Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÁGAZATI SZAKMAI ISMERETEK II.
Azonosító
BMEGT20M701
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Szádeczky Tamás
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szadeczky.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.01.26.) az 580005/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.01.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a digitalizáció és tágan vett hálózati gazdaság alap- kérdéseivel, lényeges kihívásaival és vezetői szempontból érdekes lehetőségeivel. Projetkszerű módszertan segítségével a tan-tárgy során azt fogják elsajátítani a hallgatók, miként alakulnak – vagy alakulhatnak át a hagyományosnak tekinthető üzleti folyamatok az IKT hatásainak következtében. Kiindulásként az infokomonikációs technológiák (IKT) makrogazdasági hatásait foglaljuk össze, kiemelve a termelékenység, gazdasági növekedés és foglalkoztatás kérdésköreit. Ehhez kapcsolódóan a digitális vagy információs termékek mikroökonómiai sajátosságait tekintjük át különösen azokat az üzleti modelleket, amelyek a vállalatok és vállalkozások számára fontosak. Részletesen foglakozunk az IKT beruházások megtérülésének kérdéseivel, az elterjedt platformok (app-ek) gazdaságtani kérdéseivel, és az adat-gazdáság számos vetületével. A horizontális területek után górcső alá vesszünk néhány vertikális gazdasági területet, mint például az e-kereskedelem, a pénzügyi szolgáltatások, az iparfejlesztés (IPAR 4.0) illetve néhány jellegzetes közszféra hatást. Kimondottan jövőbe tekintő területnek szánjuk a virtuális új iparágak üzleti lehetőségeit, mint például az e-sport vagy kiterjesztett valósághoz kapcsolódó szolgáltatások. Az alapos mikro- és makroökonómiai koncepciók megmutatása mellett hangsúlyozzuk, hogy a tantárgy kimondottan vezetői szemléletű és nem igényel előtanulmányokat.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Megismeri a digitális és hálózati gazdaság közgazdasági és kiemelten pénzügyi modelljeit.
  2. Elsajátítja az üzleti modellalkotás alapjait különösen a modern digitális ökoszisztémában.
  3. Megismeri az IKT beruházások elemzésének pénzügyileg elfogadható elemzési technikáit és az ezzel kap-csolatos döntések meghozatalához szükséges modellek összeállítását.
  4. Átfogó képet fog alkotni az e-kereskedelem, az iparfejlesztés, a közszféra gazdasági transzformá- ciójáról, és az ezzel járó vezető feladatokról.
  5. Elsajátítja a vezetői és stratégiai gondolkodás közgazdasági – kiemelten pénzügyi – alapjait, azt hogyan nö-veli az IKT a vállalati és gazdasági versenyképességet mikró és makró szinten.
Képesség
  1. Képes digitális üzleti modellek megtervezésére és kommunikálására.
  2. Képes IKT pénzügyi megtérülési számítások elvégzésére, IKT beruházások egyszerű értékelésére.
  3. Képes szakmai tanácsadó és koncepció alkotó munka megkezdésére az állam, a vállalatok és a vállalko-zások szintjén a gazdaság digitális transzformációjának elemzésének területén.
Attitűd
  1. Újító és kezdeményező magatartást tanúsít a vállalkozások és vállalatok fejlesztésében.
  2. Facilitáló és konszenzus kereső viselkedésre képes multidiszciplináris stratégiai környezetben (in- formatikus, közgazdász, pénzügyi szakember, marketinges, termékfejlesztő, közigazgatás szer- vező stb.)
  3. Elfogadja az IKT gazdasági dinamikáját és igazodni képes annak gazdasági hatásaihoz.
  4. Tudatossá válik a robotizáció, mesterséges intelligencia, algoritmusgazdaság egyelőre „gyenge je- leinek” ér-tékelésére, és érzékelésére.
  5. Fogékony lesz az állami szerepvállalás elfogadására, az ezen a téren való együttműködésre.
Önállóság és felelősség
  1. Vezetői döntések lesz képes meghozni a digitális gazdaság bizonyos területein.
  2. Felelősséggel fog tudni állást foglalni az IKT társadalmi hatásaival kapcsolatban.
  3. Önálló, de konstruktív és befogadó együttműködésekre is kész lesz az üzletfejlesztés területén.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni feladatok és csoportmunka.

Tanulástámogató anyagok

  • Nemeslaki A. (2020): Digitális transzformáció projekt, oktatási segédanyag, BME GTK, Budapest
  • Tárgyfelelős által készített jegyzet és letölthető formában a tanuláshoz felhasználható az előadásokon bemutatott diasorozat és cikkek.
  • A tárgyhoz kapcsolódó jegyzet és a bemutatott diasorozat a tantárgy Moodle oldaláról letölthető.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó projektfeladat értékelése alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Egy projektfeladat készítése a félév során, csoportos és egyéni elemekkel 50-50%-ban. A hallgató által választott szakterületen egy adott digitalizációs technológia vagy modell alkalmazhatóságának a bizonyítása a feladat, primer és/vagy szekunder kutatással támogatott módon. A leadási határidő a 12. oktatási hét vége.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Projektfeladat: 100
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100-100
Jeles 85-90
70-84
Közepes 55-69
Elégséges 40-54
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

A TVSZ megfelelő paragrafusa szerint.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 23
félévközi készülés az órákra 27
projekt feladat elkészítése 70
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 30
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.01.10-én. Érvényes 2022.01.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. Bevezetés a digitális gazdaság és információgazdaság fogalomkörébe és jelentőségébe
2. Információrendszerek típusai, tervezése, fejlesztése
3. IT rendszerek tervezése, fejlesztése
4. IT rendszerek működtetése
5. A digitális termékek gazdaságtana
6. Platform gazdaságtan – kétoldalú piacok elmélete
7. Vállalati internet stratégia – e-business és digitális transzformáció
8. Az iparfejlesztés digitális gazdaságtana
9. Digitális iparágak működése
10. Technológiai fejlődés és új technológiák
11. Digitális technológiák az iparban hallgatói csoportmunka
12. Digitális technológiák a vállalatirányításban hallgatói csoportmunka
13. Digitális technológiák az oktatásban hallgatói csoportmunka
14. Digitális gazdaságtan hallgatói csoportmunka
15. Hallgatói egyéni feladatok bemutatása
16. Hallgatói egyéni feladatok bemutatása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Kis Gergely egyetemi adjunktus kis.gergely@gtk.bme.hu
Dr. Nemeslaki András egyetemi tanár nemeslaki.andras@gtk.bme.hu
Sándorfi Gergő Álmos PhD hallgató sandorfi.gergo.almos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.