Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a mentori szerepek és feladatok alapfogalmaival, a mentori szerepkör köznevelésben releváns területével. Áttekintést nyújt a mentor-elméletekről. Bemutatja a mentorképzés legfontosabb területeit, céljait és módszereit gyakorlati szemlélettel, reagálva az aktuális köznevelési helyzetre, az adott fenntartói elvárásokra és az irányítói politikai elvekre. Áttekinti a mentortanárok szervezetbeli szerepét, szakmailag és emberileg meghatározó viselkedését befolyásoló tényezőket a releváns kompetenciák tükrében és a mentori fejlesztési feladatokat és módszereket. Külön hangsúlyt fektet a tantárgy a mentoráltak köre alapján eltérő mentori szerepekhez kapcsolható tevékenységekre, irányultságra, elméleti háttértudásra. (tanárjelölt, gyakornok, pályára visszatérő kolléga, Pedagógus II, Mesterpedagógus)
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a nemzeti köznevelésről szóló törvény, a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény, a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló rendeletet. A tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről szóló kormányrendeletet. A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény köznevelési intézmények-ben történő végrehajtásáról szóló kormányrendeletet vonatkozó normáit 2. Ismeri a mentorálási módszereket 3. Értelmezni képes a mentorálás fogalmát, a mentorálás különböző módszereit. 4. Ismeri a portfólió elkészítésének módszereit, az elvárásokat, gyakorlati, tapasztalati mélységű a tudása.
Képesség
- jelentkező kolléga pedagógiai munkáját, beazonosítani, és fejleszteni a mentorált fejlesztésre szoruló kompetenciáit
- Képes a jógyakorlatokat átadni, a módszertani fejlesztéseket menedzselni
- Képes egyénre szabott fejlesztési tervet alkotni
- Képes az egyénre szabott fejlesztési tervek végrehajtását menedzselni
- Képes az adott mentorált számára megfelelő módon kommunikálni, következetesen és bizalmat kiépítve mentorálni
- Képes a mentori munkával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására
Attitűd
- Tiszteli a mentoráltak személyiségét
- Törekszik az aktív együttműködésre a mentorálttal
- Képes az esetleges konfliktus-helyzeteket felvállalni, kezelni
- Támogató attitűddel bír mentorált irányába, a pedagógiai fejlődés érdekében szakmai segítséget nyújt
Önállóság és felelősség
- Szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes
- Elkötelezett a mentorált folyamatos szakmai fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeket
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában
Oktatásmódszertan
A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára
- http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
- Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
- http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
- Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
- https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf
- Ajánlott irodalom / Recommended literature:
- Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A jegy megszerzése egy az első félév végi tematikus dolgozattal, a második félév végén pedig szóbeli vizsga teljesí-tésével lehetséges. Részteljesítmény-értékelés: Az első félév teljesítésének kritérium-követelménye egy tematikus dolgozat benyúj-tása. Téma: intézményi minőségbiztosítási terv kidolgozása egy tanév vonatkozásában a minőségbiztosítási programhoz illesztve (5-10 oldal terjedelemben). A második félév végén szóbeli vizsga az első félév tananyagtartalmához illesztett tételsorral, ami az intézményi gyakorlaton megszerzett tapasztalatokra is rákérdez.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Tematikus dolgozat értékelése: 40
- Vizsga: 40
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 91- 94 |
Jó | 86- 90 |
Közepes | 80- 85 |
Elégséges | 51- 79 |
Elégtelen | 0- 50 |
Javítás és pótlás
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 82 |
házi feladat elkészítése | 60 |
Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Az emberi erőforrás fejlesztés és a minősítés alapfogalmai, környezeti tényezők, funkciók, főbb tevékenységek, jogszabályi háttér a közoktatásvezetői pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzés tananyagtartalmára építve, a mentor szakiránynak megfelelő releváns szűkítéssel.A leggyakrabban alkalmazott mentoring programtípusok előnyei és hátrányai (tradicionális mentoring programok, Peer-Mentoring, Reverse-Mentoring, Cross-Mentoring, karriermentorálás: speciális célcsoportok mentoring programjai, kiegészítő mentoring gyakorlatok: Team-Mentoring, E-Mentoring, Flash-Mentoring, cselekménykövető-mentoring (After Action Review).A pedagógus minősítés országos rendszerének hatása az intézmény belső minőség-biztosításának működésére a belső mentori feladatháló vonatkozásában, az országos és a helyi kompetenciarendszer összevetése a kontaktórákon elkészített saját kompetenciatérkép értékelésének segítségével.A mentori munka normatív szabályozása, a képzőhelyekkel való együttműködés módja, mentori feladatháló, tervezés, kivitelezés, visszacsatolás. A reflektivitás szerepe a mentori munkában.A tematikus dolgozatból levonható tanulságok, gyakorlat-orientált tovább gondolás.Felkésztés a vizsgára, opcionálisan rendszerező és kifejtendő feladatok megoldása csoportmunka segítségével, a tantárgy szóbeli vizsgakérdéseinek összevetése az ismeretkört lezáró vizsgák és a záróvizsga tételsoraival, összegzés, hallgatói reflexiók.A partnerintézményben tartott foglalkozáson az adott intézmény mentor-programjának teljes körű megismerése, egy mentor-mentorált pár közös beszámolója, opcionálisan egy mentori óralátogatáson, és az azt követő megbeszélésen való részvétel.A partnerintézmény intézményvezetőjével való találkozás, a mentorszemlélet tükrében bemutatott minőségbiztosítási program, egyedi sajátosságok, eseti helyzetek, opcionálisan a mentortanárokat koordináló felsővezető közreműködésével zajló interaktív foglalkozás megtartása. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.