Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZÁMVITEL
Azonosító
BMEGT35M400
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
3
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Böcskei Elvira
Beosztása
docens
Email címe
bocskei.elvira@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar és angol – HU and ENG
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége

Célkitűzések

A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szolgáló alapismeretek megszerzése kerül sor. hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. • a számviteli alapelveket;
  2. • eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
  3. • a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
  4. • a könyvelési tételeket
Képesség
  1. • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
  2. • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
  3. • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
  4. • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
  1. nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
  2. • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
  3. • gyarapítja tudását és tájékozódik;
  4. • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. • képes a kitartó munkára;
  2. • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
  3. • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. • önálló döntéshozatalra képes.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok
  • • Böcskei Elvira: Számvitel alapjai
  • Textbooks, notes, slides, downloadable learning materials
  • • Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
  • • Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Alá-írási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimum-szintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat össz-teljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. 2. A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések - Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett is-meretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • A két ZH eredménye alapján: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Év végi írásbeli vizsga: 50

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >96-100
Jeles 91-95
81–90
Közepes 66–80
Elégséges 50–65
Elégtelen <49

Javítás és pótlás

- Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. A szorgalmi időszak utolsó hetében kizárólag pótlásra, illetve a minimális követelményszint teljesítésére van lehetőség. A minimumkövetelmény elérése esetében a két ZH összteljesítményének javítására a szorgalmi időszak utolsó hetében sincs lehetőség. Az évközi telje-sítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért a ZH-k egyenkénti pótlása nem lehetséges.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
vizsgafelkészülés 94
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség.
2. A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során.
3. Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet.
4. Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása
5. Mérleg összeállítása
6. Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvelése számlavázakon
7. Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás.
8. Könyvelés számlavázakon és naplóban.
9. Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák.
10. ZH I.
11. Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma
12. Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása.
13. Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással.
14. Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen).
15. Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira.
16. A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése
17. Összefoglaló feladatok
18. ZH II.
19. Póthét

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Ilyés Csaba ilyes.csaba@gtk.bme.hu
Dr. Solt Eszter Éva solt.eszter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége