave.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése hat kötelező és négy nem kötelező évközi írásbeli teljesítménymérés (részteljesítmény-értékelések) és a vizsgaidőszakban egy összegző írásbeli teljesítményértékelés (írásbeli vizsga) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Részteljesítmény-értékelés (ellenőrző dolgozat): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az ellenőrző dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit és értékelési módját a tantárgy előadója határozza meg. A hat ellenőrző dolgozat közül a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések összeredményét a négy legjobb eredmény alapján kell megállapítani. A szorgalmi időszakban többletpontért négy nem kötelező zárthelyi dolgozat is teljesíthető, amelyek eredményét kizárólag a végső érdemjegy (vizsgajegy) kialakításában vesszük figyelem-be.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény-értékelés: 0 vagy/or 25%
- 2. részteljesítmény-értékelés: 0 vagy/or 25%
- 3. részteljesítmény-értékelés: 0 vagy/or 25%
- 4. részteljesítmény-értékelés: 0 vagy/or 25%
- 5. részteljesítmény-értékelés: 0 vagy/or 25%
- 6. részteljesítmény-értékelés: 0 vagy/or 25%
- Összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Írásbeli vizsga: 72%
- Évközi eredmények beszámítása: 28%
- Összesen: 100%
- A „+” azt jelenti, hogy nem kötelező évközi zárthelyi dolgozatok révén 100%-nál nagyobb érték (112%) is elérhető. Aki az évközi 10 számonkérésből legalább 75%-ot ér el, az megajánlott jó (4) jegyben részesülhet.:
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele a hat kötelező ellenőrző dolgozat közül legalább négy dolgozat alapján az elérhető összpontszám minimum 50%-ának teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 89,51%--100 |
Jeles | 83,51-89,5% |
Jó | 72,51-83,5% |
Közepes | 64,51-72,5% |
Elégséges | 49,51-64,5% |
Elégtelen | -49,5% |
Javítás és pótlás
Az ellenőrző dolgozatok nem pótolhatók és nem javíthatók, az aláírás meghatározásakor 6-ból a 4 legjobb számít. Az írásbeli vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat (TVSz.) rendelkezései szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzat (TJSz.) által előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 14x4=56 |
Félévközi készülés a kontakt órákra és ellenőrző dolgozatokra | 44 |
Felkészülés a vizsgára | 50 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.02.07-én. Érvényes 2022.02.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Alapfogalmak, alapkoncepciók 1: tudományos eljárás, makroökonómia tárgya |
2. | 2. Alapfogalmak, alapkoncepciók 2: Fizetési rendszer fogalma; pénzrendszer, mint speciális fizetési rendszer, és pénz, mint e rendszer eleme (Cartelier) |
3. | 3. Modern magánhitelpénzrendszer működése: pénzteremtés, banki tranzakciók |
4. | 4. Modern magánhitelpénzrendszer működési törvényszerűségei (Rosier) |
5. | 5. Példák: pénzteremtés |
6. | 6. A modern hitelpénzrendszer megreformálásának kísérlete: Chicago – terv (Kumhof) |
7. | 7. Nemzeti számvitel struktúrája és főbb aggregátumok (beruházások, megtakarítások, GDP) |
8. | 8. Nemzeti számvitel struktúrája: példák |
9. | 9. Nemzeti számviteli keretben értelmezett jelenségek: növekedés, gazdasági ciklus, válság |
10. | 10. ÁKM: nominális és reálváltozók, példák |
11. | 11. Egyszerűsített keynes-i modell: multiplikátor hatás, megtakarítási paradoxon és kényszerű munkanélküliség |
12. | 12. Példák: ÁKM, Egyszerűsített keynes-i modell |
13. | 13. IS-LM modell |
14. | 14. Összegzés, példák |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Ligeti Zsombor | associate professor | ligeti.zsombor@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.