Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VEZETŐI SZÁMVITEL II.
Azonosító
BMEGT35ML19
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Vezetői számvitel (Management Accounting)
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tárgy oktatásának célja, hogy a hallgatók vezetői számviteli ismereteinek további bővítése céljából bemutassa a stratégiai vezetői számvitel megközelítésének nemzetközi és hazai módszereit, technikáit és irányzatait. A haladó vezetői számvitel tárgy keretében tanult elvekre és elemzési módszerekre építve a tárgy szintetizálni kívánja a hallgatók menedzsment, marketing és számviteli ismereteit és fejleszteni a hallgatók képességét a stratégiai gondolkodásmód irányába. A tárgy átfogó ismereteket nyújt a hallgatóknak arról, hogy hogyan állíthatók a vezetői számviteli módszerek, technikák és eszközök a stratégiai irányítás szolgálatába. A tantárgy specifikus célja, hogy a módszertani ismeretek nyújtásával – és a korábban megismertek felelevenítésével – olyan mértékű jártasságra tegyen szert, hogy alkalmas legyen vezetői döntések meghozatalára.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató
  2. • ismeri a vezetői számvitel nemzetközi és hazai módszereit,
  3. • képes szintetizálni a tanult menedzsment, marketing és számviteli ismereteit,
  4. • képes fejleszteni azokat a stratégiai gondolkodásmód irányába,
  5. • rendelkezik azokkal a módszertani ismeretekkel, melyekkel a vezetői számviteli módszereket, technikákat és eszközöket a stratégiai irányítás szolgálatába tudja állítani.
Képesség
  1. A hallgató képes
  2. • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  3. • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására,
  4. • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére
  5. • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. A hallgató
  2. • nyitott a vezetői számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
  3. • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival,
  4. • gyarapítja tudását és tájékozódik,
  5. • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására,
  3. • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
  4. • önálló döntéshozatalra képes,
  5. • a számviteli, pénzügyi döntések során képes megalapozottan mérlegelni,
  6. • átlátja a felelősségvállalás súlyát és jelentőségét, fel tudja mérni a döntések következményeit

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • 1. Kaplan, R. S. – Norton, D. P.: Balanced ScoreCard: Eszköz, ami mozgásba hozza a stratégiát: Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2000.
  • 2. Kaplan, R. S.: Advanced Management Accounting; Pearson Education Limited, 2013.
  • 3. Anthony, R. N. – Govindarajan, V.: Menedzsmentkontroll-rendszerek; Horváth & Partners, 2013.
  • Textbooks, notes, slides, downloadable learning materials
  • 1. Kaplan, R. S. – Norton, D. P.: Balanced ScoreCard: Eszköz, ami mozgásba hozza a stratégiát: Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám-rendszer, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2000.
  • 2. Kaplan, R. S.: Advanced Management Accounting; Pearson Education Limited, 2013.
  • 3. Govindarajan, V., & Anthony, R. N. (1998). Management control systems. Irwin McGraw-Hill.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítmény értékelés: A félév során órai munka keretében a tantárgyi követelmény 50 százaléka teljesíthető. Az évközi órai munka teljesítménye a félév végi írásbeli vizsgába opcionálisan beszámítható, amennyiben a hallgató számára az összevont értékelés kedvezőbb. Az évközi órai munka követelményeit, értékelési módját az oktató határozza meg. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai munka (opcionálisan): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

TVSZ szerint

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >96-100
Jeles 91-95
81-90
Közepes 66-80
Elégséges 50-65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Javítás és pótlás TVSZ szerint történik.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 24
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 26
vizsgafelkészülés 40
ÖSSZESEN 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. 1-2. A vezetői számvitel szerepe a stratégiai menedzsment információkkal való kiszolgálásában.
2. Stratégiai költség- és teljesítményszámítás.
3. A releváns pénzügyi és nem pénzügyi információk értékelése és ellenőrzése a környezeti és a stratégiai pénzügyi elemzésben.
4. 3-4. A verseny mérhetősége és hatása a teljesítményre.
5. A verseny elméleti megközelítése, A verseny mérhetősége, A vállalati verseny hatása a teljesítményre; A vállalati teljesítmény és a piaci részesedés kapcsolata.
6. 5-6. Simmond modellje a versenytársak helyzetének mérésére, a piaci részesedés, jövedelmezőség, költség és ár elemzése.
7. Stratégiai árazás (árrugalmasság, piacnövekedés, versenytársak piaci stratégiája).
8. Márka érték elemzés, monitoring és tervezés.
9. Termék- és vevő összetétel, szállítói kapcsolatok elemzése, terméktervezési és - fejlesztési döntések.
10. 7-8. Vezetői döntéshozatal a költségelszámolásban.
11. A költségek elemzésének, tervezésének hosszú távú stratégiai folyamata
12. 9-10. A (termék)élettartam költségszámítás és a folyamatköltség számítás együttes alkalmazása; Esettanulmány
13. 11-12. Benchmarking. Költség-benchmarking, fajtái. Költség-benchmarking és kaizen költség. Költség benchmarking-folyamat.
14. 13-14. Kiegyensúlyozott stratégiai mérőszámok rendszere (BSC).
15. - A pénzügyi nézőpont
16. - A vevői nézőpont
17. - A működési folyamatok nézőpont
18. - Tanulási és fejlődési nézőpont
19. 15. Pótlások hete

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége