Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MENTORI SZEREPEK ÉS FELADATOK I.
Azonosító
BMEGT51S554
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kattein-Pornói Rita
Beosztása
adjunktus
Email címe
kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak 2021/22/2 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
-
Gyenge
-
Párhuzamos
-
Kizáró feltételek
-
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a mentori szerepek és feladatok alapfogalmaival, a mentori szerepkör köznevelésben releváns területével. Áttekintést nyújt a mentor-elméletekről. Bemutatja a mentorképzés legfontosabb területeit, céljait és módszereit gyakorlati szemlélettel, reagálva az aktuális köznevelési helyzetre, az adott fenntartói elvárásokra és az irányítói politikai elvekre. Áttekinti a mentortanárok szervezetbeli szerepét, szakmailag és emberileg meghatározó viselkedését befolyásoló tényezőket a releváns kompetenciák tükrében és a mentori fejlesztési feladatokat és módszereket. Külön hangsúlyt fektet a tantárgy a mentoráltak köre alapján eltérő mentori szerepekhez kapcsolható tevékenységekre, irányultságra, elméleti háttértudásra. (tanárjelölt, gyakornok, pályára visszatérő kolléga, Pedagógus II, Mesterpedagógus)

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a nemzeti köznevelésről szóló törvény, a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény, a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanárszakok képzési és kimeneti követelményeiről szóló rendeletet. A tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről szóló kormányrendeletet. A pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény köznevelési intézmények-ben történő végrehajtásáról szóló kormányrendeletet vonatkozó normáit 2. Ismeri a mentorálási módszereket 3. Értelmezni képes a mentorálás fogalmát, a mentorálás különböző módszereit. 4. Ismeri a portfólió elkészítésének módszereit, az elvárásokat, gyakorlati, tapasztalati mélységű a tudása.
Képesség
  1. jelentkező kolléga pedagógiai munkáját, beazonosítani, és fejleszteni a mentorált fejlesztésre szoruló kompetenciáit
  2. Képes a jógyakorlatokat átadni, a módszertani fejlesztéseket menedzselni
  3. Képes egyénre szabott fejlesztési tervet alkotni
  4. Képes az egyénre szabott fejlesztési tervek végrehajtását menedzselni
  5. Képes az adott mentorált számára megfelelő módon kommunikálni, következetesen és bizalmat kiépítve mentorálni
  6. Képes a mentori munkával kapcsolatos átfogó, megalapozott szakmai kérdések átgondolására és az ide vonatkozó források alapján megfelelő válaszok kidolgozására
Attitűd
  1. Tiszteli a mentoráltak személyiségét
  2. Törekszik az aktív együttműködésre a mentorálttal
  3. Képes az esetleges konfliktus-helyzeteket felvállalni, kezelni
  4. Támogató attitűddel bír mentorált irányába, a pedagógiai fejlődés érdekében szakmai segítséget nyújt
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes
  2. Elkötelezett a mentorált folyamatos szakmai fejlesztése iránt, reálisan ítéli meg a lehetőségeket
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban
  4. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében, indoklásában

Oktatásmódszertan

A gyakorlatok során szükséges kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Ajánlás a tanári mesterszak összefüggő szakmai gyakorlati félévének tartalmára
  • http://wvw.nefmi.eov.hu/felsooktatas/kepzesi-rendszer/tangyak-ajanlas-090930
  • Javaslatok a tanári mesterképzés utolsó, gyakorlati félévével kapcsolatos szakmai és gyakorlati kérdésekről
  • http://www.nefmi.eov.hu/feIsooktatas/kepzesi-rendszer/munkacsoport-javaslatai
  • Falus Iván - Kimmel Magdolna: A pedagógussá válás folyamata http:/wvw.edu-online.eu/hu/letoltes.php?fid=tartalomsor/961
  • https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/mentori_segedlet.pdf
  • Ajánlott irodalom / Recommended literature:
  • Szivák Judit: A kezdő pedagógus Iskolakultúra 1999/4. 3-14.p http://eoa.oszk.hu/00000/00011/00026/ndf/l 999-4.pdf

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) és a hospitálások speciális szempontok alapján történő dokumentálása alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A jegy megszerzése egy az első félév végi tematikus dolgozattal, a második félév végén pedig szóbeli vizsga teljesí-tésével lehetséges. Részteljesítmény-értékelés: Az első félév teljesítésének kritérium-követelménye egy tematikus dolgozat benyúj-tása. Téma: intézményi minőségbiztosítási terv kidolgozása egy tanév vonatkozásában a minőségbiztosítási programhoz illesztve (5-10 oldal terjedelemben). A második félév végén szóbeli vizsga az első félév tananyagtartalmához illesztett tételsorral, ami az intézményi gyakorlaton megszerzett tapasztalatokra is rákérdez.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Tematikus dolgozat értékelése: 40
  • Vizsga: 40
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 40

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 91- 94
86- 90
Közepes 80- 85
Elégséges 51- 79
Elégtelen 0- 50

Javítás és pótlás

- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető, jó mentori gyakorlatok bemutatásával azonban az érdemjegy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
felkészülés a teljesítményértékelésre 82
házi feladat elkészítése 60
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés. A tantárgy követelményei, gondolatmenete, előírt tananyaga. Az emberi erőforrás fejlesztés és a minősítés alapfogalmai, környezeti tényezők, funkciók, főbb tevékenységek, jogszabályi háttér a közoktatásvezetői pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzés tananyagtartalmára építve, a mentor szakiránynak megfelelő releváns szűkítéssel.A leggyakrabban alkalmazott mentoring programtípusok előnyei és hátrányai (tradicionális mentoring programok, Peer-Mentoring, Reverse-Mentoring, Cross-Mentoring, karriermentorálás: speciális célcsoportok mentoring programjai, kiegészítő mentoring gyakorlatok: Team-Mentoring, E-Mentoring, Flash-Mentoring, cselekménykövető-mentoring (After Action Review).A pedagógus minősítés országos rendszerének hatása az intézmény belső minőség-biztosításának működésére a belső mentori feladatháló vonatkozásában, az országos és a helyi kompetenciarendszer összevetése a kontaktórákon elkészített saját kompetenciatérkép értékelésének segítségével.A mentori munka normatív szabályozása, a képzőhelyekkel való együttműködés módja, mentori feladatháló, tervezés, kivitelezés, visszacsatolás. A reflektivitás szerepe a mentori munkában.A tematikus dolgozatból levonható tanulságok, gyakorlat-orientált tovább gondolás.Felkésztés a vizsgára, opcionálisan rendszerező és kifejtendő feladatok megoldása csoportmunka segítségével, a tantárgy szóbeli vizsgakérdéseinek összevetése az ismeretkört lezáró vizsgák és a záróvizsga tételsoraival, összegzés, hallgatói reflexiók.A partnerintézményben tartott foglalkozáson az adott intézmény mentor-programjának teljes körű megismerése, egy mentor-mentorált pár közös beszámolója, opcionálisan egy mentori óralátogatáson, és az azt követő megbeszélésen való részvétel.A partnerintézmény intézményvezetőjével való találkozás, a mentorszemlélet tükrében bemutatott minőségbiztosítási program, egyedi sajátosságok, eseti helyzetek, opcionálisan a mentortanárokat koordináló felsővezető közreműködésével zajló interaktív foglalkozás megtartása.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.