Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől ŐSZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Pénzügy MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől TAVASZI kezdés
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Vezetés és szervezés MSc (angol nyelven) 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2019/20/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Vezetés és szervezés mesterszak 2020/21/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2017/18/2 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2018/19/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Vezetés és szervezés MSc
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Őszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Műszaki menedzser mesterszak 2016/17/1 félévtől (Tavaszi féléves kezdés)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 4
Célkitűzések
A tárgy oktatása során a hallgatók megismerik a számvitel célját, feladatait. A tantárgy keretein belül a számvitel alapvető eszközeinek és módszereinek elsajátítására, továbbá a vállalkozás gazdasági helyzetének megítélésére szol-gáló alapismeretek megszerzése kerül sor. Célkitűzések: • hallgatók megismertetése a számviteli alapelvekkel, számviteli szabályzatokkal; • a hallgatók megértsék a számviteli alapfogalmakat: eszközök, források, bevételek, költségek; • a hallgatók megismertetése a mérleggel és az eredménykimutatással; • a hallgatók képesek a gazdasági életben előforduló alapvető gazdasági események könyvelésére, értékelésére, pénzügyi kimutatások készítésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • a számviteli alapelveket;
- • eszköz és forrásszámlákat, saját tőke tételeit, a bevételeket és ráfordításokat;
- • a pénzügyi kimutatásokat (mérleg és eredménykimutatás);
- • a könyvelési tételeket.
Képesség
- • az önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére;
- • a téma szakirodalmi forrásainak megértésére és feldolgozására;
- • a vállalati számviteli, pénzügyi döntések mögötti összefüggések felismerésére;
- • a döntéshozatalt támogató számítások elvégzésére.
Attitűd
- • nyitott a számviteli szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására;
- • a tanulás során együttműködik oktatóval és hallgató társaival;
- • gyarapítja tudását és tájékozódik;
- • használja az IKT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
- • képes a kitartó munkára;
- • nyitott a megalapozott kritikai észrevételek elfogadására;
- • a tanulás során együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
- • önálló döntéshozatalra képes.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Böcskei Elvira: Számvitel alapjai
- Literature: P. Marriottt, J.R. Edwards &Hj Mellet: Introduction to Accounting 3rd Edition
- Larry M. Walther – Christopher J. Skousen: Managerial and Cost Accounting 2009.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik. A tárgy vizsgával zárul.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1 Részteljesítmény értékelés (évközi két ZH): A két ZH összteljesítménye az értékeléskor beszámításra kerül. Alá-írási (vizsgára bocsátási) feltétel: az évközben megírt két ZH összesített eredménye érje el a 40 %-os minimumszintet. Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat összteljesít-ménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgal-mi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanultakat. - A tantárgyi tudás és képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában történik. A dolgozat a megszerzett ismeretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határoz-za meg. A rendelkezésre álló munkaidő 90-90 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelések: - Félév végi írásbeli vizsga: A vizsga: 90 perc A tárgyi tudás és képesség kompetenciaelemeinek értékelése, írásos formában történik. A dolgozat a megszerzett is-meretek alkalmazására helyezi a hangsúlyt, mindamellett az elmélet számonkérése is szerepet kap. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- A két ZH eredménye alapján: 50 %
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Év végi írásbeli vizsga: 50 %
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96 % felett-100 |
Jeles | 91-95 % |
Jó | 81-90 % |
Közepes | 66-80 % |
Elégséges | 50-65 % |
Elégtelen | 0-49 % |
Javítás és pótlás
- Amennyiben az évközben írt (elméleti és gyakorlati ismereteket tartalmazó) két zárthelyi dolgozat össztelje-sítménye nem éri el a minimális követelményszintet, és vagy valamely ZH megírására nem került sor, a szorgalmi időszak utolsó hetében egy összevont ZH megírására kerül sor, amely tartalmazza a félév során tanulta-kat. A szorgalmi időszak utolsó hetében kizárólag pótlásra, illetve a minimális követelményszint teljesí-tésére van lehetőség. A minimumkövetelmény elérése esetében a két ZH összteljesítményének javítására a szorgalmi időszak utolsó hetében sincs lehetőség. Az évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért a ZH-k egyenkénti pótlása nem lehetséges.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4 = 56 |
vizsgafelkészülés | 94 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A számvitel célja, tartalma, szabályozása, beszámolási, könyvvezetési kötelezettség. |
2. | A számviteli törvényben megfogalmazott alapelvek és érvényesülésük a gazdálkodás menete során. |
3. | Beszámoló részei: Mérleg, Eredménykimutatás, Kiegészítő melléklet. |
4. | Beszámolási kötelezettség. A mérleg felépítése, jellemzői, tagolása |
5. | Mérleg összeállítása |
6. | Egységes számlakeret célja, tartalma. Egyszerű (alapvető) gazdasági események és azok könyvelése számlavázakon |
7. | Vagyonelemek besorolása, gazdasági események könyvelése, nyitás és zárás. |
8. | Könyvelés számlavázakon és naplóban. |
9. | Gazdasági események könyvelése. Gyakorlat példák. |
10. | ZH I. |
11. | Eredménykimutatás fogalma, főbb jellemzői, fajtái, tételeinek tartalma, költségek fogalma |
12. | Eredménykimutatás összeállítása. Saját termelésű készletek állományváltozása. |
13. | Költségelszámolás lehetséges esetei, összefüggésük a választott eredménykimutatással. |
14. | Költségek csoportosítása: költségnemek (részletesen). |
15. | Gyakorló feladatok az összetett gazdasági események típusaira. |
16. | A vállalkozás vagyoni, pénzügyi, jövedelmi helyzetének megítélése |
17. | Összefoglaló feladatok |
18. | ZH II. |
19. | Póthét |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Böcskei Elvira | course leader | bocskei.elvira@gtk.bme.hu |
Dr. Ilyés Csaba | - | ilyes.csaba@gtk.bme.hu |
Dr. Solt Eszter Éva | - | solt.eszter@gtk.bme.hu |