I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
INSTITUTION - SPECIFIC PRACTICE II. - VOCATIONAL TRAINIG
ID (subject code)
BMEGT51S527
Type of subject
part - time training in distance learning / contact lessons
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
0
Practice
10
Laboratory
0
Type of assessment
term grade
Number of credits
3
Subject Coordinator
Name
dr. habil Kálmán Anikó
Position
associate professor
Contact details
kalman.aniko@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Public education manager programme from 2021/22/Term 2

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 4

Direct prerequisites
Strong
• alapképzési szakhoz kapcsolódó tanítói és vagy főiskolai szintű (BA/BSC) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat • mesterképzési szakhoz kapcsolódó egyetemi szintű (MA) tanári oklevél és 3 év oktatási intézményben szerzett szakmai gyakorlat
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 581046/15/2021. Valid from: 24.11.2021.

Objectives

To ensure that the funding processes related to the training are familiar to the student, the financing issues of full-time/adult education, as well as the costs and benefits and opportunities of the trainee. Know the instructor's conditions and expectations for the completion of the training. Learn about the professional and administrative tasks of the instructors. The student should understand the entire course process and documentation. Learn what documentation processes need to be followed at each stage of the training. Know the documents, the necessary interfaces. It is very important that you know the service options related to the training.

Academic results

Knowledge
  1. 1. You will be aware of the financing possibilities and regulations of vocational training.
  2. 2. You will be familiar with the possibilities of paying and financing fees in training.
  3. 3. It will understand the organisational functioning of the types of vocational training institutions.
  4. 4. You will be familiar with the documentation of the training process.
Skills
  1. 1. It will be able to review the funding arrangements for vocational training.
  2. 2. It will be able to identify the location and role of its own institution in the system of vocational training.
  3. 3. You will be able to review and interpret the documentation system related to vocational training.
Attitude
  1. 1.You will be receptive to following the funding processes associated with training.
  2. 2. It will be receptive to following organisational changes related to vocational training institutions.
  3. 3. Vocational training will be open to following and conducting administrative and documentation processes.
  4. 4. It will be open to the development of training-related services.
Independence and responsibility
  1. 1. It will carry out coordination and decision-making tasks in the financing processes independently and responsifully.
  2. 2. It will carry out development tasks independently and responsifully in the organizational issues of a vocational training institution.
  3. 3. You will carry out documentation and administrative tasks independently and responsifully, and decide on administrative requests.
  4. 4. It will carry out development tasks independently and responsifully in training-related services.

Teaching methodology

Lectures, field tests, situational exercises, communication in writing and orally, use of IT tools and techniques, optional tasks prepared independently and in group work

Materials supporting learning

  • 1168/2019.(III.28.)Korm. határozat a Szakképzés 4.0- A szakképzés és a felnőttképzés megújításának középtávú szakmapolitikai stratégiája a szakképzési rendszer válasza a negyedik ipari forradalom kihívásaira
  • Felnőttképzés megújítása 2020
  • Jogszabályok:
  • Magyarország Alaptörvénye
  • 2019. évi LXXX. törvény a szakképzésről
  • 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
  • 12/2020. (II.7.)Korm. rendelet a szakképzési törvény végrehajtásáról
  • 11/2020.(II.7.)Korm. rendelet a felnőttképzésről szóló törvény végrehajtásáról

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlat befejezést követő 2 héten belül tematikus dolgozat eredménye alapján.

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • a gyakorlaton való 100%-os részvétel, • aktív közreműködés a csoportfeladatok megoldásában, • tematikus dolgozat beadása • a tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • nincs

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • -: 30%
  • -: 70%

Percentage of exam elements within the rating

  • -: -

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

A foglalkozáson való részvétel.

Issuing grades

%
Excellent 94% felett-100
Very good 88–94%
Good 75–87%
Satisfactory 62–74%
Pass 50–61%
Fail 50% alatt

Retake and late completion

A házi feladat és a vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
- 10
- 40
- 30
- 10

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 08.11.2021.

Topics covered during the term

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: Tartalmi egységek • A szakképzéshez tartozó finanszírozási kérdések. • Oktatók a szakképzésben • Tárgyi feltételek a szakképzésben. • A szakképzés intézményeinek szervezeti felépítésének sajátosságai. • A képzés folyamatának dokumentációja • A képzéshez kapcsolódó szolgáltatások. Az egyes félévben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Lecture topics
1. A szakképzéshez tartozó finanszírozási kérdések.
2. Oktatók a szakképzésben
3. Tárgyi feltételek a szakképzésben.
4. A szakképzés intézményeinek szervezeti felépítésének sajátosságai.
5. A képzés folyamatának dokumentációja
6. A képzéshez kapcsolódó szolgáltatások.

Additional lecturers

Name Position Contact details
- - -

Approval and validity of subject requirements