Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SZERVEZÉSI TECHNIKÁK
Azonosító
BMEGT51S584
A tantárgy jellege
részidős képzés távoktatás / kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
évközi jegy
Kreditszám
6
Tantárgyfelelős
Neve
dr. Kata János
Beosztása
mestertanár
Email címe
kata.janos@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Mérési-értékelési pedagógus 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Szak: Közoktatási vezető szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2021.11.24.) az 581046/15/2021 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2021.11.24-től.

Célkitűzések

Annak elérése, hogy a hallgató ismerje fel a tervezési-szervezési feladatok fontosságát mind a köznevelés, mind a vezetés folyamatában. A különböző technikák közül ki tudja választani a köznevelésben relevánsan alkalmazható módszereket és azokat legyen képes a gyakorlatban is hasznosítani, eredményesen alkalmazni - mind egyéni, mind csoportos megvalósítás esetén. Annak elérése, hogy mind a saját feladatköréből adódó, mind kisebb teamek, illetve osztályközösségek előtt álló feladatokhoz eredményesen alkalmazható szervezési technikát tudjon választani és azt meg is tudja valósítani akár a csoport tagjaként, akár annak vezetőjeként. Ehhez tudjon megfelelő, az érintettek részére könnyen érthető, áttekinthető és alkalmazható dokumentációt (leírásokat, terveket és ábrákat) készíteni. A tervezési-szervezési ismeretei felhasználásával tudjon a vezetés számára közvetlenül hasznosítható megoldásokat javasolni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Tisztában lesz, hogy a tervezési-szervezési feladatok mind a köznevelési, mind a vezetési folyamat nélkülözhetetlen részei és ezeket az ismereteket minden feladatkörben és megvalósítási szinten ismerni és alkalmazni kell.
  2. 2. Ismerni fogja a témához tartozó fogalmakat, összefüggéseket és törvényszerűségeket, valamint a tudományterület történeti fejlődését, kapcsolódási pontjait más tudományterületekhez.
  3. 3. Érteni fogja a témára vonatkozó folyamatelemek egymásra épülését és összefüggéseit.
  4. 4. Ismerni fogja a csoportos szellemi alkalmazási, valamint a feladat megvalósításához szükséges fontosabb emberi erőforrás kiválasztási eljárásokat és egyéb, a szervezési tevékenység eredményességét maghatározó tényezőket.
Képesség
  1. 1. Képes lesz az adott feladathoz/feladatrészhez eredményesen alkalmazható szervezési módszer megválasztására és az elméleti ismeretekre építve azt a gyakorlatban megvalósítani. 2. Képes lesz a szervezési folyamatot szemléletesen, a folyamatban résztvevők, azt megvalósítók számára érthetően ábrázolni. 3. Képes lesz a tervezési-szervezési ismeretek és gyakorlatok azon specifikus részeit kiválasztani és alkalmazni, melyek a köznevelési és szakképzési feladatok során is alkalmazhatók. 4. Képes lesz csoportos alkalmazási technikákat megválasztani és azokat levezetni, valamit egy-egy feladat végrehajtására a leginkább alkalmas személyt objektív módszerekkel kiválasztani.
Attitűd
  1. 1. Nyitott lesz a gazdasági életben kipróbált és alkalmazott tervezési-szervezési módszerek, eljárások és technikák köznevelésben történő adaptációjára.
  2. 2. Fogékony lesz az új szervezési eljárások és technikák befogadására és azok saját tevékenységébe történő beépítésén és alkalmazásán túl a szervezeten belüli meghonosítására, elterjesztésére.
  3. 3. Együttműködésre fog törekedni a tervezési-szervezési feladatok megvalósítása során.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végez feladatokat a köznevelési szervezet előtt álló tervezési-szervezési tevékenységek megvalósításában – akár csoportvezetőként is.
  2. 2. Felelősséget vállal az érintett tervező-szervező tevékenység eredményességéért.
  3. 3. Önállóan végez feladatokat a szervezetfejlesztéssel, a humánerőforrás objektív kiválasztásával kapcsolatban.
  4. 4. Önállóan felhasznál csoportos szellemi alkalmazási technikákat a szervezet vezetőjének döntés előkészítő munkáját segítve, azt megalapozva.

Oktatásmódszertan

Kisebb bevezető előadás, sajátélményű egyéni és csoportos gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Mező János (2019): Szervezési technikák, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék, Budapest, Jegyzet, p. 104
  • A jegyzethez készített prezentáció(k)
  • Suta István (2006): Szervezési elméletek, Civitas Alapítvány, Kolozsvár – amely elérhető z alábbi linken:
  • https://docplayer.hu/17082245-Tartalomjegyzek-bevezetes-5-i-szervezestudomany-6-1-a-menedzsment-mint-fogalom-6-2-a-szervezes-8-2-1-a-szervezes-fajtai.html
  • Keszmann János: Szervezési módszerek, előadás prezentáció – amely elérhető az alábbi linken:
  • https://docplayer.hu/4236861-Szervezesi-modszerek.html
  • www. idegen-szavak.hu
  • https://regi.tankonyvtar.hu/hu
  • https://dtk.tankonyvtar.hu
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórán való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • központi feladatlap kitöltése • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • nincs

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • központi feladatlap: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • -: -

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A foglalkozásokon való részvétel.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 94% felett-100
Jeles 88–94%
75–87%
Közepes 62–74%
Elégséges 50–61%
Elégtelen 50% alatt

Javítás és pótlás

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 8
felkészülés a félévközi jegy megszerzésére 120
gyakorló teszt kitöltése 30
vizsga (on-line teszt) 1
egyéb felkészülés 21

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2021.11.08-án. Érvényes 2021.11.08-tól.

A félévben sorra vett témák

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A tervezés, a szervezés és a menedzsment fogalma. • A szervezet- és vezetéselméleti ismeretek, mint a szervezéselmélet alapjai. • A szervezés fogalomrendszere, a szervezéselméletek, a folyamatszervezés. • Az erőforrások tervezése (erőforrás-adattár, erőforrás allokáció, hisztogram, erőforrás-diagram, emberi erőforrásterv). • A szervezési folyamat megjelenítése (ciklogram, sávos ütemterv, gráf, hálóterv). • Csoportos szellemi alkalmazási technikák (brainstorming, Delphi-módszer, 635 módszer, Philips-66 módszer, NCM módszer). • A helyzetfelmérést segítő technikák (terepkutatás, esettanulmány, kérdőív). A szervezés minőségét meghatározó egyéb tényezők. • Szervezési feladatok a köznevelésben. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A tervezés, a szervezés és a menedzsment fogalma.
2. A szervezet- és vezetéselméleti ismeretek, mint a szervezéselmélet alapjai.
3. A szervezés fogalomrendszere, a szervezéselméletek, a folyamatszervezés.
4. Az erőforrások tervezése (erőforrás-adattár, erőforrás allokáció, hisztogram, erőforrás-diagram, emberi erőforrásterv).
5. A szervezési folyamat megjelenítése (ciklogram, sávos ütemterv, gráf, hálóterv).
6. Csoportos szellemi alkalmazási technikák (brainstorming, Delphi-módszer, 635 módszer, Philips-66 módszer, NCM módszer).
7. A helyzetfelmérést segítő technikák (terepkutatás, esettanulmány, kérdőív). A szervezés minőségét meghatározó egyéb tényezők.
8. Szervezési feladatok a köznevelésben.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- - -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.