I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
CASE STUDIES IN ACCOUNTING
ID (subject code)
BMEGT35ML20
Type of subject
contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
1
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
Dr. Böcskei Elvira
Position
associate professor
Contact details
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Finance
Subject website
Language of the subject
magyar– HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Accounting Master’s Programme from 2019/20/Term 1

Subject Role: Compulsory

Recommended semester: 2

Direct prerequisites
Strong
SZÁMVITEL/Accounting
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Education Committee of Faculty of Economic and Social Sciences (Valid from: 08.11.2021.)

Objectives

The aim of teaching the subject is to enable students to provide, plan, analyze and control decision-making informa-tion to ensure the long-term success of businesses, based on the previously acquired accounting and management knowledge. The specific aim of the course is to provide students with the skills to compile and analyze a report by providing methodological knowledge - and reviving what they have learned before. An important requirement is that the stu-dent is able to evaluate the examined organization and process on the basis of what he / she has learned within the framework of the course, so that he / she can make a proposal that helps renewal. A solid knowledge of the curricu-lum of the subject of Accounting is essential for the successful acquisition of knowledge.

Academic results

Knowledge
  1. A hallgató képes
  2. • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  3. • döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére;
  4. • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  5. • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására.
Skills
  1. Students are able to
  2. • plan and organize independent learning,
  3. • comprehend and use the professional literature of the topic,
  4. • recognize the contexts behind accounting decisions,
  5. • do calculations that support decision-making.
Attitude
  1. Students
  2. • are open to learn about and adapt innovations in acccounting,
  3. • collaborate with their instructors and peers during the learning process,
  4. • gain knowledge and information,
  5. • make use of ICT tools.
Independence and responsibility
  1. Students
  2. • are open to accept reliable critical remarks
  3. • collaborate with other students in performing assignments during the learning process
  4. • are able to make independent decisions
  5. • are capable of making informed jusgements in the financial decision-making processs
  6. • can weigh the significance of their responsibilities and foresee the consequences of their decisions

Teaching methodology

Lectures, verbal and written communication, use of ICT tools and techniques, optional homeworks performed indi-vidually or in teams

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • • A számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatályos szövege - The current text of Act C of 2000 on Accounting
  • • Róth - Adorján - Lukács - Veit: Számviteli esettanulmányok - összefoglaló rendszerezés példák és feladatok, MKVK. Budapest
  • • Moodle felületre feltöltött elméleti és gyakorlati tananyago. – Lecture slides and exercises uploaded in to Mo-odle

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: A félév során órai munka keretében a tantárgyi követelmény 50 százaléka teljesíthető. Az évközi órai munka teljesítménye a félév végi írásbeli vizsgába opcionálisan beszámítható, amennyiben a hallgató számára az összevont értékelés kedvezőbb. Az évközi órai munka követelményeit, értékelési módját az oktató hatá-rozza meg. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tan-anyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Órai munka (opcionálisan): 50

Percentage of exam elements within the rating

  • Év végi írásbeli vizsga: 100

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Az aláírás megszerzésének a TVSZ-ben rögzített általános szabályokon túl nincs feltétele. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartamig érvényes.

Issuing grades

%
Excellent 91-100-100
Very good 91-100
Good 81-90
Satisfactory 66-80
Pass 50-65
Fail 0-49

Retake and late completion

TVSZ szerint

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
Részvétel a kontakt tanórákon 14
Vizsgafelkészülés 76
összesen 90

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements