Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÉRNÖK LESZEK
Azonosító
BMEGT52A400
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Hercegfi Károly
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
hercegfi.karoly@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.11.08-tól).

Célkitűzések

A tárgy célja a Villamosmérnöki és Informatika Kar elsőéves hallgatói beilleszkedésének segítése, a hallgatói kultúra fejlesztése. A hallgatói szocializáció folyamatának elősegítése, alkalmazkodás az egyetemi követelményekhez. A tanulással és a teljesítménnyel kapcsolatos viselkedésmódok és a tudás prezentációjának tartalmi és formai fejlesztése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) és a Villamosmérnöki Kar (VIK) történetét és jelenlegi szervezeti felépítését. Van képe arról, hogy a BME a világ egyetemeihez képest hol áll.
  2. 2. Ismeri a bolognai képzési rendszer alapfogalmait. Ismeri saját szakjának szerkezetét és kapcsolatát az MSc képzésekkel.
  3. 3. Ismeri a tanulmányi előhaladására vonatkozó legfontosabb szabályokat.
  4. 4. Ismeri a hallgatói jogokat és kötelességeket.
  5. 5. Tudja, hogy jogi és pszichológiai tanácsokért kihez fordulhat.
  6. 6. Ismeri a mérnök szakma néhány jellegzetességét. Ismeri, hogy alapvetően különböző karrierutak állnak előtte.
  7. 7. Ismeri a prezentációs technikák néhány irányelvét.
  8. 8. Ismeri a tanulási stílusok fogalmát, és ismeretében van annak, hogy a hallgatók közti különbségek miatt különböző tanulási módszerek vezethetnek sikerre. Képet kap saját tanulási stílusáról.
  9. 9. Ismeri az atipikus és informális tanulás néhány fogalmát és néhány eszközét.
  10. 10. Ismer team-munkát támogató alkalmazásokat.
  11. 11. Ismeri a team-munka pszichológiájának néhány alapfogalmát. Ismeri a team-munka Belbin szerinti szerepeit, és képet kap saját ilyen képességeiről.
Képesség
  1. 1. Szóbeli előadásaihoz képes egyszerű és meggyőző prezentációt készíteni.
  2. 2. A tanulási stílusokban való különbségek felismerését arra képes használni, hogy saját tanulási előrehaladását segítse.
  3. 3. A team-munka szerepeinek különbségeinek és az ebbéli képességekben való különbségek felismerését arra képes használni, hogy a különböző tanulási és szakmai team-ekben hatékonyan működjön.
  4. 4. Jelenlegi tevékenységeit képes annak tükrében tekinteni, hogy azok milyen következménnyel járhatnak karrierjének későbbi szakaszaira.
Attitűd
  1. 1. Büszke egyetemére és szakjára.
  2. 2. Tanulmányai és mérnöki munkája során etikusan viselkedik.
  3. 3. Érzékeny a szerzői jogi kérdésekre.
  4. 4. Interdiszciplináris szemlélettel nyitott olyan humán ismeretek befogadására, amik elősegítik sikeres tanul-mányait és későbbi mérnöki munkáját.
  5. 5. Prezentációiban megmutatkozóan is igényes.
  6. 6. Érzékeny az emberi különbözőségekre. Igénye van az önismeretre, hogy saját képességeit ismerve a legjobb tanulmányi és szakmai munkát tudja nyújtani.
  7. 7. Sikerorientált.
  8. 8. Karriercéllal rendelkezik, és tudja, hogy ezt folyamatosan felül kell vizsgálnia.
  9. 9. Személyes márka építésére törekszik.
  10. 10. Tudja, hogy szükség esetén érdemes jogi vagy pszichológiai tanácsadást igénybe vennie.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan felméri saját képességeit, és ezeket felelősségteljesen a munkacsoport és tágabb szakma szolgálatába állítja.
  2. 2. Csoportos munka esetén kezdeményezi a hatékonyabb munkát eredményező szereposztást, és eszerint vállal maga is szerepet.

Oktatásmódszertan

Előadások, köztük vendégelőadások, önálló otthoni munka tesztekkel és feladatokkal

Tanulástámogató anyagok

  • Benedek András (szerk.): Digitális pedagógia – Tanulás IKT környezetben. Typotex Kiadó, Bu-dapest, 2008.
  • Benedek András (szerk.): Digitális pedagógia 2.0, Typotex Kiadó, Budapest, 2013. http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/adatok.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két házi feladat és otthon kitölthető pszichológiai tesztek alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása – összegző tanulmányi teljesítményértékelés – egy házi feladat a prezentációkészítés gyakorlására; egy házi feladat egy vagy több mikrotartalom formájában az egyetem történetéről és/vagy jelenéről, továbbá kötelező és fakultatív pszichológiai tesztek kitöltése

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. házi feladat : 40%
  • 2 házi feladat: 40%
  • Pszichológiai tesztek: 20%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen <40

Javítás és pótlás

A pszichológiai tesztek a pótlási hét végéig pótolhatók tesztenként 1 pont levonással. A házi feladatok a pótlási hét végéig pótolhatók feladatonként heti 2-2 pont (max. 20%) pontlevonással.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon/participating in contact lessons
házi feladatok elkészítése/preparing homework assignments
összesen/total

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A BME VIK. A középiskola-egyetem átmenet kérdései. A felsőoktatás rendszere, képzési szintek, tantervi háló.
2. Az egyetem története. Az egyetem jelene.
3. Prezentációs technika.
4. Tanulásmódszertan.
5. Együttműködés, team-munka.
6. Jogok és kötelezettségek hallgatóként. Forrásmunkák használata, idézés, plágium. Szerzői jogi kérdések.
7. Sikerorientáltság. Időmenedzsment. Tanácsadás.
8. Életpályatervezés.
9. Vendégelőadások a mérnöki pályáról.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Molnár György egyetemi docens molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Sujbert László egyetemi docens sujbert@mit.bme.hu
Szabó Bálint tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Pataki-Bittó Fruzsina tanársegéd pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Boros Dávid Pál Phd hallgató boros.david@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége