I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
DATA PROTECTION AND FREEDOM OF INFORMATION
ID (subject code)
BMEGT51S580
Type of subject
part - time training in distance learning / contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
6
Subject Coordinator
Name
dr. Kata János
Position
master teacher
Contact details
kata.janos@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 0

Programme: Measurement-assessment specialist teacher from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 0

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

The aim of the training is to convey knowledge on data protection and freedom of information, where any teacher working in a public education institution can safely process the personal data of children/pupils, data of public interest, and will be able to monitor the data protection of the institutional website and regulate institutional data protection.

Academic results

Knowledge
  1. 1. Are you familiar with the European Union's rules on data processing
  2. 2. You are familiar with domestic laws and procedures concerning data processing
  3. 3. You know the consequences of unlawful processing, the procedure for handling complaints
  4. 4. Are you familiar with the data processing regulations applicable to public education institutions
Skills
  1. 1. Capable of interpreting the basic concepts of data processing
  2. 2. Capable of drawing up the privacy policy of a particular public education institution
  3. 3. Capable of performing a data protection officer mandate of a public education institution
  4. 4. Capable of dealing with infringements incurred in the course of data processing
  5. 5. It is able to protect the personal data of students and parents.
Attitude
  1. 1. Cooperates with the members of the governing body, the external and internal partners of the public education institution in avoiding conflicts.
  2. 2.It takes on the responsibility of sensitizing for the protection of personal data.
  3. 3. Open and inclusive to follow changes in regulations.
Independence and responsibility
  1. 1. Recognise situations where the assistance of a data protection professional is required to ensure legality.
  2. 2. Develops your knowledge independently.
  3. 3. He hands over his knowledge to his colleagues, the internal partners of the public education institution.

Teaching methodology

Minor introductory lectures, self-experience individual and group exercises, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, optional tasks created independently and in group work.

Materials supporting learning

  • dr. Kalicz Éva: Adatvédelem és információs szabadság (jegyzet), BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék 2019
  • Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény
  • A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény
  • Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság: Adatvédelemről gyerekeknek - https://www.naih.hu/adatvedelemről gyerekeknek.html
  • Friss és aktuális weblapok, blogok magyar és angol nyelven

General Rules

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő központi teszt kitöltésével.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a kontaktórán való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • központi feladatlap kitöltése • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: 100 %

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A foglalkozáson való részvétel.

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88–94%
Good 75–87%
Satisfactory 62–74%
Pass 50–61%
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat, félévközi jegy és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
- 8
- 120
- 30
- 22

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendszere, fogalmak • EU adatvédelmi szabályozása • A személyes és a különleges (szenzitív) adatok fogalma, az adatkezelési felhatalmazás • Az adatkezelésre vonatkozó alapvető formai kötelezettségek • A jogellenes adatkezelés következményei, az adatkezeléssel összefüggő panaszok kezelése • Az adatkezeléssel összefüggő bűncselekmények és szabálysértések • A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok kezelése és nyilvánossága • Adatkezelés a köznevelési intézményekben: o tanulók személyes adatainak kezelése, o személyes adatok a védelme a tanulók teljesítményének értékelése során, o munkavállalók (közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony) személyes adatainak védelme, o adatvédelmi szabályzat, o adatkezelés a KIR rendszerben, o az intézményi honlapok adatvédelmi kérdései Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendszere, fogalmak
2. EU adatvédelmi szabályozása
3. A személyes és a különleges (szenzitív) adatok fogalma, az adatkezelési felhatalmazás
4. Az adatkezelésre vonatkozó alapvető formai kötelezettségek
5. A jogellenes adatkezelés következményei, az adatkezeléssel összefüggő panaszok kezelése
6. Az adatkezeléssel összefüggő bűncselekmények és szabálysértések
7. A közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok kezelése és nyilvánossága
8. Adatkezelés a köznevelési intézményekben:
9. tanulók személyes adatainak kezelése,
10. személyes adatok a védelme a tanulók teljesítményének értékelése során,
11. munkavállalók (közalkalmazotti jogviszony, munkaviszony) személyes adatainak védelme,
12. adatvédelmi szabályzat,
13. adatkezelés a KIR rendszerben,
14. az intézményi honlapok adatvédelmi kérdései

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements