Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VÁLLALATÉRTÉKELÉS
Azonosító
BMEGT35ML07
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgajegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bethlendi András
Beosztása
docens
Email címe
bethlendi.andras@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Pénzügyek Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Számvitel mesterszak 2019/20/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.11.08-tól).

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy bevezetést nyújtson az üzleti értékelés alapvető megközelítéseibe és módszereibe. Be-mutatjuk az egyes módszerek legfontosabb kihívásait és korlátait is. A résztvevők megismerhetik mind a jövedelem (cash flow), mind többszörös és eszközalapú megközelítéseket. Felülvizsgálják a pénzügyi elemzés és tervezés folyamatát és szabályait, valamint a tőkeköltség becslésének szabályait. Kitérünk a speciális értékelési feladatok, valamint a diszkontráta és prémiumok alkalmazására is. A tantárgy célja, hogy a hallgatók képesek legyenek a napi értékelési feladatok megoldására a megszerzett ismeretek felhasználásával.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri
  2. • az üzleti értékelés céljait és eszközkészletét,
  3. • a pénzügyi kimutatások elemzésének és előrejelzésének módszereit,
  4. • a tőkeköltség becslési technikákat,
  5. • a különböző értékelési feladatok egyedi kihívásait,
  6. • az üzleti értékelés folyamatát és kritikus lépéseit.
Képesség
  1. A hallgató képes
  2. • megtervezni, megszervezni és saját maga végzi tanulmányi folyamatát,
  3. • megtalálni és áttekinteni a tárgy releváns irodalmát,
  4. • kritikus megközelítést alkalmazni és szűrni a rendelkezésre álló információkat,
  5. • a pénzügyi és értékelési modellek közötti kapcsolatok azonosítani,
  6. • elvégzni a döntéstámogatáshoz szükséges számításokat
Attitűd
  1. A hallgató
  2. • nyitott a pénzügyi szakterület innovációinak megismerésére és adaptálására
  3. • a tanulás során működő oktatóval és hallgató társaival,
  4. • gyarapítja tudását és tájékozódik,
  5. • az azokkal kapcsolatos IT eszközök által kínált lehetőségeket.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató
  2. • nyitott a jól megalapozott kritikák befogadására,
  3. • együttműködik a diáktársaival a feladatok megoldása során,
  4. • képes döntéseket hozni saját maga,
  5. • jól megalapozott ítéletek tud hozni döntései során,
  6. • jól átlátja felelősségének fontosságát, és képes megbecsülni döntéseinek következményeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, írásbeli és szóbeli kommunikáció, informatikai eszközök és technikák használata, választható felada-tok egyedül és csoportosan. A hallgatóknak az órákon magával kell vinniük és használniuk kell a Microsoft Office (2013-as vagy újabb ver-ziójú) laptopjukat.

Tanulástámogató anyagok

  • Koller, Tim – Goedhart, Marc – Wessels, David (2020): Valuation: Measuring and Managing the Value of Companies (Wiley Finance) 7th Edition, Wiley
  • Damodaran, Aswath (2012): Investment Valuation: Tools and Techniques for Determining the Value of Any Asset, 3rd Edition, Wiley
  • Damodaran, Aswath (2018): Dark Side of Valuation, The: Valuing Young, Distressed, and Complex Businesses: Valuing Young, Distressed, and Complex Businesses 3rd Edition, Pearson FT Press
  • Pratt, Shannon P. (2008): Valuing a Business: The Analysis and Appraisal of Closely Held Companies (McGraw-Hill Library of Investment and Finance), 5th Edition, McGraw-Hill Education

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félév végi írásbeli teljesítménymérés alapján történik

Teljesítményértékelési módszerek

írásbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • :

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

a TVSZ szerint

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91 - 100-100
Jeles 87 - 90
75 - 86
Közepes 63 - 74
Elégséges 50 - 62
Elégtelen 0 - 49

Javítás és pótlás

a TVSZ szerint

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel az órákon 14 x 2 = 28
házi feladat (opcionális) 40
felkészülés a vizsgára 82
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Week Subjects to cover
2. 1. Bevezetés az üzleti értékelésbe, Érték vs ár
3. 2. Pénzügyi kimutatások elemzése és javítása
4. 3. Számítása üzleti cash flow és értékhajtók
5. 4. Pénzügyi modellezés és tervezés
6. 5. Cash flow alapú értékelési módszerek
7. 6. A végérték kiszámítása
8. 7. A tőkeköltség becslése
9. 8. Több alapú módszerek
10. 9. Eszköz alapú módszerek
11. 10. Összeolvadások és felvásárlások
12. 11. Kedvezmények és prémiumok
13. 12. Különleges értékelési kihívások, Összegzés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Pénzügyek Tanszék vezetője hagyja jóvá.