Verziók
Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók vezetői számviteli ismereteinek további bővítése céljából bemutassa a stratégiai vezetői számvitel megközelítésének nemzetközi és hazai módszereit, technikáit és irányzatait. A haladó vezetői számvitel tárgy keretében tanult elvekre és elemzési módszerekre építve a tárgy szintetizálni kívánja a hallgatók menedzsment, marketing és számviteli ismereteit és fejleszteni a hallgatók képességét a stratégiai gondolkodásmód irányába. A tárgy átfogó ismereteket nyújt a hallgatóknak arról, hogy hogyan állíthatók a vezetői számviteli módszerek, technikák és eszközök a stratégiai irányítás szolgálatába. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – olyan mértékű jártasságra tegyen szert, hogy alkalmas legyen vezetői döntések meghozatalára.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató
- • ismeri a vezetői számvitel nemzetközi és hazai módszereit,
- • képes szintetizálni a tanult menedzsment, marketing és számviteli ismereteit,
- • képes fejleszteni azokat a stratégiai gondolkodásmód irányába,
- • rendelkezik azokkal a módszertani ismeretekkel, melyekkel a vezetői számviteli módszereket, technikákat és eszközöket a stratégiai irányítás szolgálatába tudja állítani.
Képesség
- A hallgató képes
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
- • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére
- • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- A hallgató
- • nyitott a vezetői számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
- • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
- • gyarapítja tudását és tájékozódik,
- • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- A hallgató
- • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
- • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- • önálló döntéshozatalra képes,
- • a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
- • átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
- 1. Kaplan, R. S. – Norton, D. P.: Balanced ScoreCard: Eszköz, ami mozgásba hozza a stratégiát: Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2000.
- 2. Kaplan, R. S.: Advanced Management Accounting; Pearson Education Limited, 2013.
- 3. Anthony, R. N. – Govindarajan, V.: Menedzsmentkontroll-rendszerek; Horváth & Partners, 2013.
- Textbooks, notes, slides, downloadable learning materials
- 1. Kaplan, R. S. – Norton, D. P.: Balanced ScoreCard: Eszköz, ami mozgásba hozza a stratégiát: Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2000.
- 2. Kaplan, R. S.: Advanced Management Accounting; Pearson Education Limited, 2013.
- 3. Govindarajan, V., & Anthony, R. N. (1998). Management control systems. Irwin McGraw-Hill.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: A félév során órai munka keretében a tantárgyi követelmény 50 százaléka teljesíthető. Az évközi órai munka teljesítménye a félév végi írásbeli vizsgába opcionálisan beszámítható, amennyiben a hallgató számára az összevont értékelés kedvezőbb. Az évközi órai munka követelményeit, értékelési módját az oktató határozza meg. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai munka (opcionálisan): 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
TVSZ szerint
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >96-100 |
Jeles | 91-95 |
Jó | 81-90 |
Közepes | 66-80 |
Elégséges | 50-65 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 26 |
vizsgafelkészülés | 40 |
ÖSSZESEN | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1-2. A vezetői számvitel szerepe a stratégiai menedzsment információkkal való kiszolgálásában. |
2. | Stratégiai költség- és teljesítményszámítás. |
3. | A releváns pénzügyi és nem pénzügyi információk értékelése és ellenőrzése a környezeti és a stratégiai pénzügyi elemzésben. |
4. | 3-4. A verseny mérhetősége és hatása a teljesítményre. |
5. | A verseny elméleti megközelítése, A verseny mérhetősége, A vállalati verseny hatása a teljesítményre; A vállalati teljesítmény és a piaci részesedés kapcsolata. |
6. | 5-6. Simmond modellje a versenytársak helyzetének mérésére, a piaci részesedés, jövedelmezőség, költség és ár elemzése. |
7. | Stratégiai árazás (árrugalmasság, piacnövekedés, versenytársak piaci stratégiája). |
8. | Márka érték elemzés, monitoring és tervezés. |
9. | Termék- és vevő összetétel, szállítói kapcsolatok elemzése, terméktervezési és - fejlesztési döntések. |
10. | 7-8. Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban. |
11. | A költségek elemzésének, tervezésének hosszú távú stratégiai folyamata |
12. | 9-10. A (termék)élettartam költségszámítás és a folyamatköltség számítás együttes alkalmazása; Esettanulmány |
13. | 11-12. Benchmarking. Költség-benchmarking, fajtái. Költség-benchmarking és kaizen költség. Költség benchmarking-folyamat. |
14. | 13-14. Kiegyensúlyozott stratégiai mérőszámok rendszere (BSC). |
15. | - A pénzügyi nézőpont |
16. | - A vevői nézőpont |
17. | - A működési folyamatok nézőpont |
18. | - Tanulási és fejlődési nézőpont |
19. | 15. Pótlások hete |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|