Programme: Mentor teacher programme from 2021/22/Term 2
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 3
Objectives
The aim of the course is to familiarize students with the basic concepts of mentoring roles and tasks, the relevant field of mentoring in public education. It provides an overview of mentoring theories. It presents the most important areas, goals and methods of mentoring with a practical approach, responding to the current public education situation, the relevant maintenance expectations and the guiding policy principles. It reviews the role of mentor teachers in the organization, the factors influencing their professional and humanly determining behaviour in the light of relevant competences and mentoring development tasks and methods. The subject places special emphasis on activities, orientation and theoretical background knowledge related to different mentoring roles based on the circle of mentors. (teacher candidate, trainee, colleague returning to career, Teacher II, Master teacher)
Academic results
Knowledge
- 1. You are familiar with the Decree on the Act on National Public Education, the Act on National Higher Education, the common requirements for teacher preparation and the training and output requirements for certain teacher cour-ses. A government decree on the system of teacher training, the order of specialization and the list of teacher courses. A government decree on the implementation of the Act on the promotion system of teachers and the legal status of public employees in public educational institutions relevant norms. 2. Know mentoring methods 3. He can interpret the concept of mentoring, the different methods of mentoring. 4. He knows the methods of creating a portfolio, the expectations, his knowledge is practical, experiential.
Skills
- Able to analyze and evaluate the pedagogical work of the teacher candidate, trainee or colleague applying for certification on the basis of professional aspects, to identify and develop the competences of the mentee in need of development
- Ability to transfer good practices, manage methodological developments
- Ability to create an individualized development plan
- Ability to manage the implementation of individualized development plans
- Be able to communicate in a way that is appropriate for the given mentee, to mentor consistently and by building trust
- Ability to think through comprehensive, well-founded professional questions related to mentoring work and to develop appropriate answers based on relevant resources
Attitude
- Respects the personality of the mentees
- Strive for active cooperation with the mentee
- Ability to take on and manage possible conflict situations
- Has a supportive attitude towards the mentee, provides professional assistance for pedagogical development
Independence and responsibility
- Capable of professional self-reflection and self-correction
- Committed to the continuous professional development of the mentee, realistically judges the possibilities
- Cooperation and responsibility in relation to their profession, field of expertise and their representatives
- He has a significant degree of autonomy in raising, developing, representing and justifying the comprehensive and specific issues of his profession
Teaching methodology
The necessary communication during the exercises is written and oral, the use of IT tools and techniques, tasks prepared independently and in group work.
Materials supporting learning
- Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára
- http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
- Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
- http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
- Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
- https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf
General Rules
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Performance assessment methods
A jegy megszerzése egy az első félév végi tematikus dolgozattal, a második félév végén pedig szóbeli vizsga teljesí-tésével lehetséges. Részteljesítmény-értékelés: Az első félév teljesítésének kritérium-követelménye egy tematikus dolgozat benyúj-tása. Téma: intézményi minőségbiztosítási terv kidolgozása egy tanév vonatkozásában a minőségbiztosítási programhoz illesztve (5-10 oldal terjedelemben). A második félév végén szóbeli vizsga az első félév tananyagtartalmához illesztett tételsorral, ami az intézményi gyakorlaton megszerzett tapasztalatokra is rákérdez.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Tematikus dolgozat értékelése: 40
- Vizsga: 40
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20
Percentage of exam elements within the rating
- vizsga: 40
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
-
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 91- 94 |
Good | 86- 90 |
Satisfactory | 80- 85 |
Pass | 51- 79 |
Fail | 0- 50 |
Retake and late completion
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 82 |
házi feladat elkészítése | 60 |
Összesen | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 10.10.2022.
Topics covered during the term
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Az emberi erőforrás fejlesztés és a minősítés alapfogalmai, környezeti tényezők, funkciók, főbb tevékenységek, jogszabályi háttér a közoktatásvezetői pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzés tananyagtartalmára építve, a mentor szakiránynak megfelelő releváns szűkítéssel.A leggyakrabban alkalmazott mentoring programtípusok előnyei és hátrányai (tradicionális mentoring programok, Peer-Mentoring, Reverse-Mentoring, Cross-Mentoring, karriermentorálás: speciális célcsoportok mentoring programjai, kiegészítő mentoring gyakorlatok: Team-Mentoring, E-Mentoring, Flash-Mentoring, cselekménykövető-mentoring (After Action Review).A pedagógus minősítés országos rendszerének hatása az intézmény belső minőség-biztosításának működésére a belső mentori feladatháló vonatkozásában, az országos és a helyi kompetenciarendszer összevetése a kontaktórákon elkészített saját kompetenciatérkép értékelésének segítségével.A mentori munka normatív szabályozása, a képzőhelyekkel való együttműködés módja, mentori feladatháló, tervezés, kivitelezés, visszacsatolás. A reflektivitás szerepe a mentori munkában.A tematikus dolgozatból levonható tanulságok, gyakorlat-orientált tovább gondolás.Felkésztés a vizsgára, opcionálisan rendszerező és kifejtendő feladatok megoldása csoportmunka segítségével, a tantárgy szóbeli vizsgakérdéseinek összevetése az ismeretkört lezáró vizsgák és a záróvizsga tételsoraival, összegzés, hallgatói reflexiók.A partnerintézményben tartott foglalkozáson az adott intézmény mentor-programjának teljes körű megismerése, egy mentor-mentorált pár közös beszámolója, opcionálisan egy mentori óralátogatáson, és az azt követő megbeszélésen való részvétel.A partnerintézmény intézményvezetőjével való találkozás, a mentorszemlélet tükrében bemutatott minőségbiztosítási program, egyedi sajátosságok, eseti helyzetek, opcionálisan a mentortanárokat koordináló felsővezető közreműködésével zajló interaktív foglalkozás megtartása. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|